Tři základní typy osobností, které je dobré rozklíčovat na začátku každé schůzky

Kde poslouchat náš podcast?

Spotify
iTunes

V předchozí epizodě jsem začal mluvit o komunikaci a dostal jsem se k tzv. typologii osobnosti. Myslím si, že základní ovládání a rozpoznávání typologie osobnosti lidí, se kterými přicházíte v komunikaci do kontaktu, je zcela klíčové pro zvládnutí správné a efektivní komunikace. Nemusíte se ale obávat, že bych vás tady podrobně učil a dával vám nějaké obsáhlé návody, jak a kterou osobnost rozpoznat.

 Jednak těch jednotlivých metod, jak s typologií osobnosti pracovat, je už dnes opravdu několik. Některé jsou dokonce i velmi podrobné, řekl bych že hraničí až s psychologickým testováním, zato vám ale mohou napovědět nebo pomoci s odhalením silných stránek jedince, které mohou být skryté. 

Nejkomplexnější z těch technik, o kterých vím, je asi socionika, která vychází z učení Carla Gustava Junga  a která uvádí až 16 typů osobností. Ta už mi přijde opravdu až příliš podrobná, alespoň na to, abych se s ní učil pracovat na denní bází. Protože právě o tom, jak pracovat s typologií osobností na denní bázi, bych si s vámi rád povídal dneska.

Už v minulé epizodě jsem zmiňoval, že jsem se naučil pracovat s takovými třemi základními osobnostními typy. Hodně sympatická mi ale přišla i metoda Lumina spark, kterou koučuje právě Petra Boušková. Ta v této metodě rozděluje osobnosti na čtyři typy, a to podle barev: na červeňáky, modráky, zeleňáky a žluťáky. Opět mohu tuhle metodu doporučit, a pokud se vám podaří jít na nějaký workshop zrovna k Petře, určitě běžte, slibuji vám, že nebudete litovat. 

Nicméně, pojďme se vrátit k tomu, jak jsem se já naučil s osobnostní typologií pracovat na denní bázi a jak mi to pomáhá v mojí profesi. Nejčastěji ve své profesi vstupuji do role obchodníka, a pokud chcete vést obchodní jednání s úspěšným závěrem, což znamená, že prodáte svému klientovi produkt nebo službu, které on reálně potřebuje, bude vám k tomu úspěšnému závěru pomáhat právě osobnostní typologie. Klidně se totiž může stát, že nabízíte klientovi službu nebo produkt, kterou on potřebuje, klidně můžete mít i skvělý produkt, ale on přesto nakoupí u někoho jiného. Chyba ale není v produktu nebo službě, chyba může být jenom v tom, že jste si s klientem správně neporozuměli, protože mezi vámi vázla komunikace. A právě abyste se toho vyvarovali, k tomu vám bude pomáhat ovládání osobnostní typologie. Díky ní budete vědět, jak s klientem komunikovat, jaké informace jsou pro něj opravdu důležité. 

Jak jsem říkal, já jsem se naučil používat metodu, kde je osobnostní typologie rozdělena na takové tři základní typy. I v této metodě si pomáháte barvami, stejně jako u té Lumina spark od Petry Bouškové. Jenom tahle ta metoda, kterou používám já, se řídí víc podle dominance vašeho mozku. Už v jedné z prvních epizod tohoto podcastu jsem mluvil o tzv. teorii trojjedinečnosti našeho mozku, kde jednou částí je náš plazí mozek, centrum našich pudů, pak savčí mozek, centrum emocí, a v závěru neocortex, centrum racionálního uvažování. Každý z nás máme toto centrum trošku jinak vyvinuté, a podle toho se může rozdělovat i základní typologie osobnosti.

První typem jsou červeňáci. Pro ně je typické, že jsou to velmi cílevědomí lidé. Tito lidé jsou velmi zaměření na výkon, jsou velmi impulzivní a rozhodují se hodně na základě emocí. Lidé s touto typologií chtějí být vždy mezi nejlepšími, chtějí mít vždy to, co je zrovna in. Bývají často netrpěliví, chtějí jít rovnou na věc, žádné chození okolo horké kaše, jsou hodně energičtí. 

