Nepodceňujte odpočinek a kvalitu svého spánku

Kde poslouchat náš podcast?

Spotify
iTunes

Jak jste se dneska vyspali? Co se vám zdálo? Máte problémy se spánkem? Ano, tušíte dobře. Dnešním tématem podcastu Myšlením na vrchol je spánek. Respektive dnešním tématem je tip na knihu, o které jste určitě už slyšeli. Je to kniha Proč spíme. Já věřím, že i vám tahle kniha může pomoci umět si v životě nastavit hluboký a kvalitní spánek. Tak se na to pojďme společně podívat.

Na YouTube je jedno motivační video z přednášky Arnolda Schwarzeneggera. Arnold tam mluví o úspěchu. Mluví tam a vypráví svůj příběh, jak v životě musel tvrdě makat, aby dosáhl svého úspěchu, aby mohl jít za svými cíli. A v jednom momentě toho videa zmiňuje jednu vtipnou hlášku. Popisuje tam, ať si každý z nás představuje, že hodinu denně pracujeme na něčem, o čem dlouho sníme. A že nesnáší hlášku typu: Nemám na to čas. Náš den má 24 hodin, pro všechny z nás je stejně dlouhý. A to znamená, že pokud spíme šest hodin, tak nám zbývá ještě 18 hodin pro to, abychom mohli plnit své sny. Potom tam zmíní: Vidím, že spousta vás v sále kroutí hlavami, že nespí šest hodin, ale osm hodin. A to mám pro vás jenom jednu radu: Spěte rychleji. 

Samozřejmě je to vtip. Mně to přišlo strašně vtipné. Asi si tedy Arnold nepřečetl knížku od Matthewa Walkera Proč spíme. Já musím říct, že jsem si ji přečetl čistě ze zvědavosti. Dostal se na ní tip už od pár lidí v mém okolí, tak jsem si říkal, že mi to určitě neuškodí, a musím uznat, ta kniha je opravdu zajímavě napsaná, velmi čtivá. Četl jsem tu přeloženou českou verzi. Z druhé strany zase nemůžu říct, že bych se z té knihy dozvěděl něco úplně převratného nebo nového. Spíš naopak mě to utvrdilo v tom, co už jsem sám na sobě zjistil. Čeho jsem ale litoval, když jsem zásadně si tu knihu přečetl, tak toho, že jsem ji neznal před deseti lety. Vzpomněl jsem si na své životní období, kdy jsem měl dvě práce kdy jsem byl někdy i 16, 18 hodin v práci a spal jsem třeba jen 4,5 hodin denně 7 dní v týdnu. Právě tehdy bych tuhle knihu potřeboval, protože jsem si tenkrát myslel naivně, že spánek je jenom ochuzení o můj čas, který mohu věnovat své práci. Cítil jsem se strašně produktivní, protože jsem toho dělal hrozně moc. Ale to už jsme zase u produktivity, o které jsem mluvil o jednom z prvních dílů podcastu Myšlením na vrchol.

Abych se vrátil k té knize – určitě přináší velmi zajímavé informace, vědecky podložené, ohledně spánku. Proč je spánek důležitý pro náš život? Proč ho nesmíme podceňovat? Proč platí jednoduché pořekadlo, že čím více se ochuzuje náš spánek, tím více si zkracujeme náš život? Spousta lidí podceňuje spánek a je to opravdu velmi důležité se toho vyvarovat. Určitě se vám třeba někdy v životě stalo, že jste prostě lehli do postele a nemohli usnout. Prostě jste stále dokola mysleli na to, co musíte druhý den udělat. Tak třeba krásný tip z knížky Proč spíme: Jestli vám nejde do dvaceti minut usnout, tak se prostě zvedněte a běžte udělat nějakou činnost, díky které potom usnete, unavte se trochu. V knížce se určitě dozvíte konkrétní tipy, které vám pomohou získat osm hodin kvalitního a hlubokého spánku. Až takového, řekněme, omlazujícího spánku každou noc. Jedním z tipů je třeba vyvarovat se alkoholu před spánkem, a také nikotinu. Proč to tak je? Proč už třeba odpoledne nepít kofein? Já musím říct, že třeba miluju kávu, ale po přečtení knihy už si těch kafí odpoledne tolik nedávám, a opravdu se o trošku líp vyspím.

Takže těch tipů je tam určitě spoustu, které vám můžou pomoci, pokud podceňuje ten svůj spánek nebo pokud máte nějaké problémy se spánkem. Nedej bože, pokud musíte před spaním brát prášky na spaní. Dozvíte se určitě i nějaké konkrétní a rutinní činnosti, které mohou podporovat váš spánek. Proč je například sluneční světlo přes den důležité pro náš biorytmus, pro naše tělo, a zase naopak, proč se před spaním vyvarovat modrého světla z tabletů a podobně. Většina z nás často usíná s mobilem v ruce. Je to nešvar moderní doby a už jenom to, že to světlo, které z něj na nás vyzařuje, má velmi negativní vliv na náš spánek. Řekl bych, že knížka přináší i dost vědecky podložených faktů a zásadě tam autor vysvětluje, že i když je každý z nás individuálně nastavený, tak obecně platí požadavek asi osmi hodin průměrného spánku pro normálního dospělého člověka. A že se v přírodě každý zvířecí druh liší dobou, kterou tráví spánkem, a nezáleží na tom, jakou má to které zvíře velikost. Například slon spí asi jenom čtyři hodiny a třeba kočkovité šelmy až 15 hodin denně. Ale jednoduše všechna zvířata na planetě potřebují spát. Spánek je důležitý i pro náš zdravý vývoj a spokojený život.

Takže za mě asi hlavní myšlenka té knihy je: Nikdy nepodceňujte spánek, protože právě kvalitní a hluboký spánek má obrovský vliv na váš spokojený, zdravý a produktivní život. Hluboký spánek má také vliv na vaše sny, které můžou mít obrovský vliv na vaše podvědomí a to opět na váš život. O tom jsme se taky bavili v jednom z prvních dílů podcastu. Pro mě obecně není knížka nějak přelomová, ale je v ní pár užitečných tipů nebo zajímavých informací, které je určitě dobré vědět, ale věřím, že pro lidi, kteří jsou nebo mají problémy se spánkem, by to byla určitě správná doporučená literatura a měli by si tuhle knížku přečíst, protože jim to určitě pomůže. A když to všechno budou vědět, tak možná budou spát lépe.

Tak já vám moc děkuji za vaše komentáře, děkuji vám za vaši pozornost u dnešního dílu podcastu Myšlením na vrchol. A budu moc rád, pokud se podělíte o vaše dojmy z knížky v komentářích níže.

© Lukáš Eder