Žádný růst není bez konce, ale každý lze opakovat

Kde poslouchat náš podcast?

Spotify
iTunes

Po opravdu hodně dlouhé době, možná to bude i pár let, jsem si sedl večer k televizi a pustil si takové ty hlavní večerní zprávy. Upřímně jsem musel sám sebe přemlouvat, abych to zvládl dokoukat celé až do konce. Úplně jsem zapomněl na to, jaké zprávy jsou v této pravidelné relaci publikovány. Když jsem ty zprávy dokoukal, cítil jsem sám na sobě pocity úzkosti. Byla to tak silná vlna negativních informací, že to začalo ovlivňovat velmi rychle i moje vnitřní pocity. Musel jsem se normálně sebrat a jít se projít ven do lesa, abych si tu svou hlavu od těch špatných pocitů alespoň trochu vyčistil. Když jsem se pak nad tím zamyslel, tak jsem si říkal, že se není čemu divit, že je v naší společnosti tolik nenávisti, špatné nálady, bezohlednosti a depresivních lidí. 

Naštěstí máme dnes díky informační době na výběr, jaké informace  budeme pouštět do naší mysli a s jakými lidmi se budeme v našich životech dále potkávat. A to je přesně jeden z těch důvodů, proč se rád účastním různých podnikatelských setkání, protože tam můžu poznat lidi jako je třeba Honza z Jírovec z předchozího podcastu. I když Honza v podcastu mluvil o spoustě problémů naší společnosti a pro mnohé by se mohlo zdát, že z těch problému není žádné východisko, tak Honza je přesně ten typ, který si dokáže aktivně udržovat ten pozitivní nadhled, řešit ty problémy a nejen o nich mluvit. Však je to také podnikatel a řešení problému, to je vlastně takové poslání každého podnikatele.

Líbí se mi ten selský rozum, který Honza ve svém podnikání používá, a zejména potom jak nad vším dokáže uvažovat a dávat to do souvislostí. Všechno spolu totiž souvisí a bohužel představa různých jiných podnikatelů je taková, že my jako lidé, možná jako společnost, jsme něco víc a že naše jediná podstata a smysl života spočívá v neustálém růstu. My ale přece nejsme a nikdy jsme nebyli něco víc, vždycky jsem byli a zůstáváme součástí přírody okolo nás, jen bohužel tím, co děláme a jak se k ní chováme, se od ní čím dál více vzdalujeme. Když dám do souvislosti přírodní cykly jaro, léto, podzim a zimu například s podnikáním a vzpomenu si na pár podnikatelských projektů, které měly skvěle našlápnuto, ale bohužel nedopadly úplně dobře, všimnu si jedné zásadní chyby, kterou spousta podnikatelů udělala ve svých firmách.

Každá firma byla jednou start-up, každý z podnikatelů někdy začínal a přišel s nějakým zajímavým nápadem. Napadlo ho, jak vyřešit nějaký problém ve společnosti nebo jak ji pomoci a tak se zrodil zajímavý podnikatelský nápad. Při zrodu těch nápadů byly firmy plné kreativity, energie, měly skvělé nápady a touhu je realizovat. Byly v tom období jara, kdy je příroda plná síly a všechno kolem nás roste. S tím, jak firmy rostly, získávaly sílu, zkušenosti, měly další a další nápady, jejich kreativita byla prostě na maximu. Pak přišlo léto, firmy možná uváděly první produkty na trh, ladily poslední detaily, přicházely se svou službou. Vše se dařilo, získaly zpětnou vazbu, celá firma vyzrávala a rychle přešla do období kdy začala sklízet to zasloužené ovoce. Všichni ve firmě měli za sebou to krásné období růstu. Období, kdy měli všichni energii, přicházeli s novými nápady, všechno kolem nich kvetlo a dělalo jim to radost až do té poslední chvíle, kdy sklidili a viděli své peníze na účtě. Těžko se nám takové období opouští. Málokdo se chce dobrovolně o ty skvělé pocity s tímto obdobím připravit a jít dobrovolně do toho sychravého konce podzimu a mrazivé zimy, kdy je kolem nás všechno holé a nic neroste. Ale i na podzimu a na zimě lze přeci nalézt něco krásného a pozitivního, podzim a zima, to nejsou jen dlouhé noci, mlha, mráz a holé pláně. To je přeci i spousta barev, kontrastů, zasněžených plání. Je to období, kdy můžeme vypnout, vydechnout, načerpat energii. Zhodnotit to úrodné období, naplánovat, co znovu zasejeme, z čeho jsem měli dobrý pocit i dobrý profit a naopak co nám nedávalo smysl, co přineslo jen spoustu starostí a trápení bez úrody. A co bychom tak měli raději opustit a v té další sezoně s tím už neztrácet čas.

