Příběh barmana, se kterým měl osud jiné plány

Kde poslouchat náš podcast?

Spotify
iTunes

Začínal jako barman, brzy ale zjistil, že kariéra v baru neznamená takovou životní svobodu a perspektivu, jakou by si přál. Lukáš Jílek dnes podniká a vlastní kamennou bankovní a poradenskou pobočku Partners market v Brandýse nad Labem. Cesta k ní ale byla plná zvratů. Také na Lukášově cestě si můžeme všimnout, jak je pro náš úspěch důležité spoléhat se nejen na svou intuici, ale také mít rozvinout všímavost. Jaké jsou další důležité vlastnosti úspěšných lidí?

Lukáš studoval gastronomickou školu a dělal barmana. Práce v baru ho bavila, přišel ale zásadní zlom. Jeho nadřízený si pořídil rodinu, nemohl se jí ale věnovat a byl zjevně nešťastný. „V ten moment jsem si uvědomil, že přesně tohle od života nechci, že jednou nechci skončit jako vyhořelý manažer baru. A rozhodl jsem se změnit směr své cesty. Tehdy jsem ještě vůbec netušil, co bych mohl dělat.“ popisuje. Lukáš vystudoval obor ve kterém nechtěl pokračovat, tak kam jít dál?  Rozhodl se napsat jen krátkou zprávu na své sociální sítě, zda někdo z jeho přátel neví o nějaké práci. 

Znáte pořekadlo: “Odříkaného chleba-největší krajíc”? Myslím, že přesně tohle sedí k Lukášovi. „Vždy jsem si říkal, že bych nikdy nemohl dělat obchod. Nedokázal jsem si představit, že bych měl být klasický obchodník, co chodí ode dveřím ke dveřím a nabízí lidem nějakou službu,“ pokračuje Lukáš. Na jeho zprávu z facebooku se mu ozval kamarád, který vedl obchodní tým v telekomunikacích. Doslova mu prý napsal: “Ty jsi taková správná držka, ty by ses mi tady hodil do obchodu.” Lukášův kamarád si uvědomoval důležitou věc, která je pro každého obchodníka ta nejzásadnější. A tou je komunikace. Žádný obchodník se nesmí bát mluvit, musí umět komunikovat s lidmi a na to je praxe v gastronomii nejlepší. Jako barman se Lukáš bavil s hosty, musel jim umět naslouchat a odhadnout, jak naplnit jejich přání. Stejně jako Lukáš Jílek, i já si dnes zpětně uvědomuji, že právě zkušenost z gastronomie mi dala do komunikačních dovedností asi úplně nejvíc.

Lukáš si nikdy dříve nedokázal představit, že by někdy dělal obchoďáka, obcházel panelákové dveře na sídlištích, dělal takový ten „surový“ door-to-door obchod. Ale nezalekl se a dal nabídce příležitost. Nastoupil do telekomunikační firmy a po týdenním školením byl vhozen do vody. Kamarád mu řekl: „Teď už musíš plavat sám.“ Dařilo se mu dobře, Lukáš vydržel dva roky. „Pak se ale změnilo vedení, které tlačilo jen na výkon, zajímala je jen čísla a zisky. Po obchodnících chtěli stále větší a větší výkon, ještě více peněz do firmy, a to nebylo v souladu s mými hodnotami. Rozhodl jsem se proto odejít,“ přibližuje další novou kariérní etapu Lukáš. Měl už dvouleté zkušenosti s obchodem a toho si všiml další Lukášův kamarád a oslovil ho s nabídkou práce. 

Pamatujete to pořekadlo, které jsem zmiňoval? Jestli platilo před dvěma lety, tak teď, když přicházel na pohovor do společnosti Partners, platilo dvojnásob. „Když jsem zjistil, že se jedná o finanční poradenství, tak jsem se úplně naježil. Pamatoval jsem si totiž ještě ze střední na kamarády, kteří to zkusili. Kolem školy jezdili lidi ve ferrari a náborovali spolužáky. Ti se pak často dostali i do finančních problémů, dělali totiž něco, čemu nerozuměli, protože jim jen někdo řekl, že jednou budou taky jezdit v tom ferrari. Díky tomu jsem měl o finančním poradenství zkreslené představy. Dnes už vím, že to, co dělali tehdy ti moji spolužáci, nebylo skutečné finanční poradenství, to byl jen prodej produktů s těmi nejlepšími maržemi pro obchodníky, a ne hledání nejlepší služby pro zákazníka.” Už podruhé se ale Lukáš nezalekl výzvy osudu a dal nabídce příležitost.

