Dokážete porazit největšího nepřítele svého úspěchu?

Kde poslouchat náš podcast?

Spotify
iTunes

V předchozím dílu jsem vám slíbil, že se v tom dnešním podívám na jednoho nepřítele, který je společný pro všechny klíčové dovednosti a vlastnosti, díky kterým se každý z nás stává úspěšným člověkem. Myslím si, že tento nepřítel velmi významně ovlivňuje celý náš život a je důsledkem všech negativních událostí a problémů, které zažíváme. A navíc, a to je na něm asi to nejhorší, všechny naše problémy ještě dál prohlubuje. O stresu jste jistě už mnohokrát slyšeli, mluví o něm všichni lékaři a psychologové. Mluví o tom, jaký má stres negativní dopady na naše zdraví a šťastný život. Takže opět vím, že tohle pro vás není žádná nová informace. Víte ale, o čem už ti doktoři zase tolik nemluví? Jak se máme stresu vyhýbat. Ono se řekne samozřejmě snadno, že za nemoci může často mnohem víc stres, ale jak se mu mám vyhnout? A jde to vůbec, vyhnout se nějak aktivně v dnešní době stresu? Je možné stát se mentálně odolným?

Ano, mentální odolnost, to je to slovní spojení, které chci používat, které se mi líbí, na které se chci zaměřit a které potřebuji přivést do svého života. Zkuste tak udělat první krok v tom, že vymažete ze své hlavy slovo stres a nahradíte jej slovy mentální odolnost.

To je totiž právě to, čím se vyznačuje většina úspěšných podnikatelů a manažerů, se kterými jsem se potkal. Oni nedokázali vymazat stresové situace, nedokázali odstranit vznik stresových událostí. Naopak tito lidé jich zažívají obrovské množství. Zvládli se ale naučit být mentálně odolnými, naučili se pracovat se vznikajícím stresem.

 Ano, slyšíte správně, oni se to naučili. A to znamená, že mentální odolnost je opět jedna z vlastností úspěšných lidí. A tím se opět dostáváme k základní otázce. Abych měl chuť naučit se být mentálně odolným, musím vědět, PROČ se to chci naučit. A to je jasné, protože chci umět zvládat stresové situace. A proč chci zvládat stresové situace? No protože chci být zdravý a úspěšný. A teď přichází další otázka: JAK se to mám naučit? A na tuto otázku nám nejlépe odpoví kniha, o které jsem mluvil v jednom z prvních podcastů Myšlením na vrchol. Je to kniha od Martina Selligmana, ve které zmiňuje klíč k ovládání stresu. A tento klíč odemyká bránu k mentální odolnosti a optimistickému pohledu. Tím klíčem je náš vysvětlovací styl.

 Ti z Vás, kteří četli knihu Naučený optimismus, vědí, o čem teď mluvím. Raději vám to ale připomenu. Máme dva vysvětlovací styly. Pesimistický vysvětlovací styl znamená, že lidé mají tendence obviňovat sami sebe, když se něco pokazí, a všechny negativní událostí vidí jako trvalé a všudypřítomné. Naopak ti s optimistickým vysvětlujícím stylem považují neúspěchy za dočasné a řešitelné. Protože již čelili výzvám, mají důvěru ve svou schopnost něco udělat znovu a lépe. Vidí to jako příležitost se učit a růst.

 V důsledku to znamená, že za všechny negativní pocity v našem životě nemůže stres jako takový. Ten prostě vznikne, tomu se nelze ubránit. Může za to náš vysvětlovací styl, a pokud se chceme naučit být mentálně odolný vůči stresu, měli bychom změnit právě náš vysvětlovací styl, kterým nahlížíme na konkrétní události. Nechci ale jen mluvit o tom, co bychom měli dělat, a raději bych se rád podíval, jak tento náš vysvětlovací styl můžeme změnit.

Pokud se opravdu chcete stát mentálně odolnějším a chcete se naučit umět lépe zvládat stresové situace a nehroutit se z nich, měli byste začít právě u onoho vašeho vysvětlovacího stylu a tuto změnu můžete udělat hned a to prostřednictvím vašeho vnitřního dialogu. O vnitřním dialogu jsem také mluvil, takže pravidelní posluchači opět vědí, o čem je řeč. 

    Dokážu si teď představit vnitřní dialog spousty lidí, kteří se hroutí z každé špatné události, negativní situace, nebo nějaké prohry. Ti lidé si často říkají: „Jsem nemehlo, tohle prostě nikdy nedokážu“, „No jo, už je to tady zase, tohle se prostě nikdy nezlepší“,  „Já prostě nebudu nikdy dobrý podnikatel“, nebo „Jako vždy, jsem to totálně zpackal“. Poznáváte se v některém z těchto stylů, kterými si vysvětlujete stresové situace ve svém životě? Jestli ano, zkuste si hned vedle slovíčka stres vyškrtnout ze své mysli další dvě slovíčka, a to nikdy, nebo vždycky, a zkuste je nahradit někdy a zatím

Pokud se pak dostanete opět do nějaké situace, ze které nejste nadšení, zkuste si ji třeba vysvětlit v duchu „Zatím na to nejsem dost dobrý, ale někdy se mi to určitě povede“, nebo „Teď zrovna se mi tolik nedaří, ale brzy se to změní“ a nebo taky „Teď neznám řešení daného problému, ale určitě na něj brzy přijdu nebo se poradím s někým, kdo by mi v tom uměl pomoci“. 

Toto jsou samozřejmě jen příklady a já vím, že ve stresových situacích je velmi těžké si vše správně uvědomovat, protože ve stresových situacích často dochází k amygdalickému únosu a jednají za nás naše emoce. Vědomě je tak opravdu těžké s tím pracovat a myslet na to, zkuste ale pro začátek vymazat ta tři slovíčka, o kterých jsem mluvil, a uvidíte, že vám to půjde mnohem snáz. Alespoň v to doufám. Stejně tak i doufám, že vás tento podcast bavil, a pokud ano, budu rád za vaše komentáře a za sdílení mého podcastu mezi vaše přátele a samozřejmě také za pravidelný odběr Myšlením na vrchol v některé z aplikací, kde podcasty pravidelně posloucháte

© Lukáš Eder