Od první peněženky k mezinárodní značce

Přinášíme příběh dvou mladých českých podnikatelů, kteří se nebojí experimentovat, upřednostňují pokoru před svým egem a své podnikání rozjeli jen díky vlastním našetřeným penězům. Nejen to jim pomohlo k naplnění vlastí vize a cestě za úspěchem. Tento příběh jsme publikovali ve třetím letošním FC magazínu, ve kterém se Petr Casanova věnuje vizualizaci. Magazín nehledejte nikde na stáncích, jeho obsah je určen především pro členy FC premium. Dnes přinášíme jeden z příběhů ze zmiňovaného magazínu i čtenářům webu businessleaders.

ONDŘEJ HYRŠ a MARTIN KŮS spolu odmalička vyrůstali ve stejném vchodu chrudimského paneláku. Ze dvou kamarádů na sídlišti se postupem času stali i obchodní partneři. „Neřídíme se podnikatelskou teorií. Zkoušíme vše v praxi. Pak vidíme, co a zda funguje. Varovaly nás i načtené příběhy těch začínajících podnikatelů, kteří měli velké oči a ohromeni prvním úspěchem vykládali, jak je všechno úžasné. Do dvou let jejich firma skončila, protože jejich ego převálcovalo pokoru. Někdo zdědí majetek nebo podnikatelsky vyroste s pomocí bohatého otce, jenže pak sám nemá osobní vztah k byznysu. My jsme k rozvíjení svého podnikání přistoupili jako zahradníci k pěstování sadu. Když se na našem účtu objevil první milion, neutratili jsme ho za auto nebo dovolenou, ale vrátili jsme jej zpátky do firmy – neprojedli jsme rozmnožená semínka, ale znovu jsme je zasadili.“ Spolu v tomto duchu vytvořili i první e-shop, v němž zkoušeli přeprodávat sportovní oblečení velkých značek. „Hodně jsme se naučili, ale marže těch značek nebyly závratné.“ Napadlo je pokračovat v oblasti módy, vytvořit vlastní značku a vlastní produkt.

„Pochopili jsme, jak moc důležité je být nezávislí, nebýt omezeni něčí cenovou politikou,“ vzpomínají na den, kdy začalo velké přemýšlení. Nakonec zvolili, pro někoho překvapivě, dámské peněženky. Dali dohromady sto tisíc korun ze svých úspor a Martin, protože byl vystudovaný architekt, navrhl první kolekci.

Ondřej Hyrš (v levo) Martin Kůs (v pravo)


Přes internet našli a také oslovili výrobce v Číně. „Tehdy jsme to vnímali jako nejpohodlnější řešení. Dnes už víme, že je to také nejlepší řešení. V Česku ani v okolních zemích bohužel neexistují výrobci, kteří by nám byli schopni dodat totéž poptávané zboží ve stejné rychlosti, kvalitě a množství jako právě čínské firmy.“ První várka peněženek, která dorazila z Asie, se po internetu rychle vyprodala. Podnikatelský pokus očividně vyšel. Kamarádi si potvrdili, že zájem JE, že našli díru na trhu s módou. A rozhodli se do toho jít ve velkém.


„Ale také jsme se do toho rozhodli jít jinak než ostatní. Vsadili jsme na odlehčenou komunikaci se zákazníky, osobní interaktivní přístup. Máme třeba vlastní blog, každému výrobku jsme dali krátký vtipný příběh, z peněženek jsme dělali pomyslné kamarádky, volíme tykání, barvy, nadsázku, prostě aby se lidé při nákupu i bavili, a hlavně si nás pamatovali.“

Facebooková stránka jejich značky Vuch (čti Vuš) má více než 170 000 fanoušků. A ti jsou zdrojem úspěchu i inspirací. „Komunikací s fanoušky jsme zjistili, že chytlavý motiv jsou puntíky,“ říká Martin. Ondřej, původně ekolog, dodává: „Ale také jsme se dozvěděli, že ženy k peněženkám ocení také další doplňky na sladění: kabelky, závěsné pompomy, hodinky, sluneční brýle i drobné šperky, ponožky, spodní prádlo i parfém! To vše nás zaujalo natolik, že jsme se i do toho pustili.“

Dnes se smějí nad tím, že neexistují vlastně žádné limity jejich představ. Jak se jejich značka posouvá tam, kam zpočátku vůbec nedohlédli. Jak jim vlastní zákaznice ukazují cestu k dalším nápadům, které dříve ani neplánovali. „Podnikání je báječná hra. Začínali jsme na pronajatých dvaceti metrech čtverečních. Záhy jsme vyrostli na pronajatých pět set metrů čtverečních a nestačilo to. Museli jsme koupit starý hostinec za Chrudimí a začít vyjednávat ještě o odkupu sousedních pozemků. Jak rosteme, potřebujeme stále více místa,“ krčí rameny společníci, kteří obrat už počítají v desítkách milionů. „Tak jako rosteme produktově, rozšiřujeme se i zeměpisně – do zahraničí. Vybudovali jsme mezinárodní značku a zboží nabízíme on-line na mnoha trzích. Nevidíme žádné hranice, které by nás mohly zastavit. A to i proto, že zisk vracíme zpátky do rozvoje firmy.“

Ondřej i Martin si uvědomují, jak moc jim pomáhá, že nespoléhají jen na své vize, ale poslouchají i zákaznice. „Ony řeší skutečně každý detail – od barvy nití po poslední kapsičku. Tak nás pobídly třeba k tomu, že každý produkt dostávají elegantně zabalený v dárkové krabičce s mašlí. Právě komunikace se zákaznicemi je jednou z důležitých drobností, jež nás odlišuje od konkurence. Děláme ne to, o čem si MYSLÍME, že se bude líbit, ale to, o čem to bezpečně VÍME, protože nasloucháme.“

Když se dnes ohlížejí za minulostí a probírají, kam až za těch pět let vyrostli, Martin kroutí hlavou: „Nevystudovali jsme design, ekonomii ani žádnou školu managementu. Zjistili jsme, že to není ani potřeba. Vše jsme se naučili za běhu… Hodně používáme instinkt, a to jak svůj, tak zákaznic. Ony cítí, co chtějí, a my zas víme, že jim to chceme dát. Rádi se učíme a za tu dobu jsme si vytvořili stabilní systém od marketingu po logistiku, který už jen zlepšujeme neustálým přemýšlením o jeho rezervách.“ Všechno vybudovali od nuly i v těžkém konkurenčním boji. „Kdo to myslí vážně, musí sledovat dění kolem sebe. Velké světové značky mají za sebou týmy geniálních autorů a udávají trendy,“ podotýká Martin. „A my zase máme poklad jeden v druhém. Známe se od dvou let, i naše rodiny. Peníze pro nás nejsou ta nejvyšší hodnota. Hlavně chceme tvořit něco spolu,“ dodává Ondřej.

© Petr Casanova