Český start-up získává prestižní ceny a troufá si rovnou na globální trh

Spousta z nás ráda sportuje, v zimě vyrážíme na lyže v létě na kola, každý dle svých možností a svého životního stylu. Pokud danému sportu totálně propadneme, často chceme mít také to nejlepší vybavení. Není tak problém za špičkové sportovní vybavení utratit desetitisíce, v některých případech i statisíce korun.

Kolik peněz ale investujeme do jejich ochrany?

Uzamčení lyží na svahu, u nějakého aprés-ski baru je prakticky nemožné, spoléháme se na to, že nám lyže ze stojanu nikdo nevezme. Stejně tak je tomu i s horským kolem. I když kolo uzamkneme řetězem, jeho přecvaknutí pákovými nůžkami zabere zlodějíčkovi jen pár vteřin. Ti z nás, kteří měli větší štěstí, se vraceli z dovolené vždy i s veškerým svým vybavením. Ne každý ale takové štěstí má a mezi okradenými byl před lety i Marek Vala, kterému byly ukradeny v Rakousku na dovolené jedny lyže v hodnotě dvaceti tisíc korun. Pojištění na sportovní vybavení samozřejmě měl, ale lyže nebyly zajištěny, takže z pojistky nedostal ani korunu.

Oficiální čísla jen podporují to, co Marek zažil. Například jen v roce 2017 se na území Rakouska ukradlo lyžařské vybavení v přibližné hodnotě 410 milionů korun. Během roku 2018 bylo ve Velké Británii odcizeno přes 96 000 kol, a to jsou jen zlomky čísel v mezinárodním měřítku. Cena vybavení každým rokem navíc rapidně stoupá.

Tehdy na svahu Marek ještě netušil, že mu tato nepříjemná situace dá mnohem víc a že o pouhé tři roky později bude uvádět na trh inovativní zabezpečení PEALOCK. Chytrý zámek, kterým ochráníte nejen své sportovní vybavení. Zámek je propojený s mobilní aplikací, a umožňuje tak mít neustálý přehled o chráněném vybavení a připevnit jej můžete opravdu na cokoli od lyží, přes kolo až po kočárek, nebo klidně skútr.

Pealock se ještě ani neohřál v regálech prodejců se sportovním vybavením a Marek Vala s ním už slaví první světové úspěchy. Marek se svým Pealockem vyhrál celosvětovou soutěž Red dot award 2020 v kategorii Design concept, kde se hodnotí zejména design a inovace produktů. Tento týden také začíná jeho ostrý vstup na trh a spouští crowdfundingovou kampaň na Kickstarteru, kde chce získat finance na výrobu revolučního zámku. Kampaň odstartovala 21. července, a to s cílem vybrat alespoň 30 tisíc dolarů.

Zajímavé, jak málo stačí k podnikatelskému nápadu. Člověk si až říká, jak je možné, že to nikoho nenapadlo dřív. Markův příběh je jen důkazem, že v každé špatné situaci můžeme najít semínko něčeho dobrého. Záleží jen na nás, zda jej nechám vyrůst a připravíme pro něj to správné prostředí. Zajímalo nás, jaké to bylo vyvinout a vyrobit inovativní chytrý zámek, který jistě najde své využití nejen na lyžích a kolech, a přijít s ním na trh. Uvidíme už letos v zimě na sjezdovkách český výrobek, který si troufá rovnou na globální trh? I to nás zajímalo při rozhovoru s Markem Valou a přinášíme vám pár myšlenek od foundera nového českého startupu Pealock.

Jak dlouho trval vývoj Pealocku od té doby, kdy vás napadlo, že by to mohl být dobrý podnikatelský záměr?

„Nápad se mi zrodil v hlavě přibližně před třemi roky při cestě z Rakouska (Kaprunu), kde nám byly během obědové přestávky odcizeny na svahu lyže. Uvědomil jsem si, jak jednoduché je lyže ukrást a že by člověk nenechal na zemi ležet třeba mobilní telefon o stejné hodnotě bez dozoru. Vývoj trval necelé tři roky a podílelo se na něm několik firem a živnostníků.“

Jaká byla vaše původní profese?