Prošel úvodním školením ve firmě a rozhodl se jít pro dráhu finančního poradenství. Co dokázalo změnit jeho názor na finanční poradenství? Byli to prý  jednoznačně lidé v Partners a prostředí, které ve společnosti panovalo. Líbilo se mu, že i když byl úplný nováček, cítil podporu od kolegů, kteří byli v oboru již třeba deset let a měli za sebou spoustu úspěchů. „Mohl jsem se bavit s ředitelem týmu a necítil jsem se u toho jako někdo méněcenný. Naopak jsem pociťoval obrovskou podporu, a to mě přesvědčilo o tom, že i finanční poradenství je možné dělat jinak a dobře,“ říká Lukáš.

Psal se rok 2015, když Lukáš odstartoval své podnikání ve finančním poradenství. Začátky ale nebyly jednoduché, dokud nezískal své první klienty. „Měl jsem našetřené nějaké finance, to mi pomohlo překonat začátky. Budovat si strukturální síť poradců ve finančním poradenství se mi ale nedařilo. Naopak mě bavilo pomáhat svým klientům, řešit jejich finance a současně i školit lidi. Proškolené lidi se mi ale ve struktuře udržet nedařilo,“ zmiňuje. Každý podnikatel ve finančním poradenství je zodpovědný sám za sebe, nejde o klasický zaměstnanecký poměr a Lukášovi se dlouhodobé nedařilo udržovat motivaci svých lidí. Proto ho už od začátku lákal koncept kamenných bankovních a poradenských poboček Partners marketů, kdy si poradce vybuduje vlastní franšízu. 

Tady si můžeme na Lukášově příběhu ukázat, jak krásně funguje zákon přitažlivosti. Tedy že to, na co myslíme a co si opravdu přejeme, tak to nám osud časem přinese do cesty. Lukášovi se myšlenka franšíz Partners marketů líbila už od začátku. A netrvalo dlouho, než mu osud dal příležitost. Za tři roky přebíral Lukáš Jílek už zavedenou pobočku Partners market ve svém rodném městě – Brandýse nad Labem. Dnes pobočku provozuje už druhým rokem a největší rozdíl vnímá především v tom, že je jako podnikatel sám zodpovědný za lidi, které si vezme do týmu. Je zodpovědný za jejich práci a garantuje jim příjem. „Partners market byl krok správným směrem. Češi jsou hodně konzervativní a kamenná pobočka v nich vzbuzuje větší důvěru. Stále je tu spousta lidí, kteří raději zajedou do banky a moje bankovní a poradenská pobočka v nich tento pocit vzbuzuje. Získal jsem tak příležitost oslovit a získat další klienty, ke kterým bych se bez reprezentativních prostor dostával jen velmi těžko,“ pochvaluje si své rozhodnutí mladý podnikatel.

 Lukáš vnímá, že se tak posunul z role živnostníka, který podniká jen sám na sebe, více do role podnikatele. Jeho podnikání dostalo nový širší rozměr a řád. To ale s sebou přineslo i další závazky a problémy, na které musí v nové roli reagovat.  Lukáš například řeší, jak najít ty správné lidi do svého týmu, nebo změnu chování zákazníků v době během korona krize. Má radost, že i během náročného období během koronaviru mohlo jeho podnikání. „Podnikání ve financích mi dalo svobodu. Dokázal jsem najít harmonii a taky se vyvarovat potíží, které by mě čekali, kdybych zůstal v barové zástěře,“ uzavírá Lukáš.

Se svobodou musel převzít i díl zodpovědnost a já věřím, že jak jeho příběh, tak i další myšlenky mohou být přínosem pro někoho z vás. I když třeba působíte v jiném oboru. Proto se jim budu věnovat zase v dalších epizodách. 

Než si další epizodu pustíte, můžete mi klidně napsat na můj mail, eder@firstclass.cz jestli také máte nějaký podobný příběh jako Lukáš Jílek. Zda jste si taky říkali, že je profese, jakou byste nikdy dělat nemohli, ale osud si ji pro vás připravil a vy jste pak vlastně zjistili, že je to přesně to, co jste dělat chtěli. Budu se těšit na Vaše zprávy, možná že i váš příběh bude pro mě a další posluchače inspirací, tak se o něj nebojte podělit. Díky moc za to a pro dnešek už Vám přeji úspěšný a krásný den.

© Lukáš Eder