Drobná změna každý den má obrovský vliv na vaši budoucnost.

Kde poslouchat náš podcast?

Spotify
iTunes

Všichni jsme schopní trávit hodně času jednoduchým chováním, ať už jde o sociální sítě nebo sledování televize. To si vyžaduje naši nulovou aktivitu. Oproti tomu sebevzdělávání nebo osobní růst je mnohem náročnější.

Přesně to je téma, o které bych se s vámi dnes rád podělil prostřednictvím tipu na velmi zajímavou knížku.

Když vzlétne letadlo a dosáhne letové hladiny, řekněme, že se z nějakého důvodu jeho kurs vychýlí o pár stupňů. Pravděpodobně si této drobné změny posádka na palubě ani nikdo z cestujících nevšimne. Ale pokud letadlo nic neudělá a poletí tak třeba deset, dvanáct hodin, výsledek je takový, že doletí klidně o pár set kilometrů jinam, než má, například do úplně jiného města. 

Hodně podobné je to i s naším chováním. Pokud provedeme ve svém životě nějakou drobnou změnu, nepřemění to náš život přes noc. Ale pokud tu změnu budeme neustále opakovat, má to za následek, že třeba za rok je z nás úplně jiný člověk. A přesně o tom je knížka, na kterou bych vám dnes rád dal tip. Je to knížka od Jamese Cleara „Atomic Habits“. 

Krásně navazuje na předchozí díl našeho podcastu, kde jsme se bavili o změně špatných návyků na dobré. James říká, že pokud se každý den zlepšíme o jedno procento, za rok z nás bude o tři sta šedesát pět procent lepší člověk. Tudíž jestliže chcete provést nějakou změnu, nemůžete čekat, že to bude lusknutím prstu nebo že to bude rychlý proces. Vždycky je to dlouhodobé a James ve své knize dává moc pěkné tipy na to, jak si změnu usnadnit a jak on sám pracuje se změnou svých zažitých návyků.

Naše každodenní chování je odrazem naší osobnosti a to, co říkáme, jak se chováme, je odrazem naší mysli. Co nejjednodušší chování je klíčem k přeměně vašich špatných návyků na ty dobré. James v knížce „Atomic Habits“ poskytuje zajímavé tipy a triky pro usnadnění zvyků v dlouhodobém horizontu. 

Jeden z tipů, který mi utkvěl v hlavě, je dvouminutové pravidlo. Je to způsob, jak zajistit, aby se každá vaše nová aktivita stala zvládnutelnou. Zásadou je, že by vaše nová aktivita neměla trvat déle než dvě minuty. Pokud si chcete osvojit nový návyk, zkuste to vždy dělat s tím, že musí být proveditelný do dvou minut. Řekněme, že byste chtěli začít číst více knih, nedávejte si tedy za cíl přečíst dvě knížky za týden nebo za měsíc. Zkuste si dát jednoduché pravidlo, že každý den před spaním budete dvě minuty číst. Zkuste se svého pravidla vědomě držet alespoň tři týdny. Říká se, že to je cca průměrná doba, kterou potřebujeme k tomu, abychom si osvojili nový návyk.

Další ze zajímavých technik, která mi utkvěla v hlavě a kterou James doporučuje, je velmi jednoduchá a efektivní technika „Habit Tracking“, při níž si mnoho lidí vede záznamy o svých návycích. Jedním z nejznámějších je zakladatel této techniky, Benjamin Franklin, který si od svých dvaceti let uchovával deník, ve němž zaznamenával dodržování svých osobních ctností, cílů a návyků, jež si osvojuje.

Další z tipů může být tzv. zvyková smlouva. I to mě zaujalo a James ve své knize hezky popisuje, jak takovou smlouvu uzavřít a jaké jsou důsledky toho, že nějakou zvykovou smlouvu uzavřete se sebou nebo svým okolím a jak vám zvyková smlouva může pomoci se těchto pozitivních zvyků držet. Ačkoli váš nový pozitivní zvyk může být malý, pomůže vám dosáhnout obrovských cílů a úspěchů. 

Vedle různých tipů a návodů se James v knize věnuje celkem do hloubky změnám vašeho chování. Velmi to vypovídá o tom, o čem jsem mluvil v předchozích dílech podcastu, protože jsou je to o tom, že se nemáte zaměřovat na cíle, ale na procesy a změnu identity.  I to v knize James hezky vysvětluje a popisuje.

Další, co opět navazuje na podcast o změnách návyků, je cyklus, který vám k nim pomůže. James ho popisuje jako „The Habit Loop“. Jde o cyklus, který se vám bude vždy opakovat ve chvíli, kdy se budete snažit o změnu návyků. Jedná se o jednoduchá čtyři pravidla, která si snadno zapamatujete. Na počátku je podnět, díky kterému si svůj špatný návyk uvědomíte. Jako další přichází touha po změně. Třetí je reakce na touhu po změně a zjednodušení nového návyku. V poslední fázi čeká odměna. A to je cyklus, který se vám bude opakovat při změně jakéhokoli návyku ze špatného na nový.

Tohle jsou ale opravdu jen základní myšlenky z knihy. Za sebe ji velmi doporučuji. Je k dostání v originální verzi na Amazonu, ale byla přeložena i do češtiny. Stojí přibližně čtyři sta korun. Pokud přemýšlíte, jakou knihu zařadit do své knihovny, rozhodně mohu doporučit Jamese Cleara a Atomové návyky nebo „Atomic Habits“.

Budu moc rád, pokud přidáte svůj komentář dolů pod nahrávku a podělíte se s námi o své zkušenosti nebo o to, jak kniha pomohla vám a co byste z ní vypíchli nebo doporučili. 

To byl James Clear a jeho skvělá kniha Atomové návyky. Mně dala moc. Doufám, že i vám dá tolik nebo vám alespoň pomůže tento podcast.

Zítra se s vámi podělím o ranní rituály, které vás mohou nakopnout každé ráno a udělat váš den krásný a produktivní tak, jak byste si vy přáli. 

© Lukáš Eder