Vymírající zábava babiček? Brněnská dvojice udělala z pletení prosperující byznys

Zleva: Vlněné sestry Helena Auerová a Kateřina Rajmicová

Stejně jako si můžete koupit kolo za pár tisíc nebo za čtvrt milionu, rozšiřuje se i nabídka v ručních pracích. Český trh ovšem není velký a prodejcům, kteří sem dováželi pletací příze nejvyšší kvality, se moc nedařilo…, až se vynořila brněnská dvojice Vlněné sestry a nenápadně vybudovala stabilní firmu, jejíž nabídka je na úrovni nejproslulejších obchodů v pletařských velmocích, jako jsou Německo nebo Skandinávie.

„Skamarádily jsme se na mateřské dovolené a začaly spolu plést,“ vzpomínají Kateřina Rajmicová a Helena Auerová. „Brzy jsme zjistily, že u nás se kvalitní přírodní materiály špatně shánějí, tak jsme pro ně vyjely do Vídně. A cestou zpátky nás ve vlaku napadlo, že bychom je vlastně mohly začít dovážet.”

Takových nápadů má každý dost, ale rozjet obchod je závazek, který vyžaduje víc než to. Vlněné sestry měly štěstí, že jim v začátcích pomohla rodina. „Administrativní část nám pomáhali rozjet příbuzní, kteří se v tom profesionálně orientují. Během šesti let jsme pak plynule zapracovávaly další změny, tou poslední docela velkou byl přechod na veřejnou obchodní společnost letos v lednu.”

Firmu od začátku tvoří dvě neanonymní ženy, které točí videonávody, pořádají akce a v tom, co upletly, se fotí na sociální sítě. „S workshopy jsme začaly hned od začátku, měly jsme chuť setkávat se s pletařkami a občas i pletaři osobně.”

Sesterství

Pravidelná setkání, kde člověk získá radu, jsou důležitá. K pletení patří spousta otázek, a ne každý se může zeptat babičky. Navíc se vytváří komunita, vznikají přátelství, pletení podporuje komunikaci. Mnoho zahraničních blogerek, designérek nebo obchodnic točí videa s návody, která jim zvyšují počty přístupů na stránky. Stejně to dělají i Vlněné sestry. „Natočit videosérii návodů bylo naším cílem od začátku. Na našem YouTube kanálu jich máme už přes šedesát, pokrývají všechny základní pletařské techniky a pojmy, což zákaznice oceňují. Letos jsme začaly ještě s videopodcasty. V zahraničí je to oblíbený formát a nás jeho natáčení baví. Ve videonávodech máme rády stručnost a přesnost, v podcastu se můžeme více uvolnit.”

Na Facebooku jim to také žije. „Komunikace tvoří velkou část naší pracovní náplně, sdílení zkušeností je důležité při rozhodování o nákupu. Snažíme se, aby naše skupina byla přátelským místem, kde se vzájemně povzbudíme a oceníme práci jiných,” vysvětlují. A opravdu, pokud bychom měli jejich styl nějak definovat, je to vlídnost a respekt k druhým napříč platformami. Sesterství.

Radost chodit do práce

Stačí to ale, aby se komunita rozrůstala a obchod získával nové zákaznice? „Řekly bychom, že všechny zmíněné aktivity fungují. Pár zákaznic se o nás také dozvědělo z inzerce v časopisu Dekor.”

E-shop spojený se showroomem, tedy „kamenným obchodem”, kde si můžete s majitelkami popovídat osobně, stále roste, nabídka se rozšiřuje a zákaznic od skromných začátků přibývá. Sice nijak překotně, zato však plynule. „Tři roky jsme provozovaly e-shop z domu, skladové zásoby jsme měly rozdělené napůl. Zpočátku to bylo výhodné, ušetřily jsme peníze za nájem skladu, přirozeně se to ale dostalo do bodu, kdy nevýhody tohoto uspořádání převýšily výhody – objem objednávek se zvětšoval, každodenní domlouvání, kdo má doma které klubíčko, se stalo vyčerpávajícím, a doma pro samou přízi už taky nebylo skoro k hnutí. Měly jsme štěstí na krásné prodejní prostory v Králově Poli, kde jsme spokojené a po dlouhé době si užíváme, že jezdíme do práce.” Jejich obchod zatím zasílá jen po ČR, to se ale může brzy změnit.

Jsou ukazatele, které Vlněné sestry sledují, měří, a podle toho pak plánují a řídí podnikání? „S měřením a analýzou výsledků nám pomáhá náš skvělý pan účetní, sledujeme samozřejmě prodejnost značek jednotlivých přízí a na jejím základě upravujeme nabídku. O našich plánech si často povídáme a zjišťujeme, jestli se naše představy ubírají stejným směrem. Zatím tomu tak je,” shrnují strategii brněnské pletařky, které si zatím bohatě vystačí ve dvou. „Provoz zvládáme bez problémů. Úvahy o expanzi přijdou na řadu za pár let, až nám odrostou děti.”

V plánování rozvoje se drží při zemi, v nejbližší budoucnosti je ale čeká přestavba e-shopu, který s rozrůstající se nabídkou potřebuje přehlednější tvář. Pletací příze za třicet korun v něm nenajdete, spíš stogramové přadeno za 600 korun, které vystačí tak na kratší sálu. „Každý, kdo začne plést s kvalitními značkami, pochopí, že to má větší smysl než věnovat desítky hodin práci, která je po dvou vypráních na vyhození. Prodáváme příze pouze přírodní, velice jemné, kvalitní…, na druhou stranu stále myslíme na to, aby naše nabídka byla cenově dostatečně široká.“

Dobrá zpráva pro všechny, kdo si chtějí udělat z nenáročného koníčku prosperující byznys: Když věc děláte s nasazením, jde to i v tak niche oboru, jako jsou luxusní pletací vlny.

Článek je ukázkou z aktuálního vydání magazínu Business Leaders, které nese podtitul Česko, ráj e-shopů. Pozor, na stáncích nás nenajdete, předplatné i jednotlivá čísla najdete k objednání přes menu na našem webu.

Autor: Jana Kománková