„Poslední dva roky jsem pracoval na pozici manažera kvality v automobilovém průmyslu. Časově už se to nedalo stíhat delší dobu, nicméně z finančních důvodů jsem si nemohl dovolit být bez příjmu.“

Co vše jste se musel naučit, než jste uvedl Pealock na trh?

„Uvědomil jsem si jak těžké je s něčím novým přijít na trh, kolik úsilí, peněz a probdělých nocí to člověka stojí. V nějakém podcastu jsem slyšel, že nápad je přibližně 5 až 10 % úspěchu, tehdy jsem tomu nevěřil, ale nyní to mohu potvrdit. Vytrvalost je jednou z hlavních věcí, kterou jsem se musel po čas těchto tří let naučit, obzvlášť ve chvílích, kdy se nedaří a nejsou vidět výsledky, které by člověka hnaly dopředu.“


Jste ochotný se podělit o informaci, jak byl vývoj finančně náročný?

„Celková investice se pohybuje v jednotkách milionů. Rozdělil bych ji do tří hlavních skupin – vývoj, výroba (formy atd.) a marketing.“

Zkoušel jste oslovit nějakého investora, nebo jste do podnikání šel s vlastními zdroji?

„Nejprve jsem do toho šel nízkonákladově, snažil jsem se spoustu věcí udělat sám, nicméně brzy mi došlo, že tudy cesta nevede. Důležité je obklopit se správnými lidmi a nebát se naopak rozloučit s těmi, u kterých to tak člověk necítí. Abychom se mohli do vývoje vrhnout s větším týmem lidí, přizval jsem člověka, který se na investici spolupodílel.“ 


Kde probíhá výroba Pealocku?

„Výroba forem včetně sériové výroby a montáže probíhá v České republice. Původně jsme chtěli elektroniku vyrábět v Číně, měli jsme tam i zavzorované kusy, nicméně po zvážení všech rizik jsme se i přes poměrně velké navýšení ceny rozhodli výrobu přesunout do Čech. Číňané jsou skvělí obchodníci, mají super servis, ale v momentu, kdy chce zákazník něco mimo standard nebo není spokojený s kvalitou, dají od toho ruce pryč, takové jsou naše zkušenosti. Měli jsme i v Číně vyrobenou formu na pásek, nicméně po kvalitativní stránce pásek nesplnil naše požadavky a formu jsme museli udělat novou v Česku za pětinásobek ceny, nicméně se skvělým výsledkem. Troufnu si říct, že náš pásek je celosvětovým unikátem, co se technologie výroby týče, ačkoli to tak na první pohled nevypadá. Oslovili jsme spoustu lisařů v Číně, na Slovensku a Česku a všichni nás od toho odrazovali, že je to technologicky nemožné. Jednoho výrobce jsem vyloženě přemluvil a podařilo se nám to dovést do zdárného konce.“

Kolik lidí s vámi na Pealocku pracuje?

„Spolupracuji s několika firmami a živnostníky, snažím se zatím vše outsourcovat. Má to své klady, ale i zápory. Po akci na Kickstarteru bych se chtěl rozrůst o tým složený z lidí na marketing, zákaznický servis a obchod. Plánujeme vybudovat maloobchodní síť v EU skrze firmy prodávající lyže a kola.“

Jaká je Vaše vize Pealocku za pět let?

„Mým snem je vidět Pealock v reálných podmínkách, jak lidem usnadňuje život. Za pět let bych chtěl vidět Pealock jako stabilní firmu a držet si pozici jedničky na evropském trhu s elektronickými zámky tohoto typu. „

Jdete na Kickstarter. Proč zrovna crowdfounding? Jaká jsou vaše očekávání?

