Jak funguje online financování aneb firemní úvěry od lidí

Aleš Michl
- Reklama -

Máte nápad, který by se mohl podnikatelsky prosadit, ale nechcete nebo nedokážete získat úvěr od banky? A prosím pěkně, proč vůbec potřebujete jít pro peníze do banky?

Co říct lidem, doslova „davu“?

Internetové formy firemního financování zažívají v posledních letech celoevropský boom. Za posledních pět let objem financí v Evropě (bráno bez Velké Británie) v rámci online nástrojů financování vzrostl ze 117 milionů eur na 1,1 miliardy eur. To představuje nárůst o neuvěřitelných 862 %. V případě peer-to-business (P2B), tedy formy, kdy individuální investoři půjčují etablovaným firmám, vzrostl tento trh o 775 % na 350 milionů eur, tedy částku přesahující 9 miliard korun.

Máme-li přehled zkompletovat, ve Velké Británii v roce 2011 dosáhl objem P2B úvěrů 0,8 miliardy eur (po přepočtu z liber), koncem roku 2016 pak 5,8 miliardy eur, to je 157 miliard korun. Dohromady s Velkou Británií je nyní v Evropě trh o objemu 166 miliard korun.

Aleš Michl

Tato data prezentoval ekonom Aleš Michl, spolumajitel fondu QUANT. Dodal však, že trhu firemního financování stále vévodí tradiční firemní bankovnictví. Banky měly koncem roku 2016, ke kterému jsou v současné době nejpřesnější data, na trhu v úvěrech napůjčováno firmám astronomických 5200 miliard eur, tedy v přepočtu 140 bilionů korun (včetně Velké Británie). Ano, závratné číslo, ale sledujme trend – ve srovnání s rokem 2011 to znamená pokles o 1,9 procenta.

Důvody? Bankovnictví v Evropě stagnovalo. Na trhu mu vyrostla konkurence. Kromě dluhopisů, IPO a investic rizikového kapitálu právě i moderní platformy, o kterých píšeme také v magazínu Business Leaders.

„Ze všech hlavních způsobů, jak se mohou v Evropě financovat firmy, tvoří online alternativy zatím jen setinu procenta. Jinak tomu je v Británii, kde P2B platformy dělají dvě procenta toho, co banky. Tedy tenhle trh hodně roste, má potenciál, ale vše rozhodne důvěra, nesmí získat auru jako virtuální kryptoměny nebo banky v 90. letech, kde si každý může dělat co chce,“ říká Aleš Michl.

Trend přišel z Velké Británie

Kolébkou financování peer-to-business je Spojené království a průkopníkem společnost Zopa, která zahájila činnost již v roce 2005. Také proto oddělujeme data Britů od zbytku Evropy. V porovnání nejaktuálnějších dat je trh P2B ve Spojeném království oproti Evropě 16,6krát větší. „Úspěch P2B ve Spojeném království ukazuje potenciál růstu trhu v celé Evropě a také u nás. Do Česka se tento trend, díky kterému lidé mohou efektivně zhodnotit své peníze a firmy získat potřebné prostředky pro svůj růst s důvěrou lidí, dostal před necelými dvěma lety,“ komentuje data Roman Vyorálek, spoluzakladatel finGOOD, české crowdfundingové platformy, zaměřující se především na české firmy, které hledají alternativní financování svých projektů.

Jak to funguje konkrétně u této platformy? FinGOOD propojuje české firemní zájemce s asi tisícovkou registrovaných uživatelů, kteří mají možnost podílet se na úvěru pro daný projekt nebo růst firmy. Od listopadu 2016, kdy finGOOD financuje české firmy, služeb této P2B platformy využil například tradiční výrobce českých hodinek PRIM nebo výrobce sportovního oblečení ALEA. FinGOOD založili v srpnu roku 2014 Roman Vyorálek a Marek Galetka. Mezi investory firmy patří společnosti Arfin nebo startupová platforma Busyman.

Hodinky, které vznikly díky P2B financování.

 Jak P2B peníze pomohly hodinkám

Českým průkopníkem P2B cesty byla česká firma Elton hodinářská, tradiční výrobce českých hodinek PRIM. První úvěr od finGOODu získala v lednu 2017 a peníze použila pro vývoj limitované edice hodinek Anthropoid, připravené k 75. výročí stejnojmenné operace uskutečněné za druhé světové války. Při té byl smrtelně zraněn tehdejší zastupující říšský protektor Reinhard Heydrich. „Vyplatilo se. Šlo o nejúspěšnější limitovanou edici hodinek PRIM v historii. Celá edice 75 kusů byla prodána během necelých dvou týdnů,“ říká Michal Batelka, generální ředitel společnosti Elton.

A volbu právě P2B financování objasňuje slovy: „Vývoj každého nového modelu hodinek je nesmírně náročnou a nákladnou záležitostí. Ve financování přípravy této úspěšné limitované edice nám velmi pomohla tato investice, která je navíc zajímavá i z hlediska marketingu.“

Jinými slovy: Pomáhá, když můžete říct „Lidé tento produkt chtějí, podívejte, jak na něj přispívají!“

Přemýšlíte o vlastním podnikání? Potřebujete poradit s jednotlivými kroky? Využijte magazín Business Leaders, který můžete číst v tištěné i elektronické podobě.

Starší tištěná vydání Business Leaders ještě seženete zde.

© Petr Casanova

- Reklama -