Kreativní řešení problémů? Použijte boční myšlení

Kde poslouchat náš podcast?

Spotify
iTunes

Stalo se vám někdy v životě, že jste řešili nějaký konkrétní problém a nemohli jste přijít na to, jak jej vyřešit? Zkrátka a dobře nemohli jste dospět k tomu rozhodnutí, vedoucímu k řešení toho problému, a potom ve chvíli, kdy jste to už vzdali hledání toho řešení, přestali na to myslet, tak vám to řešení naskočilo samo, během nějaké rutinní činnosti? Často je to způsobeno právě tím, že na ten problém přestanete myslet, přestanete se jím zabývat. Tím se ten problém od vás tak trochu vzdaluje, ale podvědomá mysl s ním stále pracuje, a tak najde řešení ve chvíli, kdy to vůbec nečekáte. 

To, co vás dovedlo k řešení toho problému, je především to, že jste se od něj začali vzdalovat a vlastně na něj začali získávat pohled tak trochu z jiné perspektivy. Občas to ale nějaký čas trvá, než získáme dostatečný odstup k tomu, abychom viděli řešení toho problému, a tak je dobré tomu jít trochu naproti a pokusit se tohoto vzdáleného pohledu dosahovat cíleně. 

To co mně pomáhá, když se dostanu před nějaký problém, který je potřeba řešit, tak se snažím si představit, že je ve stejném problému nějaký můj velmi dobrý kamarád, který mě požádal o radu a já se mu snažím poradit. Tohle mi docela pomáhá vymanit se tak trochu z té svojí sociální bubliny a podívat se na konkrétní problém z jiné perspektivy. Je to ale jen takový základní princip, který mi občas pomáhá podívat se na konkrétní věc z jiné perspektivy a získat trochu odstup. Můžete ale řešit mnohem komplikovanější problém, ať už sami za sebe, nebo i v práci v rámci nějakého týmu. Ten problém bude možná mnohem komplexnější a nebude stačit jen jedna rada, ale nějaké sofistikovanější řešení. To, co vám určitě může pomoci k nalezení takového řešení, je tzv. laterální neboli boční myšlení. 

Určitě už jste někdy slyšeli o tzv. kritickém myšlení. To se zaměřuje především na posuzování reálné hodnoty výroku a hledání chyb, zatímco laterální myšlení je mnohem více kreativní, podporuje naši kreativní mysl a slouží především k hledání, řekněme, různých alternativ jednotlivých výroků. S laterálním myšlením přišel už v 60. letech Edwar de Bono a popisoval ho jako schopnost, díky které se na problémy díváme jiným způsobem, než je běžné, a díky tomu jsme schopni objevit novou cestu nebo řešení těch problémů. V zásadě to znamená, že musíte uniknout ze své mysli a přestat přemýšlet o problémech obdobným způsobem. Díky tomu probudíte své kreativní myšlení a dostáváte nové nápady. 

Když chcete například přijít na nějaký mimořádný podnikatelský nápad, potřebujete v první fázi řešit nějaký problém nebo potřebu společnosti, tak vznikají úspěšné podnikatelské nápady, a k tomu, abyste tohle dokázali, potřebujete získat kreativní myšlení. Napadlo Vás někdy: “Tyjo, to je geniální nápad, co ten člověk musí v hlavě mít, aby na tohle přišel”? Pravdou ovšem je, že abyste přišli s nějakým revolučním řešením nebo objevili nějakou revoluční potřebu společnosti, tak nemusíte být nutně Einstein, stačí v sobě probudit to kreativní myšlení a k tomu nám právě dobře slouží to zmiňované laterální myšlení. Je to vlastně způsob myšlení, který tak trochu boří ty zažité pořádky, který vyhodí uvažování ze zajetých kolejí a navede ho na jinou novou cestu. 

Můžeme to pozorovat i na moderní společnosti a u několika firem si můžeme velmi snadno všimnout, jak díky zapojení laterálního myšlení přišly s nějakým novým produktem, který si brzy oblíbil celý svět. Typický příklad je iPod od Apple. Všichni by čekali, že ve chvíli, kdy si můžeme pouštět hudbu z mobilu, tak už je mp3 přehrávač zbytečností, firmy zkoušely přijít s mp4 přehrávačem, ale ten se moc neujal. A Apple, ten ho prostě zjednodušil, odstranil display a řekl: “ Tohle je iPod, přehrává hudbu, tečka”. Spousta firem se snaží o neustálé inovace a modernizace svých produktů, přemýšlejí nad tím, jak udělat produkt lehčí, výkonnější, modernější, krásnější. Nemění ale používání toho produktu, ten princip je stejný, už Edward de Bono před 60 lety říkal, že není možné se dívat jiným směrem tak, že budete vypadat drsněji stejným směrem. Myslel si, že pro inovace je tvrdý a pracovitý přístup nefunkční, a proto objevoval flexibilní myšlení. Jedním z hlavních úkolů laterálního myšlení je identifikovat dominantní myšlenky. Protože právě tyto dominantní myšlenky mohou být skutečnou překážkou v procesu kreativního myšlení. Díky tomu, že objevíte ty dominantní myšlenky, tak se od nich potom můžete oprostit a najít nějakou novou cestu, která by vás dřív třeba ani nenapadla.  

Další z typických příkladů laterálního myšlení může být třeba práce s dějem v nějakém filmu. Vy jako divák očekáváte nějaké řešení, očekáváte nějaké vyústění situace, ale najednou je všechno úplně jinak a celý děj se odehraje zcela odlišně, než jste dosud očekávali.

Laterální myšlení je právě to, co vám bude pomáhat růst a objevovat nové cesty a nová řešení vašich problémů. Existuje několik technik, jak v sobě takové boční myšlení probouzet, těm se budeme ale věnovat zase příště v další epizodě Myšlením na vrchol. Než se k této epizodě dostaneme, určitě budu rád, když mi napíšete o vašich zkušenostech s laterálním myšlením, zda jej pravidelně používáte, nebo zda máte nějakou techniku, která vám k tomu pomáhá. Jsem zvědavý na vaše zprávy, děkuji vám za odběr mého podcastu, jeho sdílení a přeji vám už pro dnešek krásný a úspěšný den.

© Lukáš Eder