Nejstarší dovednost lidstva, díky které dosahujeme cílů

Kde poslouchat náš podcast?

Spotify
iTunes

V dnešním dílu bych se s vámi chtěl podívat na nejstarší dovednost lidstva. Je to dovednost, kterou používáme dodnes každý den. Všichni ji potřebujeme ke zlepšení svého života, k plnění cílů a svých snů. Napadá vás, co by to mohlo být? Co může být tou nepostradatelnou dovedností, bez které nedokážeme dosáhnout osobní vize?

Jestliže jsem v minulém dílu mluvil o obchodních dovednostech, empatii a naslouchání jako o něčem, co nám pomáhá k úspěchu v jakékoli oblasti našeho života, nedá mi v dnešním dílu navázat na téma, které je o další z dovedností úspěšného obchodníka. Je to opět vlastnost, kterou potřebujeme každý den a je to dovednost, kterou lidé často podceňují. Je to umění vyjednávat. Myslím, že vyjednávání je jednou z nejstarších dovedností člověka. Už ve starověku bylo vyjednávání přímo spojeno s přežitím, a i když si to mnohdy neuvědomujeme, tak všichni každý den vyjednáváme. Někdy vyjednáváte s dětmi, někdy v práci s kolegy a nadřízeným, jindy s partnerem. Zkuste se zamyslet, jestli jste v poslední době vyjednávali.

Pro mnoho lidí je vyjednávání spojeno s konkrétní profesí, a to např. obchodníka nebo právníka. Ale málokdo si připouští skutečnost, že si vyjednávání musíme osvojit všichni a že je to klíčová dovednost úspěšných lidí. Zkuste si představit nějakou konkrétní situaci ve vašem životě, kdy se vám vyjednávání nepovedlo. Napadá vás, z jakého důvodu jste mohli selhat? Používali jste své konkrétní schopnosti? A jak to celé probíhalo? Já se díky své profesi učím vyjednávat každý den, stále se v tom snažím zlepšovat. A samozřejmě se mi spousta věcí nepovedla. Šel jsem na jednání s nějakým svým cílem, a pak jsem nerozuměl tomu, proč jsem svého cíle nedosáhl, proč se mi to nepodařilo. Časem jsem zjistil, že největší chybou ve chvíli, kdy jsem si byl jistý, že mám vyhráno, bylo podceňování emocí. Přemýšlel jsem pouze racionálně, na základě informací, faktů, ale dostatečně jsem nenaslouchal, nevyužíval jsem empatii k pochopení druhé strany a vše jsem analyzoval na základě faktů.

Při vyjednávání je velmi důležité umět ovládat své vlastní emoce, ale zároveň umět číst emoce druhé strany. Pomůže vám také pochopení typologie vašeho klienta. O tom bude mluvit Petra Boušková na konferenci Tajemství obchodu 23. dubna. Bude na toto téma mít workshop i přednášku a je to určitě jedna z možností, jak si tuto dovednost osvojit.

Využívání emocí vám může pomoci k tomu, abyste dosáhli toho, čeho chcete. Funguje velmi dobře, pokud se naučíte emoce popisovat. K tomu potřebujete empatii, abyste se dokázali vcítit do toho člověka, popsat stav, který vám vypráví, označit vlastní emoce, ukázat, v čem si nevíte rady, a naopak v čem jste si sebou jistí. Samotné přiznání nedostatků může být přínosem pro vás i pro dosažení cíle, se kterým jste do vyjednávání šli. Schopnost vyjednávání je složitá a myslím, že i když přečtete spoustu knížek na téma jak se stát dobrým vyjednávačem, i když půjdete na desítky workshopů, tak pokud nezačnete tuto schopnost aktivně trénovat a zkoušet to každý den, tak se v tom nezlepšíte.

Mně pomohlo při trénování se aktivně soustředit na jednu konkrétní dovednost. Z toho si pak vytvoříte návyk a děláte to automaticky při jakémkoli vyjednávání. Je to například používání kalibrovaných otázek, konkrétních taktik, vět a postupů. I při učení se vyjednávání a osvojování si vyjednávacích taktik se mi osvědčila kniha Atomové návyky. Nemůžete po sobě chtít stát se ze dne na den skvělým vyjednávačem. Vyberte si jednu věc, tu trénujte, pracujte na ní a uvidíte, že časem vám to půjde samo.

Ať už vyjednáváte s kýmkoli a o čemkoli, neměli byste jít přes své osobní hodnoty. Měli byste si být vždy jistí, že je to v souladu s vaší osobní vizí. Základem je vždycky pouze trénink a jen trénování z nás dělá mistry v jakémkoli oboru.

Co si o tom myslíte vy? Jak vy používáte vyjednávání ve svém životě? Jsou taktiky, které jste si osvojili? Máte tipy, o které jste ochotni se s námi podělit? Budu moc rád za vaše komentáře.

© Lukáš Eder