Jak dosáhnout velkých věcí a čelit obrovským výzvám

Kde poslouchat náš podcast?

Spotify
iTunes

Představte si, že přijdete na výroční firemní poradu, na které váš šéf vyhodnotí uplynulý rok a nastaví vám nové cíle. Máte za sebou rekordní rok, víte to. Firmě se nikdy nedařilo jako dřív, máte z toho dobrý pocit, ale zároveň si uvědomujete, že to byla pořádná dřina. Šéf však přijde na poradě s novými cíli a pro další rok stanoví metu zdvojnásobit celkový obrat společnosti. Přestože máte za sebou rekordní rok a rekordní růst, on chce ještě víc, chce po vás, abyste znovu vyrostli o sto procent. Co by vás napadlo jako první, pokud byste byli na takové poradě? 

Jsou to snad myšlenky typu „no to si z nás snad dělá srandu“ nebo „jak tohle jako chce udělat“? Jak na ten obrovský cíl, který vám připadá nedosažitelný, budete reagovat? Nikdy jste takového cíle nedosáhli a nemáte ani tušení, jak na to. Nad vaší myslí začíná přebírat kontrolu strach. Máte najednou obavy, zda budete schopni cíle dosáhnout. Pochybujete o svých schopnostech, nebo možná pochybujete o zdravém rozumu svého šéfa. Jste natolik vyděšení tím astronomickým růstem, který je po vás požadován, že vůbec nemáte dostatek energie začít přemýšlet nad tím, jak takového růstu dosáhnout, natož abyste se do toho s chutí pustili. 

  Teď si ale zkuste představit jinou situaci: stejná porada, stejný průběh, probíhá vyhodnocení a šéf stanovuje cíle na další rok. Cílem pro další období bude vyrůst každý den o 0,27 %. Jak na vás působí tento cíl? Taky tak astronomicky a nedosažitelně? To už nezní tak hrozně, viďte? A přitom je to úplně stejné.

 Samozřejmě bychom mohli polemizovat o tom, jaký je šéf, který přijde na poradu a zadá příkaz vyrůst o sto procent, aniž by přednesl konkrétní akční plán, jak takového cíle dosáhnout. Berte to ale opravdu jako jednoduchý teoretický příklad. Můžeme si však vzít i jiný příklad a cíl, klidně z osobního života. Co třeba zhubnout za rok 50 kg? Nemožné? Taky jsem si to kdysi myslel, ale vůbec ne a mluvím z osobní zkušenosti. Nebo ujet na kole 10 000 km za rok? Pro někoho noční můra, nepředstavitelné v autě, natož na kole. Pro jiného jen 27 km za den. 

  Když jsme postaveni před nějaký ambiciózní cíl, kterého jsme nikdy nedosáhli, naše mysl zcela přirozeně reaguje zděšením. Nemáme zkušenosti, nikdy jsme takového cíle nedosáhli a nevíme, jak bychom jej dosáhnout měli. Z cíle se pro nás stává jedna velká neznámá. A co neznáme, proti tomu buď bojujeme, nebo se bráníme, ztuhneme na jednom místě, anebo před tím začneme utíkat. Je to naše přirozená reakce, těžko se jí bránit. Strach, který nad námi přebírá kontrolu, je přirozený a snaží se nás chránit před něčím neznámým. On nám ale nechce ublížit, ani to není tak, že by nám nepřál úspěch. Prostě nás jen chce bránit před neúspěchem. To, že jsme daného cíle nikdy nedosáhli, ale neznamená, že toho nejsme schopni. Možná právě na nás tento cíl zrovna čeká. Abychom se zbytečně nezalekli a nenechali své myšlení ovládat strachem, je dobré si velké a ambiciózní cíle rozvrhnout v čase a rozdělit na drobné, postupné a malé krůčky. 

  O tomto postupu mluví například kniha od Jamese Cleara Atomové návyky, o které jsem se už tady také zmiňoval. Mluvila o tom hodně ale i Barbora Chuecos ve své přednášce na konferenci Tajemství obchodu. Zmiňovala také velmi známou a proslavenou metodu Kaizen.

Věřím, že jste už určitě toto japonské slovo někdy slyšeli. Kai znamená v japonštině změna a zen znamená dobrý. V překladu je vnímáno jako termín pro neustále zlepšování. Původně byl Kaizen vymyšlen a vyvinut především jako efektivní nástroj pro zlepšování a růst firem. Nejvíce tento přístup k řízení společnosti proslavila japonská automobilka Toyota, ale uplatnění má rozhodně v jakékoli oblasti našeho života. Kaizen však není jen o tom, že se zaměříte na jeden cíl a ten plníte postupnými malými krůčky. Kaizen, to je spíš firemní kultura, která byla vytvořena jako výrobní filozofie s cílem snížení chybovosti, zmetkovitosti a současně zvýšení produktivity a angažovanosti zaměstnanců. Pokud se začnete zajímat o všechny principy metody Kaizen, zjistíte, že je to zcela komplexní záležitost a že se týká celé firmy.

Kaizen nespočívá pouze v tom, že děláte drobné a správné krůčky, je také o tom, že se nebojíte experimentovat, zkoušet nové věci, ale postupně. Nesmíte zapomenout takové experimenty i pravidelně vyhodnotit, abyste se přesvědčili, že vedou k pozitivní změně. Pokud jste podnikatel a budete chtít Kaizen zavést ve své firmě jako firemní kulturu, musíte do celého procesu zapojit úplně všechny zaměstnance. Jádro Kaizenu se skrývá v týmové práci, disciplíně a samozřejmě neustálém zlepšování jak kvality výrobků, tak i firemní morálky. Spoustě lidí se to může zdát zcela jasné a naprosto jednoduché, stačí si jen velké věci rozdělit na drobné krůčky a ty postupně plnit. Tohle možná bude fungovat v osobním životě, ale v případě firemní kultury je Kaizen především o systematičnosti a vytvoření jakéhosi cyklu neustálého zlepšování. Abychom byli schopni takový cyklus vytvořit, je dobré držet se sedmi kroků, které nám v tom budou pomáhat. Těm bych se ale věnoval zase příště. Do té doby mi můžete napsat, zda máte nějaké osobní zkušenosti s metodou Kaizen, zda už ji znáte nebo zda jste o ní někdy slyšeli. Můžete se mnou komunikovat přes mail, nemusíte se ale ani bát napsat mi zprávu zde na našem webu nebo na facebooku. Tam můžete podcast i sdílet, a pokud vás zajímá sedm základních kroků vedoucích k vytvoření systemického cyklu Kaizen, nezapomeňte si dát odběr podcastu ve své aplikaci a další epizoda vám určitě neuteče. Jestli posloucháte zpětně, můžete se na ni vrhnout. Snad vám jak tato, tak i další epizoda udělá krásný a úspěšný den.

© Lukáš Eder