 Během zimního období celá příroda sbírá energii a ti nejslabší jedinci, kteří se bohužel na toto období dostatečně nepřipravili, v tom období růstu a sklizně, neudělali si dostatečné zásoby, tak ti bohužel nepřežijí. V půlce zimy jim dojde energie a možná tak umrznou někde na mezi. Tak to holt v přírodě a chodí, a jak už jsem říkal, tak my jako lidstvo jsme její součástí a podléháme těmto přírodním zákonům, a stejně tak jim podléhá i všechno, co my sami tady děláme a tvoříme včetně našich firem a našeho podnikání. 

A jestli se znovu zamyslím nad příběhy podnikatelů, kteří měli bohatou úrodu a po nějaké době se jim přestalo z ničeho nic dařit, bylo to často hlavně z těch důvodů, že nedodrželi tenhle přírodní cyklus. Že si neudělali dostatečné zásoby, nezastavili si a nezhodnotili, o kterou plodinu jejich businessu mělo smysl pečovat,a o kterou ne. Nechtěli čekat na to, až přijde zase jaro a chtěli začít hned sázet  do té samé půdy tu samou plodinu a tu znovu začít co nejdříve sklízet. Víte ale, co se stane s půdou, na které pořád dokola obhospodařujete jednu a tu samou plodinu? Ztratí se z ní veškeré živiny pro vaše semínka a tak bude vaše úroda jen chudší a chudší. A jediné, co Vám zbude bude jen vyprahlá půda a oči pro pláč.

 Myslím, že tohle přesně jeden z těch důvodů, proč někteří podnikatelé pohořeli. Ignorovali tenhle přírodní cyklus a zákon. Snažili si jej obejít. Možná že pokud by je dokázali respektovat, udělali to vyhodnocení, zastavili si, odpočinuli, nabrali energii, měli by pak na jaře znovu dostatek energie a především kreativity, díky které by možná dokázali svůj produkt nebo službu inovovat a znovu sklízet to čerstvé a zasloužené ovoce. Naštěstí jsou mezi námi i tací, kteří si tohle dokázali uvědomit a uvědomují si příběhy podnikatelů, kteří byli schopni přijít za svým týmem, zastavili některé projekty, které pro ně dávaly smysl, někteří dokonce poslali firmu na pár let do řízené ztráty aby mohli potom znovu začít růst a sklízet. I tak může vypadat přírodní cyklus ve firmách, kde si uvědomili, že nejde růst do nekonečna a tohle si může uvědomit i každý z nás. Prostě a jednoduše, na našem světě není nic, co by dokázalo růst bez toho, aby to jednou skončilo. Každý živý organismus ale dokáže vyprodukovat semínko, které může růst zopakovat, pokud má pro něj to správné prostředí a dostatek energie.

Myslím si, že teď díky „covid krizi“ jsme k tomu všichni měli skvělou příležitost a možná že bychom ji mohli přijmout jako znamení, které nás má právě tohle naučit, nebo nám to alespoň připomenout. Mám pocit, že spousta lidí v mém okolí využilo toto období k nějakému přehodnocování priorit ve svém životě a určitě budu rád, pokud se podělíte i vy se mnou s vašimi zkušenostmi, ať už do mého mailu nebo zde na webu. Vím, že většinou posloucháte můj podcast v autě, a když potom dorazíte někam do kanceláře, tak nemáte už moc náladu nebo si nevzpomene mi něco napsat. O to více si vážím toho, pokud tak uděláte nebo pokud sdílíte můj podcast mezi vaše přátele.

© Lukáš Eder