Jak postavit tým snů a podle čeho vybírat?

Kde poslouchat náš podcast?

Spotify
iTunes

Poslední rok, možná i dva, spousta podnikatelů řešila podobný problém. Řešili, jak a kde sehnat dobré a kvalitní lidi do svých pracovních týmů. Tohle samozřejmě nebyl problém posledních dvou let, tohle řeší podnikatelé prakticky pořád. Jen bylo poslední dobou opravdu velmi náročné schopného a pracovitého člověka sehnat. Nacházeli jsme se v období velkého hospodářského růstu, historicky asi nejnižší nezaměstnaností a dařilo se snad opravdu každému, kdo se jen trochu snažil. Zdá se ovšem, že situace na pracovním trhu se velmi rychle změní a že následky koronaviru budou mít velký rozsah. Nechci ale předvídat špatné zprávy, nikdo z nás neví, co bude za měsíc, a velmi těžko lze v tomto těžkém období něco plánovat. 

Navíc rozhodně nejsem žádným odborníkem v oblasti recruitmentu, jestli tu ale někdo takový je, tak je to určitě José Kadlec, který si vybudoval určitý status odborníka v oblasti recruitmentu, a to především na sociálních sítích. José učí podnikatele, kde a jak hledat ty správné lidi do svého týmu, a právě i díky tomu je jedním z našich řečníků a workshoperů říjnové konference Tajemství obchodu. 

 Obecně jsem vždycky obdivoval ty mimořádně úspěšné a schopné podnikatele, kterým se podařilo postavit nejen výkonné, ale i stabilní pracovní týmy. Obdivoval jsem, když se jim podařilo nastavit v těchto týmech zdravé pracovní vztahy a všichni díky tomu dokázali přinést mimořádný prospěch pro celou naši společnost. 

 Přemýšlel jsem nad tím, jak se jim tohle podařilo. To opravdu měli jen štěstí na lidi, opravdu mají tak šťastnou ruku, že se jim daří vybrat si správně? Když se na tohle téma začnete s některým z podnikatelů bavit, tak zjistíte, že tomu tak vůbec není a že se naopak mnohdy a často hodně spálili a že je to taky často stálo hodně nervů, peněz, a především času, který kvůli špatné volbě ztratili. Myslím si, že dobrým příkladem může být zrovna příběh Petra Zelíka z Oxalisu, o kterém jsem mluvil asi před třemi díly. I zde si můžeme všimnout, jak ho špatná volba a odhad osobnosti jeho manažera málem stála deset let práce, úsilí a mohla položit i celou společnost. A tohle určitě není jediný případ, podobných příběhů bychom našli stovky, možná i tisíce. 

Pamatuji si, že i Tomáš Vala, generální ředitel společnosti Siko, který celou společnost se svou matkou, bratrem a sestrou vybudovali od úplného základu, mi během našeho setkání říkal, že si vybírá lidi do společnosti především podle jejich charakteru. Charakter, osobnost daného člověka a jeho hodnoty jsou pro něj mnohem důležitější než všechny dovednosti, vzdělání a zkušenosti. Tomu všemu se může člověk naučit, pokud opravdu chce. Charakter a hodnoty ale změníte u lidí jen velmi těžko.

 Říkám si tak, kolik zkušeností musejí ti úspěšní podnikatelé nebo třeba zkušení HR manažeři nasbírat, než se naučí poznat a odhadnout typologii osobnosti daného člověka. Však to znáte, určitě už někdo z vás byl na nějakém pracovním pohovoru nebo možná přijímal někoho do svého pracovního týmu. Dostanete nějaké CV, které je hodně strukturované a mělo by vám říct něco o člověku, se kterým chcete navázat vztah. No jo, ale víte, jak to je – papír snese všechno… Ale vy přesto nějaké kandidáty vyberete a pozvete na osobní pohovor a tam máte kolik – možná dvacet nebo třicet minut? Co během té doby poznáte? Naučit se předstírat nebo se naučit pár frází, abych udělal dobrý první dojem, není zase tak složité. Těžko tak odhalíte opravdový charakter a osobnost daného člověka.

Dříve měli tenhle proces podnikatelé opravdu nelehký, museli získat spoustu zkušeností, aby mohli udělat tu správnou volbu. Ale zkušenosti, ty stojí čas a čas jsou peníze, ale hlavně je taky nevratný. Naštěstí máme v dnešní moderní době už úplně jiné možnosti a můžeme si spoustu tohoto času ušetřit. Chytří podnikatelé a manažeři už totiž vědí, že tuhle volbu za ně může udělat moderní psychologie, kombinovaná s moderní technologií. Na trhu je celá řada různých psychotestů, které můžete jako podnikatel využívat při přijímacím pohovoru . Ty dobré psychotesty moc neovlivníte svým logickým uvažováním, protože vlastně žádná z těch odpovědí není špatně. Jen je každá z nich charakteristická pro jiný typ osobnosti, a díky vyplnění podobného testu můžete odhalit alespoň ty základní charakterové vlastnosti a hodnoty každého uchazeče. My sami nejen ve First Class, ale i v dalších firmách a v dalších projektech tyto psychotesty používáme už léta a rozhodně si myslím, že nám to ušetřilo spoustu času s výběrem těch správných lidí do našich týmů. 

Jestli by vás zajímalo, co konkrétně používáme my, tak je to Profi Psychonet. Na trhu je ale celá řada psychotestů, stačí se tomu jen trochu věnovat a určitě něco vyberete. Například vím, že podobné psychotesty postavil i český psycholog a hlavní představitel Univerzity Aplikovaného Managmentu Petr Pacher, myslím, že ty jeho se jmenuji Psychometry. Někteří z vás se možná s Petrem potkali na naší konferenci v minulém roce a můžete se s ním vidět znovu i letos. Určitě se tam na vás budeme těšit.

 A těšit se budu i na všechny vaše komentáře a zprávy, které mi pošlete, ať už na web businessleaders.cz nebo do mého e-mailu. Můžete se třeba podělit o to, jaké vy máte zkušenosti s odhadem osobnosti lidí, s nimiž navazujte nějaký vztah. 

© Lukáš Eder