Kniha, díky které jsem pochopil, jak důležitý je pozitivní pohled na každou situaci v životě.

Kde poslouchat náš podcast?

Spotify
iTunes

Deprese. To je strašné slovo. Z toho vám naskočí husí kůže. Ale je to jedna z nejrozšířenějších civilizačních chorob dnešní doby, kterou trpí miliony lidí na celém světě. Ale jak se jí ubránit? Jak se ubránit depresi, jak jí nepropadnout, jak být pořád správně naladěný a ubránit se rychlé informační době, ve které žijeme? Na to bych se s vámi dnes rád podíval v podcastu Myšlením na vrchol prostřednictvím tipu na jednu skvělou knížku.

Podpora čtečky obrazovky zapnuta.

Když půjde pesimista po chodníku a šlápne do lejna, bude mít zkažený celý den, bude nadávat, klít a nechá si zkazit náladu. Zatímco když půjde po chodníku optimista a stane se mu to samé, pokrčí rameny, usměje se na svět, asi si očistí botu a řekne: „No, ještě že v tom nebyl hřebík.“ Tento příběh použil Roman Hassmann na prvním ročníku konference Tajemství obchodu, a potom zmínil knihu „Naučený optimismus“ od Martina Seligmana a mně jeho myšlenka uvízla v hlavě natolik, že mě to inspirovalo jít si tuto knihu koupit a přečíst si ji.

Martin Seligman je velmi uznávaný americký psycholog a profesor psychologie na Pensylvánské univerzitě. Je jedním z nejcitovanějších psychologů dvacátého století a je známý především svou teorií naučené bezmocnosti a já si ho vždy vybavím jako průkopníka, až dokonce zakladatele pozitivní psychologie.

Možná jste slyšeli o modelu PERMA, což je koncept osobní pohody, který rozvinul a aplikoval právě Martin Seligman. Pojďme se ale podívat přímo na knihu. Já musím přiznat, že není nijak záživná nebo zábavná. Když jsem ji doporučil někomu ve svém okolí, i známí mi přiznali, že se tou knihou prokousávali a že to není úplně jednoduché čtení. Je to přece jen psané psychologem. Martin Seligman v knížce hodně rozebírá, jak zkoumal deprese. Primárně se zabýval lidskou depresí, kterou zkoumal a zjišťoval, jaký má vliv na člověka a jestli se lze depresi naučit. Má tam až ošklivé popisy, jak toto trénoval na psech různými elektrickými šoky a podobně.

Primárním cílem knížky je ukázat čtenáři, že lze naučit člověka být optimistou a že být optimistou má pozitivní vliv na jeho život ve všech oblastech. Na zdraví, práci a osobní život. Zkrátka na vše. Ale ani Martin Seligman nepřišel na to, že může lidi naučit být optimistou, sám. Vnukl mu to až jeden člověk v letadle, kterému Martin vyprávěl o svém výzkumu deprese a o tom, jak obrovský vliv má deprese na člověka. Ten člověk, který seděl vedle v letadle, se ptal: „Proč zkoumáte, jak léčit depresi, a nepřijdete namísto toho na způsob, jak naučit lidi být optimisty?“ V tu chvíli to Martinovi došlo. A ty základní principy popisuje v knížce Naučený optimismus. Vedle opravdu velkého množství teorie ale Martin v knize uvádí také mnoho osobních a profesních příběhů, ve kterých popisuje, jak pozitivní psychologii nebo naučený optimismus aplikoval v životě. V knize najdete i konkrétní návody, cvičení a tipy, které vám mohou pomoci být optimističtější.

Jednou z hlavních myšlenek, která mi utkvěla hlavě, je vysvětlovací styl, který je popsán velmi dobře a srozumitelně. Martin Seligman na něm ukazuje, že kdykoli v životě zažíváme nějakou negativní událost, je rozdíl mezi tím, jak si ji vysvětluje optimista, a jak pesimista. Ve chvíli, kdy si to přečtete, možná si toho začnete všímat i u lidí ve svém okolí, protože například pesimisté považují jakoukoli špatnou událost za trvalou, zatímco optimisté za dočasnou. Naopak optimisté veškeré dobro a vše, co se jim v životě daří, považují za trvalé, a pesimisté za dočasné. Vysvětlovací styly jsou v této knize popsány velmi dobře a Martin na konkrétních případech šikovně ukazuje, jak vysvětlovací styly jednotlivých lidí ovlivňovaly jejich výkonnost. 

Na Pensylvánské univerzitě dokončili několik studií z mnoha oblastí včetně sportu i politiky. Dokonce dokázali na základě předvolebního politického projevu konkrétního kandidáta predikovat, jestli se díky tomu zvýší jeho volební preference, a opravdu se tak stalo. Nikomu nic neřekli, zalepili do obálky svůj tip na základě projevů a komunikace daného politika, načež se opravdu stal americkým prezidentem. Stejně tak dělali pokusy při náboru agentů do pojišťovnictví a zjistili, že není tolik podstatný obchodní talent, ale mnohem podstatnější je, zda je člověk v duchu optimista, nebo pesimista. Když tuto studii uzavřeli, jednoznačným výsledkem bylo, že lidé, kteří měli předpoklady k optimismu, byli v jádru víc optimističtí a měli mnohem trvalejší a lepší výsledky a výkony. Podstatné ale je, že se nikdo z nás nenarodil pesimistou nebo optimistou. Nikdo to nemá dané. K tomu nás formovalo naše okolí, naše výchova, rodina a prostředí, ve kterém jsme se nacházeli. Ale dobrá zpráva je, že i pokud jste nyní velmi pesimističtí nebo máte deprese, můžete na sobě začít pracovat a můžete si osvojit optimismus. Můžete se naučit být optimistou a bude to mít obrovský vliv na výkony ve vašem životě. Na osobní růst, pozitivní vývoj vašeho života, plnění vašich snů nebo plnění vaší osobní vize.

O této knize se dá opravdu mluvit dlouze a já jsem zmínil jen pár myšlenek, které se mi vybaví, když ji vidím v regálu, na internetu, když si na ni vzpomenu nebo potkám někoho, kdo už ji četl.

Myslím si, že to nebude nejoblíbenější knížka ve vaší knihovně, ale jestli vás toto téma zajímá a chcete se zlepšit tím, že budete optimističtější v životě, určitě vám může být ku prospěchu. Pokud ji už někdo z vás četl a máte s ní zkušenosti, budu opět moc rád, když mi napíšete do komentářů, s čím máte tuto knížku spojenou vy, jak vám pomohla ve vašem životě, nebo jestli jste případně něco z knihy aplikovali a jak se učíte být v životě optimistou. Naučit se to je zadarmo a je to jen na vás. Věnujte tomu trochu času a píle a bude to mít veliký vliv na váš život.

Já vám moc děkuji, že jste vydrželi u dnešního podcastu. Možná vás inspiroval k tomu mít trošku lepší pohled na svět, nebo k přečtení této knihy. Za to budu určitě rád.

© Lukáš Eder