Jak do roka a do dne vytvořit nejoblíbenější restauraci ve městě

- Reklama -

Kdo by v dnešní době neznal bagel? Slané pečivo, charakteristické kulatým tvarem a malou dírou uprostřed, ovšem není běžným pečivem. Pravděpodobně jako jediné na světě je před upečením povařeno ve vroucí vodě.

V českých supermarketech nejsou tyto „divné děravé housky“, jak by řekly naše babičky, obvyklým artiklem, přesto si v české kotlině našly své místo. Bagely do své nabídky zařadilo již několik kaváren, a to především jako chlazené, nebo zapečené sendviče. Najdeme je rovněž v nabídce několika známých fastfoodových řetězců. 

Nejcharakterističtějším místem pro bagel je New York. Na počátku dvacátého století tam v židovské části dokonce vznikl proslavený spolek pekařů bagelů, který měl svého času rovných tři sta členů a údajně bylo snazší dostat se na lékařskou fakultu Harvardu než do jedné z třiceti šesti spolkových pekáren bagelů. 

Nejen v New Yorku, třeba i v Kanadě či Velké Británii a vlastně kdekoli na světě můžete narazit na desítky až stovky různých receptů. Někde bagely nabízejí jen ve snídaňovém menu, jinde z nich dělají bagelburgery nebo je podávají jako sladké dezerty. Fantazii se meze nekladou. Napadlo by Vás ale, že se právě díky bagelům můžete stát nejoblíbenější restaurací ve městě, jako jsou třeba Karlovy Vary, a to ani ne za rok?

Právě to se stalo. 

Kdo například během letního tradičního filmového festivalu v Karlových Varech hledal místo, kde se dá rychle a dobře najíst, možná se podíval na nejlépe hodnocené restaurace na internetovém portálu Tripadvisor. Na prvním místě se zobrazí Bagel Lounge. Strávníci chválí přátelskou atmosféru, rychlost a kvalitu jídla, navíc strategickou pozici u autobusového nádraží. A tak jsme se rozhodli podnik navštívit.

Praskal ve švech, zrovna tam probíhala další z narozeninových slov. U managerky podniku KLÁRY ENČEVOVÉ jsme se snažili zjistit, jak se dá vytvořit „lomikarovský“ kult – do roka a do dne být pojmem.

Klára Enčevová, vlevo

Kláro, proč padla volba zrovna na bagely? 

„Předně jsme věděli, že chceme restauraci. Přemýšleli jsme o produktu, který budeme vytvářet – a přemýšleli jsme tak, aby u nás nebyl obvyklý, a přitom byl světově úspěšný. Na internetu jsme objevilo bistro, které si samo peče bagely. Jeli jsme se tam podívat. Na místě nás celá tvorba bagelů velice zaujala a nechali jsme se inspirovat.“

Kolik času uběhlo od prvotního záměru po otevření restaurace?

„Dříve byl v místě naší restaurace obchod a prostory jsme museli nejprve předělat. I tak rekonstrukce, zařízení a vytvoření všech technologických postupů zabraly sotva půl roku.“

Bagel není typický český výrobek. Odkud tedy máte dodavatele? Dohodli jste se s nějakým lokálním pekařem?

„Ne. Rozhodli jsme se péct bagely sami. Recepturu jsme získali od bistra, které nás inspirovalo. Nicméně u ní jsme do puntíku nezůstali. Dobré dva měsíce jsme ji vylepšovali, jelikož v Česku je jiná mouka než v Lotyšsku, kde se to inspirativní bistro nachází. Předně jsme tedy hledali vhodnou mouku a upravovali poměr surovin v receptuře.“

Roční jubileum slavíte na první pozici na Tripadvisoru. Jakou roli v tom podle Vás hraje právě produkt, který většina Čechů objevuje?

„Nevěřím, že to je jediným kritériem kladného hodnocení naší restaurace. Z přímé zpětné vazby víme, že stálí hosté oceňují nejen náš bagel, ale i čerstvě praženou kávu, odebíranou z Chebské pražírny, a náš servis, na který klademe opravdu velký důraz. Bude to tedy spíše směs faktorů.“

Když nás obsluhovaly Vaše servírky, překvapila nás ochota, s jakou k hostům přistupují.

„Také se neustále snažíme s personálem pracovat, aby věděl, jak se v určitých situacích zachovat a jak řešit problémy s hosty. Mou každodenní náplní práce je kontrolovat je a radit jim, jak dané situace zvládnout co nejkonstruktivněji.“

Ale k té ochotě – používáte speciální motivační systém pro zaměstnance?

„Mají finanční motivaci. Nebudu konkrétní, ale prozradím alespoň rámcově to, že náš motivační program je nastaven tak, aby všichni fungovali jako tým. Všichni dostávají stejnou odměnu.“

Jak nejefektivněji získáváte zpětnou vazbu od hostů, abyste věděli, v čem se máte zlepšovat?

„Recenzemi. Ať na Googlu, Tripadvisoru, nebo Facebooku. A také sdílením fotografií na velmi oblíbeném Instagramu.“

Víte, pro koho pečete? Máte přehled, kdo jsou Vaši nejčastější zákazníci?

„Asi ze sedmdesáti procent jde o Čechy. Do této skupiny se ovšem neřadí jen karlovarská klientela, ale turisté z celé republiky. Vedeme si statistiku našich hostů, kterou vytváří naše obsluha.“

Co Vám v prvním roce podnikání dalo nejlepší energii?

„Společně s oceněním na Tripadvisoru to, že nás lidé v Karlových Varech začali znát. Že vědí, co je bagel i kde je Bagel Lounge. Když chtějí nevšední narozeniny, s nevšedním narozeninovým ,dortem‘, jdou k nám.“

V čem tkví tajemství?

„Pomohla nám třeba účast na desátém ročníku karlovarského Food Festivalu, přímo před hotelem Thermal. A také se nám povedlo vytvořit největší bagel. Vděčná události. O tom se mluví.“

Jakou největší překážku stále musíte zdolávat?

„Nalézat zaměstnance, kteří by byli na naší vlně a souhlasili s naší politikou.“

Když jste nyní nejoblíbenější restaurací ve městě, jaké jsou Vaše další plány a cíle?

„Pořád jsme na začátku. Neustále se tedy snažíme vyladit všechny naše standardy a technologie. Až toto dokončíme, plánujeme se dál rozšiřovat, zatím v rámci západních Čech, ale potom určitě i mimo tento region.“

Zajímá Vás, co je nutné zvládnout před oficiálním otevřením restaurace? Jak zacházet se sociálními sítěmi, aby Vám generovaly klienty? Jak v dnešní době, obtížné pro hledání kvalitního personálu, získat a vychovat zaměstnance, kteří budou ozdobou podniku? Čtěte magazín Business Leaders, praktického pomocníka pro začínající podnikatele lze sehnat zde.

© Lukáš Eder, autor je Business Development Managerem společnosti First Class Publishing

- Reklama -