7 rad Walta Disneye, jak překonat zakopnutí

"Život je spravedlivý. Realitou se mohou stát jen ty sny, v jejichž uskutečnění máme odvahu vytrvat."
- Reklama -

Snažíte se prorazit ve své oblasti, a nedaří se Vám to?

Prožíváte vyhoření a nejlepší Vám připadá to vzdát?

A co když jste jen narazili na jednu nefunkční cestu a může existovat jiná, mnohem lepší? Co se ji vydat hledat?

Business Leaders č. 4/2018

Když jsme psali toto nové vydání magazínu Business Leaders, divili jsme se, že je plné takzvaných fuck-upů, tedy start-upů, které nevyšly. Jenže ti podnikatelé to nezabalili a hledali jinou cestu. A tak uspěli.

Proto pokud se cítíte zmateni, že Váš úspěch pořád ne a ne se dostavit, vzpomeňte si třeba na Walta Disneye. Ano, Vy ho znáte jako jednoho z nejúspěšnějších byznysmenů všech dob. Ano, založil totiž společnost Walt Disney Productions, která dnes pod názvem The Walt Disney Company disponuje prostředky pohybujícími se v hodnotě okolo 45,5 miliardy dolarů. Jenže i on v průběhu své dlouhé podnikatelské cesty několikrát pohořel. Přišel o majetek, své nejlepší zaměstnance i o oblíbenou kreslenou postavičku Králíka Oswalda. Ale šel pořád dál za svým snem.

Jak to, že vytrval? Co si opakoval?

Musíš umět být obchodník

„Mým celoživotním problémem jsou peníze. Abych si splnil všechny své sny, potřebuji skutečně hodně peněz.“

Když Walt Disney natáčel Sněhurku, v polovině filmu mu došly peníze. Co teď? Všichni, přátelé i rodina byli proti tomu, aby film dokončil. Jenže Disney se vzdát nechtěl. Navíc měl velký talent na přesvědčování druhých. A tak obešel skoro všechny americké producenty, aby mu na dokončení filmu přispěli. A po dlouhé a trnité cestě se mu to podařilo. Vytrval.

Vést druhé znamená správné propojit inspiraci, inovaci a zaměření

„Můžete si vymyslet, navrhnout a postavit nejúžasnější místo na světě, ale bez lidí se Váš sen nikdy nestane realitou.“

Kromě obrovského talentu umět přesvědčovat měl také nadání své zaměstnance inspirovat k novým a stále lepším výtvorům. Sám přiznal, že vždycky byl velmi špatným animátorem. Ale věděl to a dokázal si sehnat zaměstnance, kteří byli mnohem lepší než on. Proto si jich také vážil. Vždy věděl, za čím míří, co chce dokázat, a k nadšení dokázal strhnout i všechny okolo.

Zlepšuj se

„Vždycky, když se něco daří, stejně pořád přemýšlím, co by mohlo být špatně a jak by se to dalo udělat lépe.“

Nikdy neusnul na vavřínech. Díky Sněhurce vydělal spousty peněz, ale to mu nestačilo. Přišly další animované filmy jako Popelka nebo Alenka v říši divů. Když svými filmy způsobil doslova revoluci, chtěl jít ještě dál a vytvořit místo, kde by se nebavily jen děti, ale i jejich rodiče. A tak nechal postavit Disneyland. Sám ho pak vždy jednou za čas obcházel a kontroloval, zda všechno funguje, jak má, a návštěvníky často žádal o jejich názor. Pro Disneyho zkrátka nebylo nikdy nic dobré. Chtěl pořád víc.

Kdo neriskuje, nic nového nemá

„Nepřestáváme se posouvat dopředu, otevírat nové dveře a zkoušet nové věci, protože jsme zvědaví a zvědavost nás přivádí k novým cestám.“

Během své kariéry Walt Disney několikrát neskutečně riskoval. Jeho společnost se ocitla na pokraji krachu, a tak svůj osobní majetek zastavoval, a dokonce ho začal i rozprodávat. Disneyland byl jeho největším riskem v životě. Kdyby projekt neuspěl, musel by vyhlásit bankrot. Přesto se nevzdal, protože věřil, že bude fungovat. Nikdy ze své cesty neuhnul ani o jediný milimetr.

Neboj se selhání

„Všechna neštěstí, která jsem v životě zažil, všechny problémy a překážky, které jsem musel překonat – to vše mě vždy jen posílilo… Možná si to v tom okamžiku neuvědomujete, ale dostat ránu do zubů je to nejlepší, co pro vás svět může udělat.“

Věděl, o čem mluví. Problémy ani překážky se nevyhnuly ani jemu. Jenže když něco ztratil, zároveň něco nového a lepšího získal. Stejně jako když ztratil práva na Králíka Oswalda. Kdyby se tak nestalo, světlo světa by nikdy nespatřila postava Mickey Mouse. Jak se říká, všechno zlé je pro něco dobré.

Věř v sebe

„Pokud něčemu věříte, věřte tomu úplně. Bezvýhradně a bez jakýchkoliv pochyb. Kde je pouze semínko pochybnosti, tam začne klíčit rezignace.“

Pořád slýchával, že něco nejde, že se to tak nedělá, že neuspěje. Například všichni zpočátku odsuzovali Mickey Mouse kvůli tomu, že je to myš. A ženy přece mají strach z myší. Ani z Disneylandu nikdo nebyl nadšený, protože nevěřili, že by mohl být úspěšný. Jenže Disney věřil v sám sebe a v to, co dělá. A nikdo ho nemohl přesvědčit o tom, že je to špatně.

Buď odolný vůči neúspěchu

„Rozdíl mezi vítězstvím a prohrou spočívá v tom, že se nesmíte vzdát.“

Trvalo mu šestnáct let, než získal práva na natočení Mary Poppins, protože nebyl znám její autor. Když sháněl finanční prostředky na Disneyland, údajně ho odmítli 302x (slovy třistadvakrát)! Naučil se otřepat a prostě nevzdat se. „Ostatně, jak chcete porazit člověka, který se nevzdá?“ – Tak se usmíval i Walt Disney.

Jak jste na tom s vytrvalostí? Jak se úspěšní lidé během fuck-upů zocelují? Inspirujte se lidmi, kteří se naučili překonávat obtíže a hledat i jiné než slepé cesty. Magazín Business Leaders Vám sami doručíme. Stačí si objednat svůj výtisk.

Pár starších vydání ještě odchytíte zde.

© Petr Casanova

- Reklama -