Nomofobie – procesy, které ji u zaměstnanců vyvolají

- Reklama -

Nomofobie se dnes běžně označuje za poruchu, která spočívá v závislosti na mobilním telefonu nebo smartphonu. Objevila se hlavně v důsledku trendu „být stále on-line“. Onemocnění však nepůsobí negativně pouze na psychiku člověka, který je ve velkém stresu. Má vliv také na mozkovou aktivitu, pracovní produktivitu nebo chování. Víte, kterými nešvary si nejčastěji pěstujete ve firmě nomofobiky?

1. Maily 24/7

Mnohdy spoléháme na to, že zaměstnanci na vybraných pozicích budou číst e-maily v průběhu celého dne, i po pracovní době nebo přes víkend. Souvisí to také s obsahem e-mailové komunikace, kde často na něco spěcháme nebo se divíme, když adresát neodpoví večer na dotaz. Pokud se jedná o opravdu naléhavou záležitost, doporučuje se takové momenty řešit telefonicky.

2. Zbytečné aplikace

Aplikace na trekování práce, plnění úkolů, interní komunikaci, další na řízení financí nebo plnění docházky. Často požadujeme po zaměstnancích, aby využívali poměrně velké množství různých programů a softwarů řešení. Proto je vhodné stanovit, jaké aplikace jsou opravdu nutností, a které mohou sloužit spíše doplňkově. Čím méně takových bude, tím méně bude roztříštěna pozornost pracovníka mezi různé technologické nástroje – počítač, notebook, tablet a telefon.

3. Chybějící „politika“ užívání mobilů

Může se to zdát jako posun v čase zpátky, ale poměrně značně akcentovaným trendem se ve firemní kultuře stává tzv. smartphone policy, tedy využívání mobilů a smartphonů v pracovní době a na pracovišti obecně. V některých odvětvích dnes asi nedokážeme mobily na pracovišti zcela eliminovat, nicméně podle odborníků pomáhá aspoň nastavený systém pravidel. Nejběžnějším minimem je třeba vypnutý zvuk a telefonování ve speciální budce nebo aspoň mimo kancelář. A zákaz hraní her. Firmám se však postupně osvědčuje třeba i omezení některých sociálních sítí, pokud je pracovníci nepotřebují k práci. Podle lékařů je totiž s každou notifikací nebo zprávou, která nám vyběhne na displeji, vystaven náš mozek vyplavení malinkého množství dopaminu, který nás svádí k tomu podívat se, co nám na obrazovce vyběhlo, a přečíst si to.

4. Oběd, meeting, vzdělávání

Poměrně častým nešvarem je také očekávání, že zaměstnanci budou on-line i ve chvílích, kdy nejsou v klasickém pracovním nasazení. Dochází pak třeba k situacím, kdy se pracovník interně vzdělává, ale na školení nebo na hodině angličtiny zároveň řeší taky pracovní e-maily a komunikaci na Slacku nebo jiné síti, určené pro chat mezi zaměstnanci. To samé by mělo platit pro dobu obědové pauzy, v tomto případě byste měli dokonce svým zaměstnancům doporučit či na ně apelovat, aby si od technologií na chvíli odpočinuli.

P.S. Zaujal vás článek? Mnohem více tipů, jak být úspěšný nejenom v podnikání, naleznete v našem tištěném magazínu. Nejnovější vydání můžete objednávat zde.

Petr Klečka