Važte si svého rána, ovlivní celý váš den.

Kde poslouchat náš podcast?

Spotify
iTunes

Určitě to znáte. Ráno se nemůžete dostat z postele, zamáčknete budík, zaspíte, nakopnete si prst o postel nebo o futra, nestihnete se nasnídat, polijete se kávou, uváznete v zácpě, přijdete pozdě na meeting, zapomenete doma mobil, peněženku – prostě strašné ráno. V podobném duchu se táhne celý den a vy už se ve dvanáct hodin těšíte, až bude konec a dostanete se z toho pryč. Ale musí to tak být? Pojďme to změnit. Je tu Myšlením na vrchol.

Co se vám dnes v noci zdálo? Pamatujete si své sny? Já si často sny pamatuji nebo vybavuji. A co třeba tzv. jev dèja-vu? Zažili jste ho někdy? Takový ten pocit, kdy jste přesvědčení, že jste aktuální situaci již někdy prožili. I to se mi občas děje. Když se začnete potkávat s úspěšnými lidmi, časem si všimnete, že opravdu nemají žádné nadlidské schopnosti, ani nejsou superhrdinové. Jsou to běžní lidé jako všichni ostatní, ale uvědomují si jednu věc. Čas je jejich nejdražší komoditou v životě. Právě proto úspěšní lidé dokážou velmi efektivně plánovat svůj den.

Pokud se rozhodnete pro úspěch v jakékoli oblasti, bez správného plánování se neobejdete. Nezáleží, jestli jste ředitel, manažer nebo sportovec. Pokud již úspěšní jste nebo se úspěšnými chcete stát, čekají vás každý den desítky rozhodnutí. Rozhodnutí, která musíte dělat a bez nichž se neobejdete. Proto zkuste přemýšlet, jak si ušetřit co nejvíce energie každý den, abyste jí měli dostatek pro momenty důležitých rozhodnutí. 

Mně pomáhá, když si zavedu určité ranní rituály, které mi šetří energii pro rozhodování. Vytrénoval jsem své podvědomí k tomu, aby dělalo každé ráno rituály, nad nimiž už nemusím přemýšlet. Ať už je to snídaně, nebo zvyk, že každé ráno vstanu a jako první vypiji minimálně jednu nebo dvě sklenice čisté vody. Například tento konkrétní zvyk u mě má velké opodstatnění, protože když ráno vstanete, vaše tělo je po nočním odpočinku trochu dehydratované a voda mu chybí. Když jako první vypijete vodu, dodáte tělu i mozku potřebné tekutiny. Každý den také snídám prakticky to samé, nepřemýšlím nad tím, dám si každý den stejnou snídani a vůbec mi to nevadí. Neunavuji svůj mozek tím, že musí přemýšlet, co budu dnes snídat. Samozřejmě si dnes nedokážu představit den bez snídaně a striktně se držím toho, že by každá snídaně měla obsahovat alespoň 30 gramů bílkoviny a měl bych se nasnídat do třiceti minut po probuzení. To doporučuje Tim Ferriss ve své knize „The 4-Hour Body“.

Já osobně hodně bojuji s neprohlížením sociálních sítí nebo zpráv a emailů hned po probuzení. Zjistil jsem, že mě to hodně rozhodí v mých rutinních návycích, které mám zažité. Naopak si nechám chvilku pro sebe a než vstanu přemýšlím ještě v posteli, co se mi v noci zdálo. Jak jsem již říkal v předchozím podcastu, naučil jsem se trochu pracovat se svým podvědomím tak, že jsem mu před spaním začal dávat klíčové otázky. Byla by škoda sny zapomenout, pokud mi třeba dávají nějaký signál nebo podnět k vyřešení problému. Je skvělé se s tím naučit pracovat, protože můžete časem zjistit, že během snů objevíte opravdu zajímavé informace. Pokud si své sny ráno pamatujete, je fajn si je někam zapsat nebo si popovídat s vaším partnerem o tom, co se vám v noci zdálo a jaký z toho máte pocit.

Podle psychologa Rona Friedmana celý váš den utváří jeho první tři hodiny. Važte si proto každého rána, jako kdyby bylo vaše poslední. Dejte si s tím práci a poskládejte ho tak, aby vás co nejméně unavovalo a šetřilo vaši energii. Každému samozřejmě bude vyhovovat něco jiného. Já jsem zjistil, že mi nevyhovuje jít brzy ráno cvičit, protože pokud chci do půl hodiny snídat, nedělá mi to úplně dobře. Naopak jsem zjistil, že mi velmi vyhovuje dělat ráno kreativní činnosti, na které potřebuji hluboké zamyšlení a práci svého vědomí. Zjistil jsem také, že mi nevyhovuje mít brzy ráno schůzky. Nejde o moc kreativní činnost, a proto si schůzky plánuji až od jedenácté hodiny a hlavně na odpoledne. Cvičit chodím až po jedenácté hodině, kdy už mám za sebou nějakou kreativní činnost. Cvičení mě opět nakopne a dodá mi energii na odpoledne, které si většinou skládám schůzkami a podobnými záležitostmi. To ale samozřejmě vyhovuje mně a každý jsme úplně jiný, což je dobře. Někomu bude vyhovovat, že si jde ráno zaběhat, zacvičit a až poté se nasnídá. Nedávno jsem se bavil s jedním úspěšným podnikatelem na stejné téma. On mi řekl, že si své ráno nedokáže představit bez meditace. Každý jsme jiný, přesto ale jedno platí pro všechny. Vaše každodenní rutina a ranní návyky rozhodují o vašem celoživotním úspěchu. Proto ještě jednou říkám: Važte si svého rána a zkuste se zamyslet nad tím, jak by vaše ideální ráno mělo vypadat.

Dejte si s tím práci a zamyslete se, co vám ráno bere nejvíce energie, co vám působí nějakou úzkost nebo na co se zaměřujete a co vás každé ráno rozhodí. Zkuste to odstranit a nahradit nějakým pozitivním návykem či rutinou. Tuto práci věnujete sobě. Čím více práce si s tím dáte, tím lépe pro vás i pro vaši rodinu a okolí, protože tím podpoříte svou produktivitu. Podpoří to vaše lepší výsledky v jakékoli oblasti života.

To, že víte, jak bude každé vaše ráno vypadat, nemusí být na škodu. Možná vám to pomůže, abyste každý den vstali z postele správnou nohou. 

Budu moc rád, pokud se se mnou podělíte o své ranní rituály, ranní zvyky a přidáte do komentáře své nápady nebo doporučení.

Když už jsem načal ranní rituály, chtěl bych se v dalším dílu podívat na jednoduchá pravidla produktivního dne úspěšných lidí.

© Lukáš Eder