„Princip crowdfoundingu je možnost podpořit daný start-up a předobjednat si produkt, kdy lidem na oplátku nabídnete slevu a oni vám pošlou peníze dopředu. Máte tak možnost z těchto peněz udělat např. větší sériovou dávku za podstatně nižší výrobní náklady zejména u dražších věcí, jako je elektronika. Samozřejmě se z těchto peněz dají financovat i jiné věci, jako je vývoj, výroba forem, ochrana duševního vlastnictví apod., v našem případě jsme všechny tyto věci již zainvestovali z vlastních zdrojů. Pro potenciální přispěvatele není taková předobjednávka tolik riziková a doba dodání není příliš dlouhá. Nastavený cíl kampaně na Kickstarteru máme $30 000, nicméně naše očekávání jsou daleko větší, tento cíl jsme úmyslně podhodnotili díky algoritmům, které tato platforma vyhodnocuje, např. doba dosažení cíle kampaně. Ty úspěšné projekty jsou schopny svého cíle dosáhnout během pár hodin.“

Říká se že pro úspěch v  crowdfoundingu je nejdůležitější příprava. Co vše to obnášelo u vás, kolik času jste museli přípravě věnovat?

„Ano je to tak. Existuje několik přístupů, jakým způsobem předkampaň může probíhat. Nejdůležitější je vybudovat komunitu lidí, kteří by mohli být potenciálními zákazníky vašeho produktu či služby, a dostat to do podvědomí co nejvíce lidí. Předkampaň probíhala intenzivně přibližně čtyři měsíce, ve které jsme sbírali interakce na sociálních sítích, přiváděli lidi na náš web, kde bylo cílem, aby nám uživatel zanechal svoji emailovou adresu. Všem těmto lidem dáte při startu kampaně najevo, že je možné produkt zakoupit, a ti úplně první, tzv. early birds, můžou produkt zakoupit za ještě výhodnější cenu, ovšem pouze v limitovaném množství.“

Existuje na globálním trhu nějaký konkurenční produkt?

Dle našich informací žádný podobný produkt na trhu není. Existují klasické mechanické zámky, jako jsou lanka, řetězy, visací zámky, nebo elektronický zámek na kolo, který se připevní na rám u zadního kola, ze kterého vyjedou dva trny a uzamknou zadní kolo. Jeho nevýhodou jsou rozměry, váha a nekompatibilita se spoustou kol na trhu, nemluvě o nemožnosti použití zámku na jiné vybavení, než je kolo. Naše řešení má obrovskou výhodu, že jej v zimě můžete využít na lyže, či snowboard a v létě na kolo, kočárek, elektrokoloběžku, skútr apod. Časem k ochraně přistoupí většina lidí vzhledem ke stoupajícímu trendu cen lyží, kol, nebo aktuálně moderní elektro verzi kol, koloběžek, které stojí desítky až stovky tisíc Kč. Tito lidé už si riziko spojené s krádežemi uvědomují.“

Máte nějaké patenty, nebo jinou ochranu?

„Máme již zaregistrovanou ochrannou známku a podaný návrh průmyslového vzoru, který souvisí s designem produktu. Před prvním doručováním produktu bychom ještě chtěli podat užitný vzor, který souvisí spíše s technickým řešením produktu, ten bychom částečně chtěli financovat právě z peněz, které vybereme na Kickstarteru. Každá taková ochrana stojí desítky tisíc korun, pokud se rozhodnete jej chránit i v dalších zemí, částky se vyšplhají do několika set tisíc korun.“

Jaká je vůbec cena?

„Cena 1ks na Kickstarteru bude $159 pro tzv. Early birds, tj velmi omezené množství pro první přispěvatele. Po tomto omezeném množství bude cena $179. Běžná maloobchodní cena pak bude nejspíš $189. Cena bude pro všechny země stejná. Je potřeba se nedívat jen na cenu samotného zámku, ale i na hodnotu věci, kterou Vám zámek bude chránit.“

Máte obavy z toho že vás někdo okopíruje?

„Je potřeba se dívat vpřed a využít potenciálu, který tento produkt má, a taky toho, že budeme na trhu první.“

Použití Pealocku v praxi

© Lukáš Eder