V každém oboru lze najít inovaci a v každé době můžeme uspět. Musíme se jen chtít přizpůsobit

Kde poslouchat náš podcast?

Spotify
iTunes

Pořád se všichni nacházíme v takové zvláštní době. Asi nejsem sám, kdo si všiml toho, že prvotní panika z probíhající koronakrize už společnost pomalu opouští a lidé se už nějakým způsobem snaží vracet k normálu. Abych řekl pravdu, tak dění okolo koronaviru už vůbec nesleduji, vlastně už vůbec nevím, jaká vládní nařízení jsou ještě platná a jaké ne. Co se smí a co se nesmí. Už mě tak unavilo poslouchat to neustále dokola, že jsem se od toho nějak přirozeně úplně odstřihnul. 

Samozřejmě mě pak překvapí, když vyrazím v 9:30 ráno na nákup pro celou rodinu a jsme z obchodu vyhozen proto, protože jsem příliš mladý na to, abych měl právo jít si nakoupit. A tak mi nezbývá nic jiného, než sedět půl hodiny v autě před obchodem, čekat až odbije desátá a já jsem vpuštěn do obchodu, ve kterém je v deset hodin snad mnohem více seniorů, než kolik jich tam bylo před půl hodinou. Člověk to pak nechápe a snaží se najít nějaké racionální vysvětlení, bohužel marně.

Současně si pak uvědomuji, jak moc je úspěch každého z nás závislý na tom našem prostředí. Můžeme mít skvěle našlápnuto, perfektně rozjetý projekt, opravdu se nám bude dařit, ale nikdy nevíme, jaká rána odkud přijde a jak se budeme muset tomu našemu prostředí umět přizpůsobit. A přesně tohle si myslím, že je ten bod zlomu, kde jak se hezký český říká odděluje zrno od plev. Jsou totiž takové typy lidí, co jsou velmi flexibilní v jakékoliv situaci jsou schopni se přizpůsobit svému prostředí a pružně na něj reagovat. Pak jsou tu tací, kteří se naučili být úspěšnými jen za konkrétních podmínek a v konkrétním prostředí. Jakákoliv změna je vykolejí, oni nevědí, jak na ni reagovat, nechají se zastrašit změnou a zbývají jim jen vymluvy, stížnosti. 

Zažil jsem teď zrovna jeden typický podnikatelský příklad, v oboru obchodu s auty, který toto přesně vystihuje. Na jedné straně je obrovský kolos, firma, která se naučila dosahovat úspěchu v obchodu s vozidly v konkrétním prostředí. Hospodářský růst, žádná vládní a společenská omezení, zajeté koleje, ve kterých se naučili léta fungovat a jsou přesvědčeni o tom, že to jinak nejde, protože umějí nejlépe na trhu a tak si jen stěžují na všechna omezení a restrikce. Člověk to samozřejmě pochopí, těžko se podniká, když vám někdo nakáže ze dne na den, že musíte zavřít krám. Ta pravidla platí ale pro všechny stejně, tak co se dá dělat.  

Na straně druhé je tu příběh mladé firmy, která se rozhodla v oboru hledat nový směr, je flexibilní a chápe, že se musí svému prostředí umět vždy přizpůsobit. Prostě že musí přizpůsobovat neustále firmu svému prostředí a ne prostředí své firmě. Ostatně mám tak trochu i radost, že je to firma se kterou i my spolupracujeme . Mluvím o firmě Driveto, nevím, jestli jste už o nich slyšeli, patří do skupiny Miton. Tato skupina je spojena se značkami, které už pro vás budou asi známnější, je to třeba rohlik.cz, Bonami, Glami, Twisto, Historiky ale také třeba Heureka.cz nebo Slevomat. Dřív bylo Driveto jen klasický vyhledávač operativního leasingu, rychle ale pochopili, že v dnešní rychlé a dynamické době se lidé neradi zavazují, ale současně že mají neustále potřebu jezdit a přepravovat se.  

Přišli s tzv. Driveto clubem, což je vlastně první subscription on line model na užívání vozů. Za mě je tohle opravdu skvělá služba a máme od driveclubu jak vozy pro Petra Casanovu, pro mě, tak i pro další kolegy u nás ve firmě. Pro nás je hlavně důležité, že se nemusíme k ničemu vázat a nemáme s vozy žádné starosti.

Proč zrovna zmiňuji tenhle příklad je hlavně z toho důvodu, že právě na přístupu Driveta si můžeme všimnout, jak lze v uspět opravdu v každém oboru, v jakékoliv  době a jakémkoliv prostředí. Chtěli přijít s tím, že udělají určitou inovaci v užívání a pořízení nových vozů. Mohl to udělat kdokoliv na našem trhu, všichni k tomu měli příležitost, ale málokdo ji využil a přizpůsobil se. Během dubna museli mít všichni prodejci vozů zavřeno a tak jim na dvoře stály vlastně plechy na kolech, které by možná někdo chtěl, ale oni mu je prostě nemohli prodat. Ten prodej by musel proběhnout online, jinak to nešlo, ale na online prodej nebyli zvyklí, na to neměli vyjeté koleje a tak seděli s rukama v klíně a čekali co bude. V Drivetu ale dokázali během dubna získat stovku nových klientů. Všichni prodejci aut říkali, že to nejde, že nemohou prodávat, ale tady to šlo.  A to jen díky tomu, že se uměli rychle přizpůsobit svému prostředí. Prostě našli tu cestu jak toho dosáhnout. 

Myslím si ,že tohle jen jeden z mála příběhů a příkladů toho, jak někteří podnikatelé dokázali objevit příležitost v této těžké době a to i v tak ,dalo by se říct, v dnešní době obyčejném oboru, jako je prodej aut. Oboru, kde by možná kde kdo z nás mohl říct, že už není co nového vymyslet. Tohle za mě je jenom jasný důkaz toho, že kdo chce, hledá způsoby a kdo ne, tak hledá důvody. 

Znáte taky nějaký podobný příběh, jak si někdo dokázal poradit i v této nelehké době a ukázal všem ostatním, že pokud je člověk dostatečně přizpůsobivý, tak je vždy schopen uspět? Určitě budu vděčný, pokud se o nějaký podobný příběh se mnou podělíte, ať už do mého mailu nebo na našich sociálních sítích. Předem díky za inspiraci a taky za odběr podcastu Myšlením na vrchol a jeho sdílení mezi Vaše přátele. Pro dnešek už Vám přeji krásný a úspěšný den.

© Lukáš Eder