Jak účinně zvládnout mentální odpočinek?

Kde poslouchat náš podcast?

Spotify
iTunes

V minulém podcastu jsem se potkal s Liborem Mattušem a povídali jsme si o nastavení naší mysli, a to především o tom, jaké techniky můžeme využít, abychom dokázali udržet svou mysl v dobré kondici a nezatěžovali ji zbytečným stresem, kterého máme v dnešní době více než dost. 

Libor mluvil především o dechových technikách a na těch se mi líbí, že jsou dostupné úplně pro všechny, kdykoliv, kdekoliv, a hlavně jsou úplně zdarma. Libor je představil jako jednoduchý a účinný nástroj, díky kterému se dostaneme velmi snadno a velmi rychle do přítomného okamžiku. Kdy se zklidníme a nenecháme se ovlivňovat nepříjemnými okolnostmi a emocemi, které tyto okolnosti vyvolávají. Pokud jste náhodou neslyšeli předchozí epizodu, zkuste si ji prosím poslechnout a dejte mi vědět, jaké informace jste si z ní odnesli a zda jste schopni je ve svém životě proměnit v reálné dovednosti. Není na nich nic složitého a já věřím, že si je dokáže osvojit úplně každý. 

Možná že na první pohled vám to může připadat jako nesmysl, říkáte si, že dýchání je přece nám všem zcela přirozené, a nerozumíte tomu, jakým způsobem by mohlo ovlivnit naši mysl. I o tom Libor mluvil a já jsem si v tu chvíli vzpomněl na moderátorský a řečnický kurz, který jsem nedávno absolvoval, když jsem chtěl zlepšit své vyjadřovací schopnosti pro potřebu tohoto podcastu. Jednou z hlavních technik, kterým jsme se na kurzu věnovali, byla právě dechová cvičení. Ta cvičení spočívala prakticky jen v tom, že jsme leželi na podlaze a vědomě dělali různé dechové cviky v různých intervalech. Za úkol jsme potom dostali tyto cviky opakovat i doma, abychom si jednak posílili bránici, ale také abychom dokázali správně položit svůj hlas. 

Už tehdy jsem si uvědomil, jak příjemné a uvolňující to je, na chvíli se soustředit pouze a jen na svůj dech a nevnímat nic jiného ve svém okolí. Reálně totiž nejde myslet na dvě věci naráz, vědomou přítomnou myšlenku můžeme mít vždy jen jednu, a pokud dokážeme tuto myšlenku soustředit například na vědomé dýchání, velmi jednoduše a účinně tím dáváme odpočinout své mysli.

Nemusí to být ale jen vědomé dýchání, díky kterému začneme odpočívat. Vzpomněl jsem si také například na knihu Pozitivní inteligence, o které jsem se ve svém podcastu už také několikrát zmiňoval. V té knize se mluví hlavně o sabotérech, kteří napadají naši mysl a negativním způsobem ovlivňují naše chování, naše zdraví, a tedy i celý náš život. Tito sabotéři zde opět přicházejí v podobě myšlenek. Negativních myšlenek, které nám automaticky začnou naskakovat v hlavě, když stojíme před nějakou novou výzvou, nějakým rozhodnutím nebo neznámou situací. Tyto myšlenky nám snižují sebevědomí, a tím pádem i brání našemu přirozenému růstu. Prvním krokem v knize byla identifikace takové myšlenky, vědomá práce s ní a následně zbavení se jí, a to pomocí jednoduchých vědomých technik. 

Mezi ty techniky patří například to, že se začnete vědomě soustředit na nějaký konkrétní bod na svém těle. Pokud například stojíte, můžete začít přenášet většinu své váhy na plochu palce u jedné nohy a soustředit se pouze na tu sílu a energii, kterou na palci cítíte. Jde v zásadě o to, že se vědomě odpoutáte od oné negativní myšlenky a současně takovým cvikem i posilujete svůj kvocient pozitivní inteligence. Můžete se takto zaměřit opravdu na cokoliv na svém těle, pokud například zrovna jíte, soustředíte se pouze na chuť jídla a na to, jak přežvykujete a jídlo rozmělňujete. Nebo pokud si čistíte zuby, vědomě se soustředíte pouze na tuto činnost, konkrétně třeba na to, jak postupně tlačíte na jednotlivé zuby. Takových činností, na které se můžete soustředit, je opravdu spousta, a to kdykoliv během dne, během jakékoliv rutinní činnosti. 

Krásné na těchto aktivitách je právě to, o čem mluvil Libor v rozhovoru při dechových technikách. Nestojí nás prakticky vůbec nic. Nemusíme do nich investovat žádné peníze a neoberou nás ani o žádný čas, protože je provozujeme při aktivitách, které stejně děláme a během kterých většinou přemýšlíme nad nepodstatnými věcmi, a zcela zbytečně si tak sami zatěžujeme mysl, která už je v této době vytížena více než dost. Stačí tak jediné, chtít je opravdu dělat, nečekat na úspěch, nenechat se jen unášet životem a okolnostmi, které život přináší, a aktivně pracovat se svou vlastní myslí. Tu máme totiž jen jednu, nikdo nám do ní nevidí, a tak záleží jen na nás, které myšlenky si v ní uchováme a kterých se raději vědomě  a s radostí zbavíme.

A jak to máte vy? Dokážete takto pracovat se svou myslí? Nebo znáte nějakou jinou rychlou a účinnou meditativní techniku, díky které se dokážete oprostit od zbytečných myšlenek, a necháte tak odpočinout i svou mysl? Tak sem s nimi! Těším se na ně. Napsat mi je můžete na našem webu businessleaders.cz, našich sociálních sítích nebo kdekoliv, kde mě sledujete a kde je vám to pohodlné. A pokud vás podcast Myšlením na vrchol baví, nemusíte mít obavy jej sdílet. Možná bude bavit i někoho z vašich přátel a třeba mu taky udělá úspěšný a krásný den. 

© Lukáš Eder