Jedna základní chyba v komunikaci, která nám brání v úspěchu

Kde poslouchat náš podcast?

Spotify
iTunes


Když se vydáte na cestu za úspěchem, budete potřebovat jednu zcela klíčovou a zásadní dovednost, bez které se žádný úspěch neobjede. Tou dovedností je správná komunikace. Již několikrát jsem ve svém podcastu zmiňoval, že úspěchu v jakékoli oblasti našeho života bychom neměli chtít dosáhnout sami a že čím větší bude naše vize, za kterou jsem se vydali, tím více parťáků, kolegů a spolupracovníků budeme na naší cestě potřebovat.

Myslím si, že to je zcela logické a zřejmé, a věřím, že spousta z vás se mnou bude souhlasit. Znamená to ovšem, že pokud se opravdu chceme stát dlouhodobě úspěšnými, musíme se naučit bezpodmínečně správně komunikovat s lidmi v našem okolí. Když se řekne slovo komunikace, tak si většina z nás asi představí nějaké nástroje, prostřednictvím kterých komunikujeme. Klasicky jsou to samozřejmě e-maily, telefony, a různé komuniakční aplikace: WhatsApp, Messenger, firemní Slacky a tak dále.  

To, prostřednictvím jakých nástrojů komunikujeme, už je v zásadě jedno. Abych vám řekl pravdu, tak já osobně mám občas pocit, že těchto nástrojů už je nějak zbytečně moc. S přáteli nejčastěji komunikuji přes Facebook Messenger a Instagram, s rodinou pak hodně přes skupiny na WhatsAppu, s kolegy máme v práci založený firemní Slack. A pak je tu samozřejmě e-mail a tam je všechno. Jak jsem říkal, ono je to v zásadě skoro jedno. Je jedno, jakou aplikaci nebo jaký nástroj pro komunikaci využijete.

 To, co je zcela zásadní a co nejvíce ovlivňuje kvalitu naší komunikace, není jaký nástroj používáte pro vyjádření svého názoru nebo zadání nějakého příkazu kolegovi. Zkrátka a dobře, pro správnou a efektivní komunikace není klíčové jak mluvím, jak píšu nebo v jakém jazyku píšu. Tím nejzásadnějším na celé komunikaci je, jak jsem schopen naslouchat. 

Asi největší chybu, kterou v komunikaci s druhými lidmi dělá většina z nás, nejlépe charakterizuje staré známé české rčení „Podle sebe soudím tebe“. Co se týče komunikace, tak z nějakého nepochopitelného důvodu máme většinou pocit, že jsme všichni stejní a že pro správnou a efektivní komunikaci nám jen stačí používat správný jazyk a správný nástroj, kterým si budeme vyměňovat zprávy.

Komunikace ale přece není jen o výměně zpráv. Za každou zprávou, za každým slovem a každou větou se ukrývá nějaká emoce. A každý jsme naprosto rozdílný v tom, jakou emoci za daným slovem vnímáme.  Každý z nás je naprosto individuální osobnost a každý z nás má jiné potřeby a jiné priority. A právě pochopení těchto potřeb a priorit je důležité, pokud se chceme naučit správně a efektivně komunikovat. Je to o empatii a naslouchání. Ty nám pomůžou ke správné  komunikaci. Ovšem vyznat se v každém zvlášť a zjišťovat priority jednotlivých lidí by bylo příliš náročné, neřku-li až zcela nereálné. A právě k tomu, abychom tohle zvládli a nebylo to pro nás zase až tolik náročné, nám slouží tzv. typologie osobnosti.

Já věřím, že o tomto termínu z moderní psychologie většina z vás neslyší poprvé a možná že někteří se už zúčastnili i nějakého konkrétního školení. A pokud jste o tom nikdy neslyšeli, určitě se tomu zkuste na internetu trochu věnovat a najít si alespoň nějaké základní informace, jaké jsou typy osobností a jaké jsou mezi nimi rozdíly. Těch různých školení je poměrně dost a já vás tady nechci v podcastu zahlcovat konkrétními informacemi a daty. Myslím si, že by to bylo zbytečně, protože k tomu si člověk opravdu musí sednout a ideálně pracovat s nějakými grafickými podklady. 

Špičkový workshop na toto téma dělala Péťa Boušková minulý rok na konferenci Ryba smrdí od hlavy v Brně. Petru jste mohli nedávno slyšet tady u mě v podcastu, dělal jsem s ní rozhovor. Pro vysvětlování typologie osobnosti používá Petra metodu Lumina spark, která rozděluje osobnosti na čtyři základní typy. Jak jsem říkal, Petřin workshop byl opravdu skvělý, a kdo s tím nemáte zkušenosti, určitě vám pomůže. I když já osobně jsem si vystačil jen se třemi základními typy osobnosti, ale to si myslím, že už je v zásadě jedno.

Pravda je taková, že ani dva lidé na světě nejsou stejní a že i když znáte typologii osobnosti, tak stejně zjistíte, že každý má od všeho kousek, část z nějakého typu, něco převažuje, ale tomu se teď nechci věnovat. Zkuste se na to schválně podívat nebo si ty typy připomenout, pokud už jste o nich někdy slyšeli. 

Já bych se chtěl v tomhle podcastu víc věnovat tomu hlavnímu – důvodu, proč bychom se o to měli vůbec zajímat a k čemu nám bude dobré to pochopit. Je to naprosto jednoduché. Správné ovládání a pochopení typologie osobnosti vám bude pomáhat k pochopení potřeb druhé strany. A jak jsem říkal na začátku, právě naslouchání, empatie a pochopení potřeb jsou klíčem ke správně komunikaci. A vůbec nezáleží na tom, zda jste obchodník, který potřebuje vést jednání a chce prodat, nebo manažer, který bude řídit lidi, nebo podnikatel, který dává dohromady svůj pracovní tým. Ve chvíli, kdy pochopíte osobnostní typologii, tak už budete potom vědět, co a jakým způsobem máte nabídnout vašemu klientovi, aby to pro něj bylo zajímavé, nebo jakým způsobem musíte zadat práci vašem podřízenému, aby pochopil, co do něj chcete.

 Když potom budete dávat dohromady pracovní tým, tak budete vědět, jaké typy osobností musíte namíchat, aby se vzájemně doplňovaly a současně aby to mezi nimi příliš nedrhlo.

Jak jsem říkal, věřím, že většina z vás o typologii osobnosti už někdy slyšela a já budu určitě rád, když se se mnou podělíte o vaše zkušenosti. Zda už vám to někdy v minulosti pomohlo, zda s tím umíte pracovat a jak. Můžete mi klidně napsat zprávu na sociální sítě, přidat komentář pod tento článek nebo napsat do e-mailu. A abyste neřekli, že jen vyzvídám, jak s typologií osobnosti pracujete vy, tak se s vámi zase já podělím o to, jak jsem se s tím naučil pracovat já a v čem mi to pomáhá. 

Ale to už zase v dalším podcastu, tak jestli o něj nechcete přijít, nezapomeňte si zadat odběr ve vaší aplikaci. Nebo jestli posloucháte podcasty zpětně, můžete se rovnou vrhnout na další díl. Ať už tak, nebo tak, doufám, že vám Myšlením na vrchol pořád dělá úspěšný a krásný den.

© Lukáš Eder