Moderní CV jako součást osobního marketingu: tipy, jak zaujmout

Pracovní trh se v důsledku nových technologií rychle mění: vyvíjejí se firmy i styl náboru zaměstnanců a také u životopisů lze sledovat řadu trendů. Jaké jsou ty nejdůležitější?

„Vnímání práce se v posledních 10 letech hodně změnilo, což se odráží také v životopisech. Dříve bylo na práci pohlíženo jako na ‚jednoproudovou silnici‘ – člověk vystudoval nějaký obor a pak v něm působil na pozicích, které šly v řadě za sebou, ideálně bez přestávek. Dnes lidé dělají naráz i víc nesourodých prací, na fakturu nebo zkrácený úvazek. Klidně měsíce i roky cestují po světě nebo dobrovolničí v projektu, který jim dává smysl. Co bylo dříve náboráři vnímáno jako tříštění, ukazuje dnes na aktivní povahu lidí, jejich cílevědomost a zkušenosti,“ uvádí Valery Senichev, kariérový kouč v projektu Samsung Tvoje šance, který pomáhá mladým lidem dosáhnout jejich profesních cílů. Senichev dodává, že v kariérním rozvoji na moderním pracovním trhu je zásadní práce na osobní značce a vědomé digitální stopě na internetu a v neposlední řadě dobře zpracované „sívíčko“ – to všechno pak označuje za balík nástrojů osobní prezentace, který prodává.

„Kromě rozeslání životopisu jsem začal být aktivní také na profesní síti LinkedIn, což mi výrazně pomohlo získat první pracovní nabídky. Pochopil jsem, že kvalitní sebeprezentace nemusí být prodej na sílu, chlubení se, ale znamená to kontinuální, autentické a jasné prezentování toho, co dělám a kam profesně směřuji,“ popsal dvacetiletý Pavel, jeden z účastníků projektu Samsung Tvoje šance, který se touží stát grafikem.

Mnoho lidí má léta sepsaný jeden životopis, který pouze aktualizuje o poslední pracovní zkušenosti. Podle kariérních poradců je ale třeba udělat víc. „Na životopis se můžeme dívat jako na ‚reklamní leták‘, ale opravdu řekne o pracovníkovi vše, aby si ho zaměstnavatel dokázal představit? Včetně jeho vizí, talentu, osobnosti? Každý životopis by měl být sestavený na míru dané pozice a také poskytovat hodně konkrétní informace: jaké máme dovednosti, jak jsme je získali a co jsme v práci zvládli. Důležité je pak vybrat a zdůraznit to nejdůležitější v kontextu poptávající firmy,“ vysvětluje kariérová koučka projektu Tvoje šance Petra Drahoňovská.

Informace z papírového životopisu si dnes většina náborářů potvrzuje a doplňuje na internetu, tvrdí odborníci. Díky sociálním sítím, názorům, komentářům, fotografiím a dalším informacím, které člověk sdílí on-line, si dokážou prověřit nejenom pracovní zkušenosti a schopnosti, ale také osobnost uchazeče, která se v mnoha výběrových řízeních dostává do popředí zájmu.

Digitální stopa o nás prozradí opravdu hodně, ale jak dostat množství důležitých informací, které naši osobnost ukážou v tom nejlepším světle, do strohé formy životopisu? Tady je pár tipů přímo od profíků:

1. Detaily profesní cesty

Pracovní zkušenosti by měly být v životopisu rozepsané, nestačí uvést jen jméno firmy a pozice. „Tři projektoví manažeři ve třech různých firmách mohou dělat různé věci. Popisky praxe by se měly orientovat na výsledky, na čem se uchazeč podílel, za co měl zodpovědnost. Stejně tak lze rozepsat detaily v rámci studia, třeba jaké měl uchazeč předměty a vyučující, jaké vedl projekty nebo jaké kurzy relevantní k dané pozici absolvoval a podobně. Pokud měníme obor, je třeba nastínit důvody, kam a proč chceme přesměrovat své další profesní kroky,“ radí kariérní poradkyně Petra Drahoňovská. 

2. Místo klišé raději konkrétně

Schopnosti a dovednosti, které uchazeče charakterizují, se hodí vypíchnout už v úvodní části životopisu. Často se pro to využívá forma prvního odstavce, který slouží jako shrnutí toho nejdůležitějšího – úspěchů, vizí a profesních cílů. „Hlavní je nezůstávat u klišé typu: ‚umím pracovat v týmu, jsem flexibilní a rád se učím novým věcem‘, popisnější jsou příklady z praxe, co člověk zvládl, co ho zocelilo. V životopisu mají své místo také záliby, které dokreslí osobnost. Stereotypní ‚mám rád kulturu, sport a čtení‘ ale popište konkrétně, třeba: ‚cvičím jógu, čtu severské detektivky a zajímám se o francouzskou kinematografii,‘ aby nešlo o fráze, ale o představení se,“ doporučuje Drahoňovská. „Stejně tak už si člověk v sekci IT dovedností nevystačí se strohým ‚Word, Excel‘. Téměř každý má dnes z práce zkušenost s více operačními systémy a mnoho lidí umí pracovat poměrně pokročile třeba s editory fotek, videí, zvuku, se sociálními sítěmi a podobně, to všechno je dobré uvést. Jazykovou vybavenost je pak žádoucí popsat více než jen slovem ‚pokročilý‘, doplnit, zda v jazyce komunikujete denně, občas, jste schopni vést meeting s klientem či přednášet,“ doplňuje koučka.

3. Interaktivně s odkazy

Životopisy posílané e-mailem je vhodné obohatit různými hyperlinky: na profesní sociální síť LinkedIn, na vlastní portfolio s ukázkami práce nebo na výstupy a úspěchy ze zaměstnání (například odkaz na web konference, kterou uchazeč zajišťoval jako produkční).