Proč nemůžeme najít ty správné lidi do týmu, do firmy, do života?

Kde poslouchat náš podcast?

Spotify
iTunes

V poslední epizodě Myšlením na vrchol jsem vám vyprávěl příběh Lukáše Jílka, který se nezalekl příležitostí, které mu osud do cesty nachystal. Vyprávěl jsem vám v tomhle podcastu především jeho příběh, protože jsem věřil, že pro mnohé může být inspirací. 

Samozřejmě že ne každý je a chce být podnikatelem ve finančním poradenství. Já si ovšem myslím, že je v zásadě úplně jedno, v jakém oboru podnikáte. Podnikatelé napříč všem obory většinou řeší velmi podobné problémy a potíže a o nich se zmiňoval právě i Lukáš Jílek. Spousta z nás by asi očekávala, že bude pravděpodobně řešit pokles obchodu, že bude řešit nižší zájem o své služby. Slyšíme to v médiích snad každý druhý den, že obchodníci a podnikatelé se setkávají s výrazným propadem tržeb. Já si ovšem myslím, že tohle se týká pouze těch podnikatelů a obchodníků, kteří nedokázali reagovat na změny ve společnosti a nepřizpůsobili se aktuální situaci. Jasně, asi jsou obory, kdy je to opravdu těžké, například pro hotely a restaurace. Jsou ovšem také případy těch, kteří nám mohou ukázat, že když se chce, tak to jde. A já vám už brzy přinesu i jeden příběh a krátký rozhovor, který toho bude důkazem.

Když jsem se bavil s Lukášem Jílkem, říkal mi, že naopak měli rekordní měsíce a rozhodně neměli o práci nouzi. Problém stále vidí v hledání nových lidí. Dokonce mě už před těmi čtrnácti dny, když jsme spolu mluvili, Lukáš inspiroval k jedné epizodě podcastu, kde jsem hovořil o tom, jak mají mladí lidé často nesmyslné nároky na své odměny a až příliš vysoké sebevědomí, bez špetky pokory. Byla to 222. epizoda, tak jestli jste ji neslyšeli, klidně si ji poslechněte. V závěru té epizody jsem vás vyzval, abyste se nebáli podělit se o svůj názor nebo zkušenost. Zda si také myslíte, že se ve společnosti mezi mladými lidmi vytrácí pokora, a jak na současnou situaci reagujete. 

Přišla mi jedna docela zajímavá reakce, také od podnikatele, ale z jiného oboru. Tentokrát to byl Martin, který provozuje obchod se sportovním vybavením. I Martin mi říkal, že neměli o zákazníky nouzi, ale najít schopné a pracovité lidi, co by zapadli do jejich mladého kolektivu, bylo peklo. Martin mi doslova napsal: „Uvědomil jsem si, že dokud budu pořád v tom nastavení, že mi sem na pohovor do těch dveří přijdou neschopná nemehla, co nevědí, jaké peníze si za to ‚nicneumění‘ říct, tak mi sem budou chodit pořád. Jednoho dne jsem si tak řekl, že k nám už takoví lidé chodit nebudou. Přesně jsem si představil, jaké lidi chci do své firmy přivést, jaké peníze jim jsem schopen nabídnout, a na to jsem zaměřil svou náborovou inzerci.“

Víte, když jsem četl zprávu od Martina, došlo mi, že na tom může být obrovský kus pravdy. Že k sobě vlastně občas sami přitahujeme takové lidi, které nechceme, už jen tím, že pořád a dokola mluvíme o tom, jací ti lidé jsou a jak nás štvou tím, jací jsou. Vlastně i tady funguje onen zákon přitažlivosti, nejen tehdy, kdy přemýšlíme o věcech a projektech, kterých bychom chtěli dosáhnout. On funguje naprosto ve všem. Takže jestli budeme jen dokola mluvit o tom, jaké lidi do svého pracovního týmu nechceme, a stěžovat si, jak přehnané mají nároky, přesně takoví lidé nám budou na pohovory chodit. Já chápu, že někdy je těžké nekomentovat realitu, se kterou se potkáváme, myslím si ale, že je důležité si uvědomit, co tím získáme. No samozřejmě vůbec nic, jen se zaměřujeme na to, co nechceme. Mluvíme o tom, jak hrozní lidé nám na pohovory chodí, hledáme problémy v současné společnosti. Zažíváme u toho negativní emoce, a tím se v tom jen utvrzujeme a stále se to opakuje. Přitom by možná jen stačilo soustředit se na to, co doopravdy chceme. Jak by měli vypadat lidé, kteří mi mohou pomoci naplňovat mou vizi? A nemusíme skončit jen u lidí v pracovním týmu, možná bychom takhle mohli uvažovat i o našich životních partnerech. Vlastně o všech lidech, se kterými se v životě potkáváme. Jestli tedy máte podobnou potíž, jako měl Lukáš Jílek, tedy že se k vám hlásí lidé, které nechcete, ať už do firmy, nebo do života, zkuste se zamyslet nad tím, zda jste si takové lidi sami nepozvali. Třeba už jen tím, jak jste o nich mluvili nebo jak jste nadávali na své kolegy, bývalé šéfy, zaměstnance, partnery.

 Dalším z problémů, o kterých se zmínil jak Lukáš Jílek, tak i posluchač Martin, bylo překlopení businessu do online prostředí. Vlastně jestli sledujete podnikatele a čtete si o nich, asi ani vám neuniklo, že úplně všichni mluví o tom, jak museli svůj business překlopit do onlinu. 

Občas mi připadá že se z toho snad stala fráze. Lidé říkají „překlopili jsme se do onlinu“, ale často jediné, co se museli naučit nebo změnit, bylo, že si stáhli nějaký zoom, google meet, skype či jinou apku a začali komunikovat online. Přitom je tolik nástrojů, které každému podnikateli a drobnému obchodníkovi mohou pomáhat s jeho online obchodem. Online prodej, to není jen komunikace přes jednu komunikační platformu. Stejně jako v offline businessu, i v onlinu totiž platí, že musíte umět svého klienta správně oslovit, potkat se s ním v tom správném prostředí. Ale také správně reagovat na schůzku, připomenout se, říct si o peníze… A na to všechno je dnes nějaký online nástroj. Nejen tužka, papír, telefon a skype.

A protože chci, aby vám podcasty Myšlení na vrchol pomáhaly ve všech oblastech profesního růstu, pozval jsem si do dalšího podcastu Davida Koláře. S Davidem jsem už rozhovor dělal, měl mluvit i na naší odložené konferenci Tajemství obchodu a měli jste tady v podcastu i záznam jeho předchozí přednášky. Tentokrát se ale budu s Davidem bavit o tom, jaké nástroje bych já jako obchodník měl používat pro online obchod, a věřím, že to pomůže i vám. 

  Pokud posloucháte podcasty každý den, můžete se na epizodu s Davidem těšit už zítra, jestli posloucháte zpětně, nečekejte na úspěch a vrhněte se na ni hned teď. A až budete mít chvíli čas, určitě mi dejte vědět, zda vás podcast bavil, co jste z něj odnesli nebo jaká témata by vás zajímala. Psát mi můžete na web businessleaders.cz, do mého mailu nebo na naše sociální sítě, kde můžete podcast i sdílet. Za to budu určitě moc rád, protože věřím, že sdílením podcastu můžete pomoci někomu dalšímu k vykročení za úspěchem, ten si pak třeba zaklikne odběr Myšlením na vrchol ve své aplikaci a možná bude mít také úspěšný a krásný den.

© Lukáš Eder