Kytary.cz: Ze skříně až do Evropy

Jejich e-shop dominuje českému trhu s hudebními nástroji, sbírá ocenění a postupně se rozrostl do sedmi zemí Evropy. Mimo prostoru on-line provozují i dvě kamenné pobočky a počet jejich zaměstnanců osciluje kolem dvou stovek. Jan Pils a Vladimír Myslík začali na začátku tisíciletí provozovat, ryze punkově, vlastní internetový obchod, který teď už několik let hraje první housle. Nebo sólo, pochopitelně na kytaru.

„Honza hrál na baskytaru, naprogramoval si takový velmi jednoduchý e-shop a začal prodávat drobné příslušenství jako struny, kabely a podobně,“ vzpomíná Vladimír Myslík na rok 2000 a začátek projektu Kytary.cz. S Janem Pilsem ho o dva roky později spojila náhoda: „Kupoval jsem od něj ladičku, protože taky hraju na kytaru.“ Tou dobou dokončoval studium na ČVUT a on-line technologie ho fascinovaly. I on vlastnil doménu, na kterou naprogramoval jednoduchý bazar typu koupím/prodám pro české muzikanty.

„Tenkrát se nehrálo na PPC reklamy. Prostě se sešli lidi, co ty stránky vlastnili, a v podstatě si vyměňovali odkazy. A k tomu právě došlo i mezi námi, když mi Honza předával to objednané zboží.“ Slovo dalo slovo a po dokončení vysoké školy se Myslík připojil k Pilsovým Kytarám. Od roku 2002 už to nebyl one-man project, ale týmová práce.

Obchodník a technik

Pils v mediích už několikrát zopakoval, že se v podnikání doplňují, i když na něj oba nahlížejí trochu rozdílně. „Je to tak, Honza je víc obchodník, já zase technik a analytik. Člověk ale časem pronikne do obou těch světů. Vždycky jsme si stoprocentně věřili a nemuseli se nijak hlídat. Navíc oba cítíme, že bez toho druhého by to nešlo. Až dohromady jsme totiž měli všechny vlastnosti, které jsou potřeba k úspěšnému zdolání všech překážek při podnikání,“ vysvětluje Myslík.

Založili firmu Audio Partner, s. r. o., a z původního skladu, který tvořila skříň v bytě Jana Pilse, se přestěhovali do jejich prvního kamenného obchodu. Byla jím bývalá kočárkárna v pražské Dačického ulici. Do šestnácti metrů čtverečních se moc kytar nevešlo, zákazníci by je spočítali na prstech dvou rukou, a otevřeno měli jen dva dny v týdnu. Přesto byla skromná prodejna pro další vývoj firmy zásadní. Internetový prodej byl teprve v plenkách a kromě toho – majitele bavilo udržovat osobní kontakt se zákazníky, což se nezměnilo dodnes.

Všichni jsme muzikanti

I po bezmála sedmnácti letech je tedy pro Kytary.cz důležitý „off-line prodej“, který podle Myslíka tvoří celou polovinu tržby. „U hudebních nástrojů to ani jinak nejde. Když už si člověk plánuje pořídit elektrickou kytaru za padesát tisíc, musí si ji vyzkoušet, promluvit si o tom, je to velké rozhodnutí.“

Svou internetovou expanzi tak Kytary souběžně vyrovnávaly i v počtu kamenných poboček. Z kočárkárny se v roce 2006 stěhují do velké prodejny na Děkance, již o dva roky později doplní rozlehlý logistický komplex v Modřanech. Mimo zboží se do něj postupně stěhuje i administrativa firmy. Jedinečný prostor na okraji Prahy je aktuálně centrem Kytar nejen pro zaměstnance, ale i zákazníky. Muzikantům na Moravě pak pomáhá s výběrem nástrojů druhá pobočka v Brně.

„Beru to jako takový highlight našeho podnikání,“ popisuje Myslík s nadšením modřanskou centrálu. Ta aktuálně slaví rok od své nejvýraznější modernizace, do níž firma investovala 40 milionů korun. Výsledkem je sklad o 1300 metrech čtverečních, jedinečná prodejna se zkušebnami, moderní administrativní zázemí a kavárna zpříjemňující zákazníkům nakupování. Důraz na hudební komunitu je to, čím se Kytary.cz tak výrazně odlišují od konkurence.

Sbíráme plody

Z firmy, která začínala v bytě nadšeného baskytaristy, se Kytary.cz vypracovaly na jedničku českého trhu. Pravidelně sbírají ocenění Shop roku v kategoriích hudební nástroje a hobby, dávají práci stovkám lidí a jsou neodmyslitelně spjaty s lokální hudební scénou. Kromě tisíců amatérských hudebníků patří mezi stálé zákazníky Michal Pavlíček, Chinaski, Kryštof či Visací zámek.

„Letošní rok je pro nás rokem stabilizace. Přijali jsme hodně lidí, což souvisí se vstupem na zahraniční trhy, a sbíráme plody z předchozích velkých investic. Zatím to vypadá, že se daří.“ V roce 2018 přitom dosahoval obrat společnosti 600 milionů korun. Firma ale každoročně velkou část provozního zisku reinvestuje, další kamenné pobočky u nás ani v zahraničí však v plánu zatím nemá.

„Peníze nesmějí být cíl. Nikdy jsme si neříkali, že za 20 let budeme hrozně bohatí. Šli jsme prostě cestou malých krůčků. Pro nás je podnikání to, že děláme, co nás baví. To, v čem vidíme smysl.“ Podle Myslíka mají byznys a hra na kytaru podobný základ – trpělivost. „Když chcete umět hrát, když chcete umět podnikat, ty věci nikdy nepůjdou okamžitě.“

  • Kytary.cz vynaloží na propagaci kolem tří milionů korun ročně. Proč dávají do reklamy tolik a na co se přitom soustředí?
  • E-shop aktuálně odbavuje objednávky do sedmi evropských zemí. Jaká úskalí přináší pro Kytary.cz zahraniční prodej? Podle čeho volí platební brány nebo dopravce?
  • V roce 2013 spustil německý gigant Thomann neboli „muzikantský Amazon“ českou lokalizaci e-shopu. Stlačil ceny na minimum a bylo potřeba zareagovat. Díky čemu zůstaly Kytary.cz konkurenceschopné?

Plnou verzi článku najdete v tištěném magazínu: poslední číslo Business Leaders v novém designu vyšlo na konci srpna a je věnováno podnikání na internetu, e-commerci a e-shopům. Předplatné objednejte výhradně přes náš web tady, jednotlivá čísla pak zde.

Autor: Jiří Bejček