Mobilní dům Ecocapsule uspěl díky investiční platformě. Můžete i Vy.

- Reklama -

Cesta mnohých podnikatelů končí v bodu, kdy jim dojdou finance pro další firemní růst. Nehledají řešení, vzdají se, někdo jiný toho využije a nápad jim ukradne. Dnes je přitom tolik možností, jak sehnat potřebný kapitál. Jednou z nich je investiční platforma Crowdberry.

Společnost, jejímž majoritním vlastníkem je slovenský podnikatel Peter Bečár, funguje na principu pomyslného tržiště – na jedné straně je firma nabízející podíl a poptávající kapitál, na druhé je soukromý investor. Crowdberry přitom funguje jako zprostředkovatel, který zajišťuje celý proces od nabídky po uzavření dohody.

Cílem je najít přihlášeným firmám ne jednoho, ale několik menších i větších investorů, kteří se na ní budou finančně podílet. Díky tomuto systému financování vzniká mezi křehkými zakladateli a investory balanc – neexistuje tu jeden velký hráč, který by válcoval ty menší. I na to dohlíží expertní tým společnosti Crowdberry, který nastavuje také celkovou investiční strukturu. „Velcí investoři mají tvrdé podmínky a chtějí většinu firmy. V crowdinvestiční platformě se jich spojuje víc,“ vysvětluje hlavní výhodu společnosti majitel Peter Bečár. Crowdberry poprvé poznal také z pohledu soukromého investora. „Když jsem tehdy viděl ten servis pro zakládající podnikatele i pro investory, byl jsem tak nadšený, že jsem majetkově vstoupil přímo do Crowdberry,“ vzpomíná.

Abyste mohli vystoupit před investory, pouhý nápad vám stačit nebude. Ideální je například mít připravený prototyp a zmapované potenciální klienty, aby bylo jasné, že bude o výsledný produkt zájem. „Investovat jen do myšlenky je nejriskantnější. Firmy, které představujeme investorům, už reálně existují, rostou, něco konkrétního generují,“ dodává na vysvětlenou Bečár. Podle vlastních slov ale neodmítne ani ambiciózní klienty, kteří přicházejí právě jen s pouhým nápadem na inovativní projekt. Doporučuje jim, jakou cestou se vydat, aby mohli v budoucnu u investorů uspět.

Jedním ze známých projektů, které Crowdberry podpořila, je například čezeta, slavný plechový skútr České zbrojovky ze Strakonic v designu z roku 1957. V Praze si ho před několika lety všiml anglický expat Neil Eamonn Smith, zalíbil se mu a několik skútrú tohoto typu si pořídil. Jako domácí kutil si pak usmyslel, že by je mohl předělávat, aby byly pojízdné na elektřinu. Jenže neměl peníze na velkovýrobu a při hledání investorů na vlastní pěst narážel. V tu chvíli přišel do Crowdberry. Dnes jezdí čezeta na baterky podobně jako elektromobil Tesla a skútr v legendárním designu se stal se jedním z prvních elektromotorek vyráběných v Evropě.

Dalším slavným projektem, kterému investiční platforma Crowdberry pomohla, je Ecocapsule – ekologický a luxusní mobilní dům, který svým designem připomíná kulisu ze sci-fi filmu. Tomáš Žáček přišel do Crowdberry s prototypem obytné buňky a tři sta předobjednávkami. Od více než padesáti investorů pak jeho společnost získala padesát milionů korun na to, aby příbytky vyrobil.

Ten, kdo na podporu projektu kývne, je podle Bečára maximálně motivovaný k tomu, aby firma fungovala, a chce jí pomoci. „Investor se stává nejen rádcem, ale i propagátorem firmy,“ říká. Jeho společnost pomohla také firmě Boataround, což je obdoba Booking.com v jachtách. Tehdy ji podpořilo třicet investorů, kteří projekt šířili mezi své známé. „Třicet hlásných trub, to už je virální efekt,“ vysvětluje Bečár. Jedním z podílníků Boataround je také vážený slovenský investor, který vybudoval velkou celosvětovou firmu. Teď pomáhá majitelům s vedením jejich společnosti. „Pro ně je to dar. Radí jim někdo, o kom předtím jen četli,“ říká majitel Crowdberry.

Zakladatelé, kteří uspějí u investorů, jsou vlastně tak trochu odsouzeni ke splnění vlastního snu. „Nefunguje to tak, že dostanou pytel zlata a utečou. Investice je zavazuje k odpovědnosti. Máte-li za zády třeba stovku investorů jako čezeta, naplno si uvědomujete sílu své značky. Klíčem k úspěchu je, že v tom nejste sami,“ uzavírá majitel společnosti Crowdberry Bečár.

Barbora S.

Pokud hledáte další cesty, jak uspět při svém podnikání, nezapomeňte si pořídit také tištěný magazín Business Leaders. Pořídíte jej zde.

- Reklama -