Proč létat, když se můžete nechat vézt? Volvo míří proti výrobcům letadel i aerolinkám

Pozor, to není první třída v letadle. To je interiér Volva 360c. Zmizel prostor pro řidiče, volant i všechny bariéry.
- Reklama -

„Když bratři Wrightovi v roce 1903 vzlétli k nebi, neměli žádnou představu o tom, jak bude vypadat moderní letecká doprava. My také nevíme, jak přesně bude vypadat budoucnost autonomního řízení, ale již nyní si můžeme být jisti, že bude mít hluboký dopad na způsob našeho cestování, navrhování našich měst a využívání infrastruktury.“

To prohlásil Mårten Levenstam, senior viceprezident pro korporátní strategii ve společnosti Volvo Cars, když představoval koncept vozu 360c. Švédská automobilka zaujala odlišným přemýšlením o konkurenci. Nevidí ji totiž na silnici, ale v oblacích!

Auto samo předjede…

Kdo z vás již četl nové vydání tištěného magazínu Business Leaders o inspirativní cestě bratří Wrightových k prvnímu motorovému vzletu, nejspíš nečekal, že právě nahoru se budou zvedat hlavy výrobců automobilů. A že tam uvidí konkurenta. Jenže!

Představte si svět, ve kterém můžete pohodlně cestovat na dlouhé vzdálenosti, aniž byste museli využívat leteckou dopravu. Svět, ve kterém se vyhnete nepříjemným bezpečnostním kontrolám na letištích, hodinám stráveným ve frontě na odbavení nebo čekáním na let a hlučnému a stísněnému letištnímu prostředí. Co kdyby Vám někdo nabídl možnost cestovat svou vlastní „první třídou“ ve voze, který Vás sám vyzvedne před domem a vysadí přesně tam, kde potřebujete?

Čtyři prostory v autě

Právě tuto vizi budoucího cestování spatřuje v automaticky řízených vozech automobilka Volvo. Věří, že koncept auta by v ne příliš vzdálené budoucnosti mohl společnosti otevřít dveře k růstu na nových trzích. A to nejen na zeměpisných trzích, ale i v multimiliardovém vnitrostátním leteckém průmyslu.

Dostatek času na party. Jedeme přece autem, které samo řídí.

Volvo 360c je plně elektrickým vozem s kompletně autonomním řízením, který se obejde bez lidského řidiče za volantem. Uvnitř není volant ani spalovací motor, tudíž se mohlo změnit tradiční cestovní uspořádání, kdy sedí cestující za sebou ve dvou či třech řadách. Koncept 360c představuje čtyři prostředí: prostor na spaní, mobilní kancelář, obývací pokoj a místo stvořené k zábavě. Prezident a generální ředitel Volvo Cars Håkan Samuelsson to glosoval poznámkou: „Umožníme našim zákazníkům trávit čas ve voze podle svých představ a potřeb. A to i když pojedou úplně sami.

Kolik peněz létá vzduchem

A teď se dostáváme k nejlepšímu. Švédové věří, že koncept 360c má potenciál stát se konkurencí pro lety na krátké vzdálenosti, kde je vzdálenost mezi výchozím a cílovým bodem kolem 300 km.

Spočítali si, že v USA využilo v loňském roce vnitrostátní lety více než 740 milionů cestujících, a americké domácí letecké společnosti si tím pádem přišly na zisky v řádu miliard dolarů. Přitom některé z nejvytíženějších leteckých tras (například New York – Washington, Houston – Dallas a Los Angeles – San Diego), jsou ve výsledku časově náročnější letadlem než vozem, protože je třeba zohlednit i cestu na letiště, bezpečnostní prohlídky, odbavení a čekání na let.

Je libo odpočívat, nebo pracovat?

„Vnitrostátní letecká doprava vypadá jednoduše, když si kupujete lístek. Ale v praxi tomu tak není. Proto nabízíme zcela nový pohled na cestování,“ řekl Mårten Levenstam. „Kabina uspořádaná pro spánek umožní užívat si prémiový komfort a pohodové noční cestování, abyste se v cíli vzbudili svěží a odpočatí. To nám umožní konkurovat některým z předních světových výrobců letadel a operátorům letů.“

Podle Levenstama taková auta úplně změní cestování. Lidé si budou moci i během dlouhé cesty užívat zábavu s přáteli a rodinou a zúročit čas strávený ve voze podle svých potřeb. A to včetně člověka, který doposud řídil.

Realita dohledné budoucnosti?

Dovedete si představ, že by například cesta do Chorvatska už nebyla martyriem, zejména pro řidiče, ale že by byla spojena s mnohahodinovým mejdanem nebo prací?

Více nápadů na zamyšlení nad budoucností a příležitostmi, které se v souvislosti s tím otevírají, čtěte v magazínu Business Leaders.

© Petr Casanova

- Reklama -