Jak brát stres a nepředávkovat se?

- Reklama -

Výzkum kalifornské univerzity v Berkeley pod vedením doktorky Elizabeth Kirbyové odhalil světlé stránky stresu: Nutí mozek vytvářet nové buňky sloužící ke zlepšení paměti. Tento účinek je však pozorován pouze tehdy, pokud je stres přerušovaný. Když je dlouhodobý, tak dle expertů naopak schopnost mozku vyvíjet nové buňky potlačuje. Jak se tedy stresem nadopovat a zároveň to nepřehnat?

„Pro zvířata tvoří občasný krátkododobý stres každodenní zkušenost spojenou s fyzickými hrozbami v jejich bezprostředním okolí. Dříve jsme byli nastaveni podobně jako oni, postupně se ale složitost lidského mozku zvyšovala, čímž jsme si vyvinuli také schopnost dlouhodobě lpět na (příjemných i nepříjemných) událostech a tedy i trpět dlouhodobým stresem,“ říká doktorka Kirbyová. Kromě řady zdravotních problémů přitom dlouhodobý stres přináší také zhoršení našeho pracovního výkonu. Nejúspěšnější lidé mají proto nacvičené strategie, které snižují jeho úroveň, čímž jej činí přerušovaným, a tedy prakticky prospěšným pro produktivní činnost. Jaké to jsou?

1. Nepokládají si otázku: „Co kdyby…?“

Vše se může pohybovat milionem různých směrů, a čím více času budete trávit starostmi nad možnostmi, které by se mohly stát, kdyby… tím méně času strávíte svou prací.

2. Zůstávají pozitivní

Respektive zaměřují pozornost mozku na něco, co je zcela „stress free“. Mají rovnou připravené pozitivní myšlenky, které použijívají v případě, kdy zrovna procházejí negativní situací.

3. Odlišují fakta od myšlenek

Většina negativních věcí, které nás při zvládání těžších úkolů napadají, jsou totiž pouhé myšlenky, nikoli fakta. Můžete si být jisti, že kdykoli vám hlavou proběhnou slova jako „nikdy“ nebo „nejhorší“, vžycky půjde jen o klamný negativismus, ke kterému necháváte sebemrskačsky dojít.

Zastavte se, napište špatné myšlenky na papír a zamyslete se nad nimi: Jak vážná je situace a skutečně nemůžete udělat nic pro to, abyste úkol zvládli? Nebo jen trošku blázníte jako občas my všichni a pouze se tím zdržujete od práce, kterou je třeba udělat?

4. Nepřehánějí to s kávou

Kofein totiž spoustí rychlejší uvolňování adrenalinu, který způsobuje, že jednáme rychleji a rozhodněji, ale také často unáhleně. Vypijeme-li pak za den nepřiměřeně mnoho kávy, abychom nabudili své smysly, můžeme skutečně jednat rychleji než přemýšlet, což, řekněme si to na rovinu, většinou nedopadá dobře.

5. Vědí, kdy si říct o pomoct

Pokusit se všechno vyřešit sami je sice hrdinsky lákavé, ale také často neúčinné. Chcete-li být klidní a produktivní, naučte se včas rozpoznat své limity a požádat o pomoc, když ji nejvíce potřebujete.

Petr Klečka