Z garsonky do dodávky: život podnikatele na cestách

- Reklama -

Jeho plán se rodil několik měsíců. Chtěl něco zažít, něco poznat, vypadnout ze stereotypu, změnit svůj život. „Začal jsem na YouTube sledovat lidi, kteří si podobný způsob života vybrali, a sbíral jsem inspiraci,“ říká mladý podnikatel Jakub Pacanda. Pak se rozhodl. Ze dne na den dal výpověď ve své garsonce, koupil dodávku, sbalil si a odjel do přírody. Ale ne na víkend nebo na pár dní. Jakub do dodávky zkrátka natěsnal celý svůj dosavadní osobní i pracovní život, a to na dobu neurčitou.

Jakub začal žít jako takzvaný digitální nomád: k práci mu stačí počítač s připojením. A protože to už se dá dnes zařídit prakticky kdekoli, Jakuba to nijak neomezuje. Vydělává úplně stejně jako doposud. Jen nesedí na pracovní židli v Praze, ale uprostřed přírody, a to kdekoli se mu zachce. Zatím jezdí jenom po Čechách, ale aktuálně se už chystá zvednout kotvy na jih Evropy, za teplem.

Život k nezaplacení

„Pronájem garsonky mě velmi svazoval. Ztrácel jsem pocit svobody. Chtěl jsem spojit příjemné s užitečným, cestovat, poznávat nová místa a lidi, a zároveň mít možnost pokračovat ve své práci,“ vypráví Jakub. „Přiznávám, že digitální nomádství není pro každého. Já jsem ale svým způsobem dobrodruh, zatím žiju sám a nemám rodinu,“ dodává. Jakub navíc při veškerých propočtech zjistil, že se mu život v dodávce i s pohonnými hmotami vyplatí. „Cestování mě vyjde levněji než placení garsonky v Praze,“ říká dobrodruh.

Jakmile přišlo odhodlání, bylo třeba vyřešit další věc: výběr auta. „Chtěl jsem takové, které nebude příliš drahé, ale bude dobře jezdit. Pořídil jsem Renault Express 1,9 v naftě. Není to žádný luxus, ale na druhou stranu u ojetého auta nikdy nevíte, co vám na něm odejde. Proto jsem zvolil ,obyčejný vůz´ bez nadbytečné elektroniky. Ten jsem pak dodatečně zateplil.“

Podnik na čtyřech kolech

Než začal cestovat, živil se Jakub Pacanda jako Community Builder (volný překlad je tvůrce komunity) na volné noze. Ve zkratce to znamená pomáhat firmám vytvářet stabilní komunitu spotřebitelů, a to především v on-line světě. Například na sociálních sítích. Ve svém podnikání teď pokračuje i na cestách dodávkou. „Změnilo se jediné: musel jsem vše maximálně digitalizovat. To se mi ještě nepovedlo na 100 %, ale intenzivně na tom pracuji,“ vysvětluje Jakub.

Mladý cestovatel postupně dělá vše pro to, aby i ty poslední úkony přesunul na internet a mohl být zcela on-line. Snaží se, aby takto fungovali i jeho klienti, i když to není tak snadné. „V zahraničí je zcela běžné uzavírat obchod přes Skype, Facebook nebo třeba aplikaci Zoom. U nás tento způsob ještě není tak zažitý, ale naštěstí se to zlepšuje.“

Jakub v tuto chvíli z dodávky rozjíždí i další projekty, například digitální univerzitu nebo takzvaný on-line hub. O konceptu ale zatím moc nemluví. Před spuštěním ho prý nechce zakřiknout. Držíme palce, Jakube.

Martina Richterová

Baví vás příběhy inspirativních lidí? Nezapomeňte, že mnohem více jich najdete v tištěném magazínu Business Leaders. Předplatit si jej můžete zde.

- Reklama -