S Jaromírem Horákem a Martinem Solničkou nejen o síle čaje, ale i společném podnikání

Kde poslouchat náš podcast?

Spotify
iTunes

Jednoho dne přišel Jaromír Horák do čajovny a asijský majitel mu na uvítanou dal mističku vietnamského zeleného čaje. Když usrkl, oči se mu rozsvítily a zvětšily. „Připadal jsem si asi jako kocour Tom v disneyovce. Nikdy předtím jsem nezažil tak rychlý příval energie,“ vzpomíná Jaromír na svůj zážitek, který mu dal impuls začít studovat všechny dostupné informace o čaji.

Tehdy se dozvěděl o čajovém kofeinu, který objevili v roce 1827 a pro jeho specifické vlastnosti ho názvem odlišili od kávového kofeinu – pojmenovali ho tein. „V čaji se totiž přírodní kofein nevyskytuje ve volné formě jako v kávě, ale ve vázané. To vyvolává jiný účinek a jiné vstřebávání. Kávový kofein, volný, rychle povzbudí i vyprchá, zatímco čajový, vázaný, působí v lidském těle šetrněji, takže povzbudí, avšak nerozruší, a navíc působí dlouhodoběji, takže jen tak nevyprchá,“ říká Jaromír, který od té chvíle hledal už jen co nejkvalitnější, tedy nejsilnější sypané čaje a z nich míchal ty kombinace, které člověka co nejúčinněji a nejkomplexněji nabudí.

Dnes je Jaromír Horák uznávaným znalcem čaje, jediným Evropanem přijatým za člena World Tea Union, tedy Mezinárodní asociace čaje, a u široké veřejnosti je znám jako zakladatel Čajomír festu, největšího evropského festivalu poznávání čajových kultur napříč světadíly. 

Jednoho dne Jaromíra napadlo vtěsnat to nejlepší z čaje do skleněné lahve, plechovky nebo šumivého nápoje. Ostatně vysokoenergetické čajové koncentráty nejsou ve světě žádnou novinkou. Objevili je v Asii a známé jsou po celém světě, ovšem většinou v určitých uzavřených komunitách. Jaromíra však napadlo nabídnout čajový koncentrát jako alternativu k alkoholu nebo energetickému drinku, ale samozřejmě bez alkoholu, a pokud možno i bez cukru. Zrodil se tak podnikatelský nápad na nealkoholického panáka. Na podnikání ale nechtěl být sám, a proto oslovil svého kamaráda Martina Solničku, zda by měl zájem s ním jeho novou podnikatelskou vizi dále rozvíjet. Ten se mu nejprve vysmál. Nechápal, proč by někdo měl chtít pít nealkoholické panáky. 

Dva dny po osudové schůzce ovšem prozřel a vzpomíná: „Do práce mi zavolal známý, že se mu narodil syn a on hned večer pořádá zapíjení. Většina pozvaných přijela autem přímo z práce. Část pila alkohol ve velkém a my ostatní byli jakoby stranou. A tam jsem to pochopil. Když musíte nebo chcete abstinovat, a přesto si přejete být součástí oslavy, ne terčem posměchu, náhle oceníte panáka, který je vizuálně i obsahově zajímavý. Je totiž silný, poctivý, přírodní a v povaze omamného účinku dokonce lepší než alkohol. Už po jednom doušku jste uvolnění, aniž by se vám začala motat hlava nebo jazyk. Na konci party jste ze všech nejvíce a nejdéle v pohodě. A báječně vám potom chutná. Tein totiž prospívá trávení.“ 

Martin Solnička a Jaromír Horák jsou dnes již několikaletí obchodní partneři a rozvíjejí společně značku Samurai Shot. V podcastu Myšlením na vrchol se rozpovídali například o tom, jaké byly jejich obchodní začátky. Jak reagují Češi na nealkoholického panáka? A jaké jsou jejich společné podnikatelské vize se značkou Samurai Shot? Rýsuje se nám na českém trhu nový globální hráč v energetických nápojích? To vše, ale i mnohem více se dozvíte v dalším rozhovoru pro podcast Myšlením na vrchol. Věříme, že příběh Jaromíra a Martina bude i pro vás inspirací.