Jak se připravit na prezentaci, pokud trpíte strachem projevit se na veřejnosti

- Reklama -


Nejlepším způsobem, jak bojovat s nervy ohledně vystoupení na veřejnosti, je dobře se připravit. I když kroky popsané níže mohou působit přehnaně detailně, je dobrý nápad projít všechny, zejména pokud jste poměrně nezkušený řečník. Časem a přibývající praxí vám většina z uvedeného bude připadat přirozená a příprava na prezentace zabere daleko méně úsilí.

1. Formulujte myšlenku

Když se vás někdo zeptá: „O čem je tato prezentace?“, měli byste být schopni shrnout svou odpověď stručnou větou nebo dvěma. Stejně jako dobře napsaná esej nebo článek by dobře provedená prezentace měla mít určité téma a myšlenku, kterou chcete předat. Jako první se zamyslete nad tím, co chcete, aby si vaše publikum na konci z projevu odneslo, a na základě toho prezentaci postavte.

2. Určete publikum

Každý již zažil prezentaci, při které přednášející definuje základní pojmy, jež každý posluchač zná. Přednáška se tím zbytečně protahuje a začíná být nudná. Stejně špatné je to i obráceně. Lektor mluví o odborných výrazech a posluchačstvo mu nerozumí, nechápe, co chce říct. Přemýšlejte o tom, kdo je vaše publikum a co bude pravděpodobně znát a neznat, když prezentaci tvoříte.

3. Neutopte se v příkladech a faktech

Nezkušení speakeři často přetěžují své publikum fakty nebo nabízejí příliš mnoho příkladů. Dobrá strategie je použití je pro vysvětlení složitých pojmů nebo procesů, ale ujistěte se, že neuvádíte příklady jen proto, abyste uvedli příklady. Zeptejte se sami sebe: „Co si z příkladu diváci odnesou a je v prezentaci opravdu nezbytný?“ Stejná strategie funguje pro fakta a čísla.

4. Trénujte

Dokonce i profesionální umělci nacvičují. Měli byste trénovat často a tak moc, aby vám ani kousek z prezentovaného materiálu nedělal problém. Pokud jste nervózní z projevů na veřejnosti, použijte rodinu a přátele jako pokusné králíky a mluvte před nimi. Pokud se můžete dostat do místa, kde budete prezentovat s předstihem, udělejte to. Čím více se seznámíte s prostorami a technikou, tím lépe se budete cítit v den D.

5. Přidejte CTA

Pokud cílem vaší prezentace je podnítit publikum k určité součinnosti, ať už je to nákup produktu, spolupráce na projektu nebo účast v nějakém programu, zahrňte výzvu k akci (CTA = call to action). Pouze slova „Zapoj se!“ není kvalitní CTA, protože není dostatečně určité. Lepší CTA je rozhodně: „Zapojte se do účasti na naší akci 3. května – vstupenky si můžete zakoupit on-line na této webové stránce.“

6. Nebojte se lidí

Mluvení na veřejnosti vyvolává poměrně rozšířený druh strachu, a většina lidí to ví. Pokud se zadrhnete, zakoktáte nebo ztratíte nit, je vysoce nepravděpodobné, že diváci budou reagovat negativně. Nejspíše budou trpělivě sedět a čekat, až znovu navážete tam, kde jste přestali. To platí zejména v případě, že jste novým řečníkem a není to primární část vaší práce. Lidé vědí, že mluvení je náročné, a většinou s vámi budou soucítit.

Zaujal vás článek? Nezapomeňte, že mnohem více materiálu publikujeme v našem tištěném magazínu. Objednávat můžete zde.

Petr Klečka