Co je důležitější pro úspěch než vzdělání a dovednosti?

Kde poslouchat náš podcast?

Spotify
iTunes

Představte si dva typy podnikatelů: oba dva podnikají ve stejném oboru, oba dva mají naprosto stejný produkt, ale liší se v jedné věci. První podnikatel je neuvěřitelně chytrý, je to odborník na slovo vzatý. V jeho oboru ho skutečně nemůže nic překvapit. Všichni lidé v jeho okolí o něm vědí, že je to mimořádně chytrý člověk a že dokáže vše vyřešit. Zkrátka a dobře, široko daleko byste jen těžko hledali větší kapacitu v oboru. Není ovšem perfektní, má jednu špatnou vlastnost. Je to hrozný mrzout a morous. Je takový ten typ člověka, který se na nikoho ani neusměje, pořád se jen mračí, je takový bez emocí, bez vtipu, takový nemastný a neslaný. Lidé v jeho okolí to o něm vědí, zvykli si na to a jdou za ním jen ve chvíli, kdy je to opravdu nutné. 

Druhý podnikatel, který, jak už jsem říkal, je ze stejného oboru, možná není tak kovaným odborníkem. Možná nemá tolik zkušeností, možná není tak chytrý jako ten první, pořád ale dělá svou práci velmi dobře a kvalitně. Především je to ale velmi charismatický člověk. Je vstřícný a srdečný, má rád lidi. Neustále se usmívá, i když má plnou hlavu starostí, některým se až může zdát, že pro své zákazníky by se až rozkrájel. 

Kdo si myslíte, že bude mít z těchto dvou podnikatelů více zákazníků? Kam byste raději šli nakoupit vy? U kterého z nich byste raději pracovali, pokud byste hledali nové místo?  Dáte přednost charismatickému sympaťákovi, nebo umračenému morousovi?

Jak už jsem mnohokrát tady v Myšlením na vrchol zmiňoval, úspěchu nikdy nedosáhneme sami, vždycky na to budeme potřebovat nějakého parťáka, který nám pomůže úspěchu dosáhnout. No a čím větší bude naše osobní vize, tím větších cílů na cestě za touto vizí budeme muset dosahovat a tím více takových parťáků budeme potřebovat. A v zásadě se nemusí jednat jen o naše spolupracovníky, ale také o naše zákazníky a klienty. Přece kdo jiný nás může posunout například v podnikání víc, než naši klienti a zákazníci? Musíme se jim hlavně naučit naslouchat a taky si u nich musíme získat důvěru, aby byli ochotni se nám svěřovat, nebo předávat upřímnou a objektivní zpětnou vazbu.  O důvěře a její důležitosti v našem životě jsem mluvil zrovna nedávno, ale získat si a vypěstovat si důvěru, to je často běh na dlouhou trať a v zásadě i ten umračený morous má své zákazníky, také on si dokázal jejich důvěru získat, a to jen skrze odbornou a kvalitní práci. 

Samozřejmě ale ten druhý podnikatel, ten stále usměvavý, si důvěru svých zákazníků získá mnohem snáz, a to právě skrze své charisma. Dnešní doba je velmi rychlá a právě to naše charisma je klíč, jenž nám pomáhá k získání důvěry u co nejvíce lidí. Díky tomuto zvláštnímu a velmi obtížně popsatelnému kouzlu dokážeme ovlivnit i velmi silné osobnosti a někdy i klidně celé masy lidí, nebo i celé národy. Právě naše charisma mnohem častěji rozhoduje o našem úspěchu více než naše vědomosti, dovednosti, nebo náš vzhled.

 Věřím, že každý někdy v životě potkal člověka, který si ho velmi snadno a rychle získal. Člověka, ze kterého vyzařovala velmi pozitivní energie. Když potkáte někoho s velkým charismatem, tak se najednou cítíte velmi dobře, možná až povzneseně. Máte najednou více energie a elánu, tak nějak zapomenete na své starosti a jste tak trochu jako magnetem přitahování k té pozitivní energii, která z dané osoby vychází. Zažili jste někdy ten pocit? A napadlo vás někdy, jaké by to bylo být také jedním z těch, kdo v lidech ve svém okolí vyvolávají tyto pocity?

Většina této magnetizující síly vychází z našeho chování. Úspěšní lidé si velmi dobře uvědomují, že pokud chtějí pro svou osobní vizi získat co nejvíce lidí, musejí tyto lidi začít jakýmsi způsobem ovlivňovat a začít je získávat na svou stranu. Na toto téma je asi je nejznámější dílo od Dalea Carnegieho, kniha Jak rozvíjet vztahy s lidmi, působit na ně a získat jejich důvěru. Této knihy z 30. let minulého století bylo vydáno před dvacet milionů výtisků, a pomohla tak milionům lidí probudit své spící charisma, a začít tak získávat lidi pro svou osobní vizi. 

 Věřím, že o téhle knize neslyšíte poprvé, je to jedna ze základních knih na téma osobního rozvoje. A i když je už velmi stará, tak věřte, že i dnes je stále velmi aktuální.

I já sám jsem si uvědomil, jak je pro úspěch v mém životě důležité to, jak působím na lidi ve svém okolí. Pokud se rozhodnete probudit své charisma, tak věřte, že to není nic složitého a že to dokáže opravdu každý. V první fází se musíte začít prostě více smát. Právě váš přirozený úsměv vám otevírá cestu k dalším lidem, úsměv je totiž symbolem opravdového přátelství. Ten úsměv musí vycházet ale přímo z vás, musí vycházet hlavně z vašeho srdce. Neznamená to zkrátka, že se musíte na každého strojeně usmívat, to vás lidé budou mít spíše za blbečka než za někoho, s kým by chtěli trávit čas. Úsměv nesmí být strojený a falešný, nesmí to být žádná přetvářka. Opravdový úsměv vychází z vašeho vnitřního naladění. Lidé, kteří mají pozitivní a optimistický pohled na život, vyjadřují úsměv už svým pohledem, tónem svého hlasu a také tím, co opravdu dělají. Znakem opravdového úsměvu jsou například laskavé činy. Zkrátka a dobře opravdový úsměv, optimismus a pozitivní myšlení jsou tím, co vám bude pomáhat probudit své skryté charisma s získávat více přátel, kolegů a zákazníků pro svou osobní vizi. 

Opravdovost našeho úsměvu, jeho upřímnost. To už vychází z našich životních hodnot a ty jsou odrazem našich reálných činů, našeho chování.  Samozřejmě jsou mezi námi i lidé, kteří tohle vědí a snaží se přetvařovat. Žádná přetvářka ale nevydrží věčně, lidé se zvrácenými hodnotami dělají zvrácené činy, a proto musíme tyto činy sledovat a věnovat jim pozornost, je to jednoduše o naší obezřetnosti. 

Jestli jste také z těch, kdo touží po úspěchu nebo dosáhli nějakého bodu, ze kterého se nemůžete pohnout dál, zkuste se zamyslet nad tím, jak působíte na své okolí a zda by nestálo za to s tím zkusit něco udělat. Já věřím, že určitě stálo a že to dává obrovský smysl, pro dnešek vám ale už děkuji za pozornost, za všechny vaše zprávy a komentáře, které mi posíláte, také za sdílení nebo odběr mého podcastu a přeji vám úspěšný a krásný den.

© Lukáš Eder