V rapových klipech paroduje politiky, Jágra i Trautenberka. „Pokud v hudbě existuje pravidlo, porušte ho,“ říká

- Reklama -

Začal mikrofonem za pár stovek v podomácky vybudovaném studiu, které si postavil ve svém pokoji ze školních let. Teď jeho parodické série rapových videobattlů bourají český internet. Přečtěte si podnikatelský příběh rapera a producenta hudebních videoklipů Štěpána Bárty, který se proslavil hlavně jako spoluautor videoseriálu Souboyz, v němž paroduje známé české osobnosti ze současnosti i historie.

Všechno odstartovala touha dvou kluků nahrávat si vlastní rapové skladby. Když bylo Štěpánovi sotva dvacet let, založili si doma s kamarádem první amatérské studio. Techniku se učili sami metodou pokus omyl. Brzy nato nicméně začali poskytovat studio i pomocnou ruku při nahrávání kamarádům, také ti si totiž chtěli nahrát svůj singl. „Říkali jsme jim, že to moc neumíme, ale nedali se odbýt,“ usmívá se při vzpomínce na své začátky Štěpán Bárta, který ve své umělecké branži slyší spíše na přezdívku Stewe.

Dnes se Štěpán věnuje především produkci i postprodukci hudebních videoklipů v rámci jeho studia Unbeatable Records a také vlastní rapové tvorbě, kterou jasně rozeznáte díky „nálepce“ Unbeatable Labels. Poslední dobou je o něm přitom slyšet hlavně v souvislosti s virální videosérii Souboyz, ve které paroduje známé postavy z české současnosti i historie. Na kobereček si už spolu s jeho parťákem vzali třeba Jaromíra Jágra nebo Tomia Okamuru a jejich výstupy se stávají častou senzací sociálních sítí. Některé mají i přes milion zhlédnutí a také poslední, dubnový díl Souboyz, v němž kluci parodují prezidenta Miloše Zemana, má k virálu nakročeno.

Z natáčení videoklipu „Havel vs. Masaryk – SOUBOYZ rap battle“ (Štěpán Bárta je na fotografii vpravo)

Štěpán „Stewe“ Bárta přitom na zvukaře ani příbuznou profesi nikdy nestudoval, jako vysokoškolský obor si dokonce vybral na míle vzdálené dopravní letectví. Když si jej před několika lety zvolil, ještě nevěřil, že by se hudbou skutečně mohl živit. Brzy po nástupu na studia nicméně zjistil, že od tehdejší výuky stále častěji utíká právě k psaní hudebních textů a související umělecké tvorbě, a tak se rozhodl školy zanechat: „Místo toho jsem si koupil knihu Zvuková technika a našel si interaktivní kurz, v rámci kterého jsem se začal v oblasti zvukové techniky také teoreticky, dálkově vzdělávat,“ vypráví Štěpán, který žil v té době především z brigád. Po dokončení workshopu se pak uchytil v produkčním studiu, kde postupně přicházel na kloub mnohému know-how, které dodnes využívá při práci pro své studio. Právě tehdy začal zkoušet i práci s kamerou. „Půjčil jsem si ji od kolegů, měla cenu několika set tisíc a byla to obrovská krabice. Nejdřív jsem vůbec nevěděl, co s ní,“ vzpomíná. Jenže na základě několika záběrů, z nichž pak Štěpán poskládal videoklip k jedné z vlastních skladeb, se mu začali ozývat první potenciální klienti a brzy získal tolik poptávek, že ve studiu skončil a začal se naplno věnovat vlastnímu podnikání. Studio má od té doby na pražkém Zlíchově nad smíchovským nádražím. „Je odtud nejhezčí výhled na celou Prahu,“ zasní se, když mi popisuje starou budovu připomínající prý strašidelný zámek, v jejímž horním patře s podnikem sídlí.

„V době, kdy jsem budoval své první podomácky vybavené studio, jsem všechnu práci pro ostatní kamarády hudebníky dělal maximálně tak za láhev vína – neuměl jsem si říkat o peníze,“ přiznává Štěpán a dodává, že podobný přístup mu tak nějak zůstal až do dob, kdy začínal s podnikáním jako svou hlavní a jedinou obživou: „Byla to velká škola. Ceny jsem samozřejmě zvýšil, pravdou ale je, že se stále snažím tvořit tak, aby byla výsledná cenová nabídka přijatelná víceméně pro každého. Zjistil jsem, že tu obrovskou krabici za desítky tisíc, se kterou jsem tehdy začínal, stejně nepotřebuji, protože laický divák beztak nepozná, jestli je klip natočený na ni, nebo na cenově dostupnější kameru. Ani velcí interpreti, jako jsou DJ Wich nebo Rytmus, nemají zájem lít velké peníze do každého svého videoklipu. Vědí, že fanoušci se na jejich klipy budou dívat, i kdyby byly natočené na telefon,“ vysvětluje Štěpán, který jedním dechem dodává, že mnohem důležitější než technika je při tvorbě videoklipu nápad. A o ty Štěpán, jak nicméně můžete sami posoudit po zhlédnutí některého z jeho posledních videoklipů, nouzi rozhodně nemá.

Sníte o tom, že svého koníčka proměníte v úspěšný byznys podobně jako Štěpán? Kompletní podnikatelský příběh jeho Unbeatable Records, který vás doslova vtáhne do děje, čtěte v aktuálním tištěném vydání magazínu Business Leaders. Pozor, BL je pouze k objednání pod uvedeným odkazem, na stáncích nás nejajdete!

©Barbora Sirová