Pochvala složenky nezaplatí: Jak najít a udržet zaměstnance?

- Reklama -

Většina zaměstnavatelů dobře ví, jak je dnes těžké najít dobrého odborníka. Firmy se musejí čím dál více snažit, aby potenciální zaměstnance oslovily, a z jejich najímání se stává velká výzva. To ví i Jan Silber, jeden ze zakladatelů pracovního portálu Jobstack.it, který vznikl na podporu zaměstnavatelů z oboru IT. Vstříc jim vyšel i tím, že si zde svou inzerci mohou vyvěsit bezplatně. Informační technologie totiž patří mezi nejvíce potřebné a zároveň nejvíce nedostatkové obory co do počtu pracovních sil. Nejsou ale jediným oborem, který se s nedostatkem zaměstnanců potýká.

Jak tedy oslovit potenciální zájemce o práci? Podle Jana Silbera, který má díky vedení pracovního portálu v náborové oblasti rozsáhlé zkušenosti, se dá atraktivita firmy vyjádřit ve třech rovinách. „Záleží především na tom, co může společnost nabídnout v oblasti samotné náplně práce, kolektivu lidí a samozřejmě je důležité i finanční hledisko. Atraktivní firma má všechny tyto tři roviny na vysoké úrovni,“ vysvětluje:

1. Smysluplná práce je základ seberealizace

Důležité není jen to, že daného zaměstnance daná náplň práce baví. Skutečně podstatný je až výsledek, který z ní vzejde, tedy výsledný produkt firmy, pro kterou pracuje. Chce vědět, čím je zajímavý a zda k něčemu dobrému přispívá, a také se s ním potřebuje ztotožnit. Jednoduše řečeno – vegana z přesvědčení asi nebude příliš naplňovat vytvářet webové stránky pro vyhlášené řeznictví.

Daleko lépe je také zaměstnanci, který se svou prací může hrdě pochlubit přátelům nebo rodině. Základním kamenem seberealizace je dělat věci, které dávají smysl. „Proto například nejsou výjimeční zaměstnanci, kteří raději pracují pro firmu, ve které mají o něco méně peněz, než pro společnost, kde by dostali trochu více, ale práce v ní by je nenaplňovala.“

2. S příjemnými lidmi kolem jde vše lépe

Dalším důležitou součástí je kolektiv lidí, který zaměstnance obklopuje. Rozumí si s nimi? Chodí s nimi po práci na pivo? Zajdou spolu rádi o polední pauze na oběd? Podporují se navzájem v práci, nebo spolu spíše soupeří? To vše jsou důležité otázky, které by si zaměstnavatel měl zodpovědět, aby věděl, na jaké úrovni je firemní kultura. Jisté osobnostní znaky je pak třeba zohledňovat už u pracovního pohovoru a vybírat z uchazečů toho, který si bude s ostatními rozumět. „Nezanedbatelné jsou i vztahy napříč hierarchií, kdy níže postavení zaměstnanci potřebují nadřízeného, který je respektuje, zajímá se o jejich nápady a názory a dokáže je motivovat,“ vysvětluje Jan Silber.

K vytváření silných týmů slouží například firemní teambuildingy. Je dobré být kreativní a překvapit zaměstnance neotřelým programem. Na druhou stranu by je ale firma neměla do ničeho nutit, pokud nemají zájem, protože v tom případě se vztahy spíše zhoršují. Komunikace v týmu vyžaduje opravdu vysokou dávku empatie. I proto mají některé větší společnosti vedle klasických HR oddělení také takzvané happiness managery, kteří se starají o to, aby se všichni zaměstnanci v práci cítili spokojení.

3. Pochvala složenky nezaplatí

Třetím bodem pomyslného trojúhelníku jsou pochopitelně peníze. Každý zkrátka potřebuje být za práci náležitě ohodnocen a z poplácání po ramenou složenky nezaplatí. Co můžete kandidátovi nabídnout, aby si místo konkurenční firmy vybral tu Vaši?

Pokud se například stane, že nutně potřebujete posilu, ale chybí vám rozpočet na takový plat, jaký byste rádi nabízeli, je třeba přihodit místo peněz alespoň řádné výhody. Například možnost práce z domova alespoň několik dní v měsíci, flexibilní pracovní dobu a jiné. To pak platí obecně pro všechny tři zmíněné oblasti – měly by být určitým způsobem vyvážené, a pokud má jedna rovina hodnocení nízko, měla by ji jiná dorovnávat.

Barbora S.

P. S. Nezapomeňte: na webových stránkách magazínu BL je vždy jen ochutnávka tištěného dvouměsíčníku. V něm najdete mnohem více i o tom, jak budovat a vést tým, a to přímo slovy lídrů. Předplatná a jednotlivá čísla jsou dostupná zde.

- Reklama -
  • Štítky
  • HR