Karl Lagerfeld – Ikona módního průmyslu

Jeden z nejuznávanějších a nejvlivnějších světových modních návrhářů druhé poloviny 20. století zemřel v 85 letech na rakovinu slinivky břišní. Pojďme si společně připomenout jeho cestu za úspěchem. 

Karl se narodil roku 1933 v Hamburku do rodiny, která zbohatla na výrobě kondenzovaného mléka. V roce 1953 se s matkou přestěhoval do Paříže. Ve svých 22 letech se zúčastnil soutěže o nejlepší návrh kabátu, kde se spřátelil s Yves Saint-Laurentem. Díky výhře v této soutěži dostal brzy příležitost pracovat u Pierre Bailmana. Vykonával zde po tři roky práci asistenta.

Poté byl zaměstnán jako artistic director pro Jeana Patoua. U něj dlouho nezůstal a díky bohatství své rodiny si v Paříži otevřel malý obchod. V roce 1964 odešel do Říma studovat historii. Začal také navrhovat „na volné noze“ pro množství světových značek (Chloé, Charles Jourdan, Krizia, Valentino.)

Přelomový se pro něj stal rok 1982, kdy odstartoval spolupráci se společností Chanel. O Chanel se v té době mluvilo jako o téměř mrtvé značce. Po smrti Coco Chanel nedisponovala firma žádnou silnou osobností a hledala směr. Najmout Karla se ukázalo být mistrným tahem. Vnesl do Chanelu nové nápady, vytvořil ready-to-wear kolekci a je mu připisováno nadměrné využívání loga „propojených Céček“, díky čemuž se Coco Chanel dostalo do podvědomí spousty lidí.

O dva roky později založil svojí vlastní značku Karl Lagerfeld. Ta se zaměřila především na produkci parfémů.

Dále navrhl některé modely pro celosvětovou koncertní tour Madonny, podobně pak spolupracoval i na modelech pro australskou zpěvačku Kylie Minogue. Vytvořil dámské i pánské modely švédské oděvní značce H&M. Tato limitovaná série byla ve vybraných obchodech uvedena 12. listopadu 2004 a za pouhé dva dny musela H&M oznámit, že téměř všechno toto zboží bylo vyprodáno. V roce 2005 se stal hlavní postavou reality show Signé Chanel, která dokumentovala tvorbu podzimní a zimní dámské kolekce značky Chanel.

Na módních akcích bylo nemožné Lagerfelda přehlédnout. Vždy nosil dlouhé bílé vlasy svázané do ohonu, tmavé sluneční brýle, obrovské množství masivních prstenů a rád se ovíval vějířem.

Karl Lagerfeld byl také proslulý svou kontroverzí. Na začátku 90. let 20. století oslovil několik striptérek a bývalou italskou hvězdu filmů pro dospělé, aby se jako modelky zúčastnily přehlídky jeho black-and-white kolekce.

Lagerfeld byl znám svou vášní ke knihám a svou vzdělaností. Vlastnil přes 300 000 knih, které byly rozděleny do sedmi jeho rezidencí. Celou svou kolekci 60 000 hudebních CD nechal převést na přehrávače iPod. V prosinci 2004 vlastnil zhruba 70 těchto přehrávačů, rozmístěných v jeho sídlech po celém světě. Byl autorem hudebního výběru s názvem Karl Lagerfeld : Les Musiques que j’aime (Karl Lagerfeld: hudba, kterou miluji).

Stal se známým také svojí neuvěřitelnou změnou tělesné hmotnosti – během 13 měsíců shodil 42 kilogramů. „Prostě jsem se najednou chtěl oblékat jinak, chtěl jsem nosit věci od Hedi Slimane,“řekl. „Ale tyhle střihy, předváděné velmi, velmi hubenými mladými modely a ne muži mého věku, mě donutily shodit 40 kilogramů. Trvalo mi to přesně třináct měsíců.“

„Nemám rád standardizovanou krásu – bez zvláštností žádná krása není.“

PS: Chcete si přečíst více o osobnostech světového i českého byznysu? Můžete tak učinit v našem tištěném magazínu. Odkaz na jeho objednání naleznete zde.

Petr Klečka