SEO triky pro začátečníky ⬇️ Vyzrajte na vyhledávače a zvyšte návštěvnost!

Myšlenka vyhledávačů je velmi prostá: co nejvěrněji a nejužitečněji odpovědět uživatelům internetu na jejich dotazy. K tomu jim pomáhají roboti jako Googlebot nebo Seznambot, z jejichž fungování celá podstata SEO vychází. Pokud je pro vás Search Engine Optimization španělskou vesnicí, zorientujte se v něm pomocí následujícího seznamu základních nástrojů a doporučení.

1) Responzivní design

Tento způsob konstrukce HTML dokumentu zaručí správné zobrazení stránky pro všechny druhy zařízení – počítače, notebooky, mobily nebo tablety. Hlavně Google si na tento parametr potrpí. Responzivní stránky ve svém vyhledávání upřednostňuje a velmi pravděpodobně nadále upřednostňovat bude. Tímto designem si ovšem nepolepšíte jen u vyhledávačů, ale hlavně u uživatelů.

Pravdou je, že si taková úprava webu zpravidla vyžádá nemalý finanční výdaj, proto se vyplatí drobný průzkum například v Google Analytics. Zjistěte si, z jakých zařízení k vám na web návštěvníci přicházejí. Pokud není poměr mobilních zařízení proti počítačům vyloženě zanedbatelný, investice do responzivního webu se zpravidla vyplatí.

2) SSL certifikát

Google i Seznam považují za důvěryhodnější ty stránky, které jsou šifrované pomocí zabezpečení HTTPS. Oba vyhledávače je ve svých výsledcích postupně začínají upřednostňovat a zlepšovat jejich pozice. Pro bezpečnou komunikaci s webovými servery pomocí HTTPS se přitom nejčastěji využívá právě protokol SSL – po jeho vytvoření je komunikace mezi klientem a serverem šifrovaná, a tedy zabezpečená, nepřímo tak podporuje i nařízení GDPR.

Finanční investice do SSL certifikátu jsou minimální, například na stránkách Let’s Encrypt je k dispozici zdarma. Jediné poplatky si tak může vyžádat práce administrátora při úpravách webu.

3) Informačně hodnotný web

Vyhledávací algoritmy se neustále zdokonalují a čím dál více vnímají obsah jako lidé. Upřednostňují hodnotné informace a snadnou orientaci na webu. Dobře připravené menu, přehledná navigace nebo jednoduchá struktura tak přispívají nejen k lepšímu User Experience, ale i příznivějším výsledkům z hlediska SEO.

Na stránky je také dobré přidávat průběžně nový obsah související s vaší činností, například Google pak váš web považuje za aktuální a více důvěryhodný, což může mít pozitivní vliv na jeho dohledatelnost. Tyto texty (například na firemním blogu) by ale vždy měly mít nějakou přidanou hodnotu. Konkurenční boj na poli informací je s postupným bobtnáním internetu stále lítější nejen s ohledem na vyhledávače, ale také vzhledem k atraktivitě pro samotné uživatele.

Velmi podstatná je také citlivá práce s klíčovými slovy, které by se v textu měly objevovat v přiměřeném množství a ne moc okatě.

Nejdůležitější prvek SEO jsou pak nadpisy, na stránce by měly být vkládány do elementů H1, H2 a podobně.

A nezapomeňte v textu vyznačovat důležitá sdělení (například HTML tagem strong). Obsah stránky je tak přehlednější pro čtenáře a zároveň to vyhledávače upozorní na to nejdůležitější. I zde nicméně platí: méně je více.

4) Linkbuilding

Pro vyhledávače jste tím atraktivnější, čím více nezávislých, relevantních a kvalitních webů na vás odkazuje. Tahle věda zvaná linkbuilding, o níž určitě není na škodu zjistit si více informací, spočívá v umisťování zpětných odkazů v internetových diskusích, na stránkách partnerských webů, v PR článcích, katalozích a podobně. Roboti hodnotí významně zpětné odkazy, které vedou na váš web.

Důležité je vědět, že pokud tomu tak je z autoritativního zdroje (například novinových serverů či oborových magazínů), mají větší váhu než odkazy z malých, nedůvěryhodných webů. V rámci Google došlo totiž v roce 2012 k výraznější změně algoritmu a od té doby je ještě důležitější, aby kvalita zpětných odkazů převažovala nad kvantitou.

Lepších výsledků také dosáhnete interním prolinkováním webu. S odkazy v menu, patičce nebo textech na vašich stránkách je důležité pracovat chytře, aby přesměrovaly návštěvníky i roboty k hodnotným informacím jen s minimem prokliků. K propojení různých částí obsahových webů je vhodné využít štítky.

5) Povolený přístup robotům

Roboti, kteří procházejí webové stránky, shromažďují data a odesílají je na server. Googlebotu od Google a Seznambotu od Seznamu ale musíte v první řadě povolit přístup. To zvládnete se základy HTML. V hlavičce každé veřejně přístupné stránky stačí uvést příkaz ‚content=”all, follow”‘, jako to vidíte dole na obrázku.

Podobným způsobem je možné robotům přístup zakázat nebo k nim přistupovat odlišně, například povolit Googlebot, ale zakázat Seznambot – toho využijete například v případě provádění změn na webu. Pak se vám nestane, že by robot zaindexoval stránku v rozpracovaném stavu.

6) Práce s obrázky

Vyhledávače samy obsah obrázku poznat neumí, proto jim musíte vhodným textem pomoci. Názvy souborů pojmenujte klíčovými slovy, nebo alespoň tak, aby je zčásti obsahovaly. Pro každý obrázek rovněž připravte takzvaný „alt tag“, neboli alternativní text, který se zobrazí místo obrázku tehdy, pokud se z nějakého důvodu nenačte. Ten by měl jednou větou popisovat, co je na obrázku, a obsahovat nějaké klíčové slovo.

7) Google snippety

Udělat výsledek vyhledávání vašeho webu o něco atraktivnější umí tato jednoduchá funkce. Stačí, aby váš vývojář vložil na web speciální kód, který pak Google interpretuje například zobrazením hvězdiček coby hodnocení u odkazu na váš produkt. Jiným výstupem může být výsledek vyhledávání firmy se změněným stylem a kontaktními údaji. Dobře funguje také speciální zobrazení vpravo.

Google snippetům jistou váhu přikládá, protože díky speciálnímu kódu lépe rozumí obsahu stránky. Lepší výsledky zároveň přináší samotný efekt přitažlivějšího zobrazování, díky kterému jsou weby se snippety častěji navštěvovány (mají větší míru prokliku na výsledkové stránce).

8) Relevantní anchor texty

Anchor text je viditelný text odkazu, zvýrazněný typicky barvou nebo podtržením. Měl by být stručný a relevantní pro odkazovanou stránku. Jinými slovy by podle nich měl návštěvník být schopný předem co nejlépe odhadnout, kam se po kliknutí dostane. Anchor text má obsahovat klíčová slova, ideálně však ne v moc velké míře. Neměl by také být moc obecný (generický) typu „klikněte zde”.

Autor: Digitální agentura BlueGhost

Článek je ukázkou z aktuálního vydání magazínu Business Leaders, věnovaného e-commerce. V tištěném vydání najdete mimo podnikatelských příběhů i SEO triky pro obsahovou strategii a mnoho dalších tipů přímo od expertů z oboru.