Dalším základním typem jsou tzv. zeleňáci. Tento typ lidí je hodně zaměřený na vztahy, jsou to lidé, kteří mají rádi tradice, tradiční postupy. Rádi si povídají, dělá jim dobře, když hodně vyprávíte, když se o ně zajímáte. Záleží jim hodně na vztazích, upřednostňují dobré vztahy před výkonem a výsledky. Mají rádi hezké prostředí, dělá jim dobře, když najdete během jednání vzájemné sympatie a společné koníčky. Tito lidé se hodně rozhodují na základě intuice, jsou to často až snílci, rádi staví vzdušné zámky. 

Tím třetím základním typem jsou modráci. Nevím proč, ale já si je vždy představím jako šmouly, nějak se mi to zafixovalo v hlavě. Nicméně modrý typ jsou jasní analytici, jež se rozhodují na základě svého racionálního uvažování. Jsou to puntičkáři a perfekcionisté. Těmto lidem musíte předat jasná fakta, rozhodují se na základě získaných dat. Čísla pro ně mají větší hodnotu než vztahy. Těmto lidem musíte dávat prostor na rozmyšlenou, a nekritizujte je, nemají to rádi. Aby se mohli rozhodnout, musíte jim dát jasná data, emoce a vztahy je moc nezajímají. Často to bývají introverti, ale není to pravidlem. Jsou precizní a systematičtí, nemají rádi chaos a zbrklé rozhodování.

Tohle je opravdu jen takové základní dělení. Pokud jste obchodník nebo nějaký konzultant, který chodí na jednání, je dobré na to myslet. Když budete na modráka moc hrrr, a naopak červeňákovi vyprávět a stavět vzdušné zámky, moc je nezaujmete a nebudete si rozumět. Bude mezi vám váznout komunikace. Na obchodních jednáních je ovšem problém, že nemáte příliš čas na rozpoznání konkrétního typu osobnosti, na rozdíl od toho, pokud jste v roli manažera ve firmě a chcete se naučit dobře vést svůj tým. I tak jsou ale určité signály, které každý z nás vysílá a které vypovídají o našem typu osobnosti. 

Tak například červenák má většinou pevný stisk ruky, často mívá nejmodernější iPhone a rád se chlubí svými výsledky. Zeleňák je často vypravěč, rád si povídá, bývá vstřícný a srdečný. Jakmile jdete na schůzku se zeleňákem, můžete s ním strávit fakt hodně času. Často neumí říkat ne, je dobré si to uvědomit, a hlavně toho nezneužívat. No a modrák, ten je jasný, toho můžete odhalit už při plánování schůzky, jakmile po vás chce zaslat jasný čas, ideální přesnou adresu a ještě i konkrétní body jednání, napovídá vám to, že se bude jednat o analytický typ, a měli byste si na schůzku připravit pořádnou porci dat.

Samozřejmě nelze jasně říct, že někdo je takový a jiný makový. Každý z nás je tak trochu mix všeho, ale u každého převažuje jeden typ. Pokud se s tím naučíte pracovat, bude vám to pomáhat k efektivní komunikaci a dosahování úspěchu, a to nejen během obchodního jednání. 

Tolik tedy za mě, jak jsem se já naučil pracovat s osobnostní typologií, a pořád platí, že budu rád i za vaše zkušenosti, tak se mi je nebojte napsat. Můžete k tomu využít náš web nebo třeba můj e-mail. Předem díky za vaše zprávy, taky za případné sdílení podcastu Myšlením na vrchol mezi vaše přátele, nebo pokud máte zadaný pravidelný odběr. A ať už jste červení, modř,í nebo zelení, nezapomeňte mít krásný a úspěšný den.

© Lukáš Eder