Kouříte? Chcete děti? Otázky, které nesmějí zaznít při pohovoru.

- Reklama -

Máte děti? A kouříte? Tak přesně na to se zaměstnavatel při pohovoru nesmí ptát. Zákoník práce veškeré otázky, vedoucí k možné diskriminaci uchazeče, zakazuje, což znamená, že kandidát nesmí být vybrán či nevybrán na základě informací, které prokazatelně nemají vliv na kvalitu vykonané práce. Řečeno příkladem: Nekuřák nesmí být upřednostněn před kuřákem jen proto, že se vyhýbá cigaretám.

Jaké údaje nemusíte sdělovat?

Podle zákoníku práce se vás při pracovním pohovoru smí zaměstnavatel ptát pouze na to, co přímo souvisí s uzavřením smlouvy, náplní práce samotné a případně se vzděláním kandidáta. Jiné informace vyžadovat nesmí, a už vůbec na jejich základě nemůže posuzovat kandidáty. Soubor zákonných opatření platí ve stejném znění i pro pracovní inzeráty. Požadavky na uchazeče se ani v jejich případě nesmí klást na základě citlivých dat. Požadovat, aby byl budoucí zaměstnanec nekuřák, je tudíž ve většině případů protiprávní.

Osobní jsou dále především údaje o původu, věku, těhotenství, rodinných a majetkových poměrech či trestněprávní bezúhonnosti. Nemusíte je uvádět ani v životopise, ani při pohovoru. Poslední bod možná leckoho překvapí, ale skutečně – zaměstnavatel může být za požadování výpisu z trestního rejstříku dokonce sankcionován Úřadem pro ochranu osobních údajů. Stejně tak nikdo nemá právo zjišťovat uchazečův věk.

Existují samozřejmě opodstatněné výjimky, kdy je zjišťování některých těchto údajů povolené. Zaměstnavatel například musí opatřit výpis z trestního rejstříku od pedagogických pracovníků, protože v tomto případě jim to zákon nezakazuje, ale naopak ukládá. Dotaz na tak citlivou věc, jako je těhotenství, zase může padnout v případě, že se žena hlásí do pracovního prostředí, které by pro ni bylo jednoznačně nevhodné. Zaměstnavatel by měl ale každý takový dotaz předem zvážit. Při prokázání případné diskriminace mu totiž hrozí pokuta ve výši až 1 000 000 Kč.

Skrytá diskriminace

Zaměstnavatelé jsou dnes opatrní a málokdo si dovolí porušit zákaz diskriminace otevřeně. Problémová je ale především skrytá diskriminace, která je stále častá. Mnozí zaměstnavatelé si ani neuvědomují, že se jí dopouštějí. Některé z běžně používaných formulací jsou přitom nejen nešťastné, ale také protizákonné. Příkladem mohou být inzeráty ve znění typu „Do mladého týmu přijmeme asistentku“, které diskriminují starší kandidáty, a to přesto, že věk při vykonávání dané profese nemusí hrát vůbec žádnou roli.

Odborníci navíc doporučují vyhnout se případům, ze kterých se dá odvodit, že bude upřednostněn zájemce určitého pohlaví. Znění inzerátů by mělo být vždy neutrální, a to i v případech, že půjde například o těžší fyzickou práci, kterou vykonávají typicky muži. Správná formulace by vždy měla být například: „Hledáme vhodného uchazeče/uchazečku na pozici XY.“ Jedinou výjimku tvoří umělecké profese jako herec/herečka, zpěvák/zpěvačka, při nichž je požadování genderových predispozic logické.

Jak reagovat na diskriminační otázky?

Máte v podstatě tři možnosti:

  1. Odmítnete odpovědět, čímž ovšem vyvoláte nepříjemnou situaci a k ní dojem, že nechcete spolupracovat nebo jste konfliktní.
  2. Upřímně odpovíte, ale můžete tím riskovat, že to bude mít dopad na vaše případné (ne)přijetí.
  3. Zamyslíte se nad skutečným smyslem dotazu a důvtipně odpovíte. Jakou informaci z vás chce zaměstnavatel vymámit a proč? Případně, jaké jsou jeho obavy? Pak můžete odpovědět chytře – nepřímo, ale při tom s důrazem na informaci, po které tazatel pátrá. Díky tomu stoupnete v jeho očích, a navíc neztratíte možnost získat místo. Pokud bude znít otázka například: „Kdy plánujete mít děti?“, neurčitá odpověď by mohla znít: „Jednou určitě ano. Jsem ale přesvědčena, že na moje pracovní povinnosti toto mé rozhodnutí v nejbližší době nebude mít vliv.“ Pokud by vás zaměstnavatel některou otázkou skutečně zahnal do kouta a vy jste nebyli schopni pohotové reakce, nebojte se mu otázku vrátit. Zkrátka se slušně zeptejte, z jakého důvodu je pro něj tato informace důležitá, čímž získáte čas promyslet další komunikační strategii.

Barbora S.

P. S. Chtěli byste mít lepší přehled o tom, jak to chodí ve světě byznysu? S tištěným magazínem Business Leaders budete vždy v obraze. Pořídíte jej zde.

- Reklama -