Nejdřív kabelky ze dřeva, teď batohy i zahraniční trh. Jak se jí to podařilo?

- Reklama -

Pavla Linková snila o vlastní firmě už od dětství. Reálně o ní přitom začala uvažovat při studiu designu. Věděla, že chce pracovat na vlastních návrzích, a podnikání bylo nejjednodušší cestou. Rozhodla se vyrábět módní doplňky. Zvolila pro ně ale dost netradiční materiál – dřevo. Z něj vyrábí originální produkty, jejichž nabídku stále rozšiřuje a chystá se s nimi proniknout i na zahraniční trh. Unikátní kombinovatelné kabelky si přitom nechala patentovat – podobné totiž nedělá nikdo na světě.

„Když jsem začínala, neměla jsem zaměstnání ani úspory. Byl to obrovský krok do neznáma,“ říká zakladatelka mladé designérské firmy LIPA Design v rozhovoru pro aktuální vydání tištěného magazínu BL.

Co se v začátcích podnikání naučila a jakým chybám by se dnes vyhnula?

1) „Pozor na to, koho do firmy přiberete. Vždy domluvte jasné podmínky.“

„Na úplném začátku mě oslovil můj známý s tím, že by chtěl v LIPA Design působit jako společník. V praxi to znamenalo, že jsem mu za stovky tisíc prodala svůj nápad, čímž jsem mu předala 50 % firmy, a ještě jsem mu to, co do podniku vložil, musela splácet. Hlavní problém přitom byl, že ač mi hodně pomohl finančně, jinak se vůbec neangažoval. S tím jsem ve své naivitě nějak nepočítala, protože naše domluva byla trochu jiná, a dostala jsem se tak do patové situace: Vložený kapitál jsem potřebovala zúročit, a navíc jsem najednou někomu dlužila dost velké peníze, takže jsem pracovala od rána do večera, přičemž nečinného společníka jsem neměla šanci vyplatit, protože všechen čas i úspory jsem odevzdala do podniku. Půjčka vzhledem k mým tehdejším příjmům nepřipadala v úvahu.

Pokud tedy do vaší firmy vstupuje někdo další, vždycky si ujasněte, co od této spolupráce očekáváte.“

2) „Nevzdávejte to. Zjišťujte alternativní možnosti.“

„Kromě blízkých mi tehdy pomohl především podnikatelský inkubátor Inovačního centra Ústeckého kraje (ICUK). Ten, podobně jako další inkubátory po České republice, pomáhá začínajícím firmám prostřednictvím mentoring programu hrazeného Evropskou unií. Poradí, jak podnik rozjet a pořádá i řadu přednášek například o obchodním právu a podobně. Pokud organizátory váš projekt osloví, můžete s nimi takto spolupracovat i několik měsíců a přitom se seznámit s experty na různé oblasti podnikání, ale také s lidmi, kteří podobně jako vy rozjíždí něco vlastního a často řeší podobné problémy. Mně navíc ICUK zařídil, že jsem dostala start-upovou půjčku od banky na vyplacení investora se zárukou Evropského investičního fondu. Přimluvili se za mě.“

3) „Potřebujete byznys plán? Zvládnete ho sami.“

„Byznys plán po vás pravděpodobně bude chtít kdejaká banka nebo investor. Mně pomohl hlavně Business Model Canvas, jednoduchý nástroj pro návrh obchodního modelu, jeho analýzu i inovaci. V programu stačí vyplnit přednastavené tabulky rozdělené na devět částí, jako jsou zákaznické segmenty nebo struktura nákladů, a Canvas za vás vyhodnotí, na co se máte zaměřit, ukáže, jaká je ideální cílová skupina, jestli bude podnik vydělávat nebo třeba jakou má váš projekt budoucnost a profitabilitu.

Celý podnikatelský příběh čtěte v novém BL. Dozvíte se třeba:

  • Jak se Pavle podařilo vytvořit variabilní produkty, které prostě baví.
  • Kolik utratila za vybavení svojí dílny (a za co to bylo).
  • Kdo jí pomohl, když na začátku téměř nevydělávala.
  • A taky to, že riskovat někdy stojí za to.

Co změnit, abychom se v naší aktuální nebo budoucí práci cítili šťastnější? Jak zaměřit kariérní cíl? A v neposlední řadě: Kde hledat inspiraci? Právě na to se v aktuálním čísle zaměřujeme:

Barbora Sirová