Máte sociální síť jako nástěnku, kam sem tam něco připíchnete? Zkuste být strategičtější!

Marek Nieslanik, kreativní ředitel a spolumajitel on-line marketingové agentury Fairy Tailors.

Pokud o sociálních sítích vašeho podniku budete přemýšlet jako o „nástěnce“, kam sem tam něco připíchnete, příliš úspěšní nebudete. Ujasnit si směr a komunikační strategii značky může pomoci i následující desatero Marka Nieslanika, kreativního ředitele marketingové agentury Fairy Tailors.

1. Začněte zdůvodněním

Na kterých sociálních sítích a proč chcete být? Co to přinese vašemu byznysu a stojí to za zdroje (časové i finanční), které tomu budete věnovat? Pokud ano, udělejte si rozpočet, kolik do sítí chcete měsíčně investovat a stanovte si, jakého cíle potřebujete dosáhnout.

2. Proč by vás měli sledovat?

Při plánování obsahové strategie si položte nemilosrdnou otázku: „Proč by mě měl někdo sledovat?“ A upřímně si na ni odpovězte. Uživatelé mají lepší věci na práci, než se nechat spamovat další reklamní stránkou. Přemýšlejte nad hodnotou, kterou přinášíte. Umíte uživatelům v něčem relevantně poradit? Chcete je pobavit? A jak to propojíte s vaším produktem?

A co zákazníci? Jak nad vaším produktem přemýšlejí? Jak ho používají? Co od něj očekávají? Odpovědi na tyto otázky se stanou základem vaší obsahové strategie.

3. Přizpůsobte obsah

Ne, ten printscreen z PDF ještě s ořezovými značkami tam fakt nedávejte. Každé médium má svůj formát a způsob, jak jej co nejlépe vytěžit. Většinu přístupů navíc budou uživatelé provádět z mobilních zařízení, takže optimalizace pro telefony je zásadní.

4. Plánujte

Nebo se z toho zblázníte. Svět je živý stejně jako sociální sítě a vždy je samozřejmě třeba přizpůsobit se aktuálnímu dění, na druhou stranu máte informace, o kterých přesně víte, kdy je chcete sdělit, proto pracujte na bázi alespoň čtrnáctidenních variabilních publikačních plánů. Můžete tak snadno kontrolovat, jestli to například nepřeháníte s hard sell komunikací nebo vám naopak nechybí napojení na produkt.

5. Jaké máte zdroje obsahu?

Je skvělé využívat všechna ta videa, fotky, texty a grafiky. Jak se k nim ale dostanete? Při tvorbě obsahové strategie zvažte zdroje, kterými disponujete. Máte copywritera se schopností psát právě pro formát sociálních sítí? Není to tak snadné, jak se zdá. Umí někdo u vás fotit nebo dělat grafiku, která bude na úrovni?

6. Placená reklama

Máte někoho, kdo se jí bude svědomitě věnovat? Pokud ne, najměte si externího social media managera, který by měl zvládnout jak tvorbu obsahu, tak nastavení a vyhodnocení reklam na sítích. Využít také můžete některá školení, ta ale často nabízí univerzální řešení, která nemusí zcela přesně sedět na váš byznys. Pokud lze, důkladně své školitele seznamte s úrovní znalostí, kterými již disponujete a směrem, kterým chcete, aby se program ubíral. Vybrat můžete od základních skupinových za pár tisíc po komplexní několikadenní kurzy jakými jsou třeba Social Media Academie nebo Digisemestr.

7. Nechtějte zázraky na počkání

Testování, vyhodnocení, úprava. Testování, vyhodnocení, úprava. Od téhle chvíle napořád. Někdy se do vkusu zákazníků trefíte hned, jindy to chvíli trvá, ale pokud to budete dělat správně a učit se z chyb, výsledky se po několika měsících dostaví.

8. Na externistu buďte přísní

Potřeba je oboustranná přísnost. Buďte přísní i sami na sebe a pečlivě specifikujte své zadání. Druhé straně vyjevte, jak funguje váš byznys, jaká jsou vaše očekávání a kolik peněz chcete do sociálních sítí investovat. Každý SMM (social media manager) má přitom cenu individuální, počet postů týdně ale nehraje roli, tak se zpravidla neurčuje, záleží na jeho kvalitách i vaší náročnosti.

9. Pracujte v týmu

SMM potřebuje čerstvé zákulisní informace a musí být zapojen do nejužšího marketingového okruhu. Čím blíž si ho budete držet, tím snáze můžete také kontrolovat výsledky jeho práce. Chtějte pravidelný reporting a přehled plnění stanovených cílů.

10. Poskytujte kreativní volnost

Nastavte určité standardy, ale nechte lidi dělat práci, za kterou je platíte. Možná zjistíte, že posty, které nebyly dost dobré pro vás, se náramně líbily vašim zákazníkům.

Autor textu Marek Nieslanik je kreativním ředitelem a spolumajitelem on-line marketingové agentury Fairy Tailors, která řídí kampaně pro klienty jako je TV Nova, Sazka nebo Lee.

Nečekejte na úspěch, jděte si pro něj! Předplatné magazínu Business Leaders objednávejte zde, jednotlivá čísla pak tady. Pozor, na stáncích nás nenajdete 🙂