Tiskovou zprávu zvládnete sami. Jak na to?

- Reklama -

Do těla e-mailu pak vložte buď celou tiskovou zprávu nebo její část, která upoutá novinářovu pozornost. Například titulek, perex a první dva odstavce (včetně kontaktů). Máte pak větší jistotu, že zaujmete pozornost novináře, který následně klikne na přílohu, v níž najde zbytek zprávy. Přílohu přitom nikdy nedávejte do formátu PDF. Vypadá to sice lépe, ale pro novináře bude mnohem těžší z něj dostat text. Používejte tedy formáty běžně dostupných textových editorů.

Není na škodu tiskovou zprávu podpořit také obrazovými přílohami. Posílat fotky ve velkém rozlišení ale není dobré, každého jen naštve, že mu ucpáváte schránku. Pokud se dají fotografie stáhnout například na vašich stránkách, je ideálním řešením uvést pouze link. V opačném případě můžete přiložit k e-mailu několik malých ilustračních fotografií. Do jeho těla pak uveďte, že v případě zájmu rádi pošlete fotografie v tiskové kvalitě.

Stručně a jasně

V tiskové zprávě byste se měli zaměřovat pouze na jedno sdělení a nesnažit se jeho výklad příliš komplikovat. Nepište zprávu jako pohádku, kdy k rozuzlení příběhu dojde až na samém konci. Všechna důležitá fakta uveďte hned na začátku, ideálně v perexu a prvním odstavci. Jinak se může stát, že se k nim novinář ani nedopracuje. Patří sem odpovědi na základní otázky, jako: co, kdy, kde, jak a proč. „To nejdůležitější zformulujte do první věty a sdělení postupně rozšiřujte o méně podstatné detaily a kontext,“ píše John v Sama sobě šéfem.

Stejně tak tisková zpráva není vhodná pro řečnické otázky, dvojsmysly, hádanky a jiné textové kudrlinky. A nepoužívejte příliš odborné výrazy, kterým by laická veřejnost nemusela rozumět. Mluvte jasně a stručně, klasická tisková zpráva by se měla vejít na jednu stránku formátu A4. Vytvářejte krátké odstavce a krátké věty. Neopakujte se, vyhněte se veškeré vatě a dávejte do textu jen skutečně nosné informace. Také zapomeňte na sebechválu a superlativy, které nejsou podloženy fakty, radí Alexandra John. Používejte spíše prvky podprahové reklamy. Příliš propagační zprávu vám nikdo neotiskne.

Nejjednodušší způsob, jak říct něco stručně a jasně, jsou čísla, například statistiky a výsledky průzkumů. Perfektně se hodí i do titulku. „Novináři exaktně zjištěná fakta, rady a tipy milují, potvrzuje Alexandra John.

V textu je také nanejvýš vhodné užít přímou řeč, díky níž se vám do zprávy podaří dostat důležité osoby spojené s tématem. Uvádějte, v jakých organizacích působí, případně za co zodpovídají, a dejte si pozor na dlouhé anglické názvy funkcí, které jsou pro novináře často okamžitým impulzem k vyhození citace.

A ještě jedna poznámka na závěr: To, že byste měli psát stručně a jasně, neznamená, že má být tisková zpráva jen strohou sebepropagací. Tak to rozhodně není. Strategickým bodem každé takové zprávy je zajímavé téma, podané svěžím způsobem. Pište tedy vážným, nikoli však upjatým tónem. Tři první věty jsou nejdůležitější. Novináře musíte zaujmout okamžitě, jinak zpráva skončí v koši spolu s tisícem dalších.

Barbora S.

Pro více inspirace nezapomeňte nahlédnout také do tištěného magazínu Business Leaders. Aktuální čísla a objednání předplatného vždy najdete pod tímto odkazem.

- Reklama -