Jednoduché principy velkých vizionářů, které pomáhají i ke složitým změnám

Kde poslouchat náš podcast?

Spotify
iTunes

Změna, základní princip růstu a vlastně i života tady na zemi. Mluvil jsem o změnách a o tom, proč z nich jako lidé máme takový strach, v minulém podcastu. Dosáhnout jakékoliv změny v našem životě není žádná atomová věda, není složité změnit svůj život k lepšímu, pokud získáte to nejpodstatnější pro zahájení jakékoliv změny – záměr, který ve vás probudí touhu po změně a nabije vás tak velkým množstvím energie, že máte najednou sílu se změnou nejen začít, ale také ji dotáhnout až do úplného konce. 

Jakmile tento záměr získáte, tedy jakmile si definujete své vlastní PROČ, najednou zjistíte, že změnit určité životní návyky, profesi, zaměstnání, nebo dokonce rozjet svůj vlastní projekt je snazší než kdykoliv předtím. Ten důvod, to vlastní PROČ, ve vás probouzí touhu, o které jsem zde nedávno mluvil, a stává se hlavním motivátorem vašeho úspěchu. 

Je však škoda – a teď opět mluvím z vlastní zkušenosti –, že tento náš záměr obvykle získáme až ve chvíli, kdy se dostaneme úplně na dno, a teprve to se stane pomyslným bodem zlomu na naší cestě za úspěchem. Výhodou dna je, že je možné se od něj znovu odrazit a stoupat výš, někdy na nás ale na tom pomyslném dně čeká bahno, bláto, či dokonce tekutý písek, a do něj jakmile se zaboříme, je jakékoliv odražení už velmi těžké, někdy i prakticky nemožné. A někdy nestačí ani snaha další osoby, co by nám ráda pomohla. 

Ale i pod tím pískem a bahnem je pevné dno. Kdysi čisté, bez nánosů, do kterých se boříme. To bahno tam však většinou nenapadalo shůry ani nám jej tam nikdo nenaplavil. To my sami jsme si ho zaneřádili, když jsme ignorovali všechna upozornění, že se můžeme jednou na dno dostat, a nebyli jsme ochotni provést potřebnou změnu včas. 

Typickým příkladem může být nějaká nemoc. Prakticky jakákoliv vážná nemoc je následek našeho předešlého špatného chování, většinou jsme ale ochotni toto chování změnit až ve chvíli, kdy nám lékař sdělí diagnózu. Najednou totiž máme náš záměr, chceme dále žít, a tak jsme najednou ochotni přestat kouřit, začít zdravě jíst, sportovat. Někdy ale už bývá pozdě, a je škoda, že jsme nebyli ochotni tento záměr hledat a především si jej uvědomit mnohem dřív. Zase tak složité to totiž není, pokud si jej opravdu chceme uvědomit. Na to potřebujeme většinou nějakou osobní vizi, musíme se stát svým osobním vizionářem, abychom byli schopni onen záměr, který se stane akcelerátorem změny, hledat.

Předpokládejme teď ale, že už tento záměr máte, podařilo se vám dosáhnout změny v životě a máte najednou větší ambice, chcete dosáhnout nějakých změn ve společnosti. Chcete například uvést na trh nový produkt, který lidem výrazně změní život a jejich současné návyky, nebo jen chcete zavést nějaké změny v rámci svého pracovního týmu. V tu chvíli už nejde jen o to, abyste vy objevili své vlastní proč, abyste si definovali svůj vlastní záměr pro změnu. Vy najednou potřebujete, aby tento záměr s vámi začalo sdílet více lidí, aby i je tento záměr začal motivovat ke změně a byli ochotni opustit svou komfortní zónu a učit se třeba novým věcem nebo začít pracovat intenzivněji než předtím. 

Najednou už to není jen o vaší osobní vizi, najednou se vaše osobní vize stává společnou vizí více lidí, ve kterých se vám podařilo tento záměr probudit. Jak se ale stát opravdovým vizionářem, který je schopný strhnout davy na svou stranu a přesvědčit je o tom, že jeho záměr je ta správná budoucnost, která stojí za změnu?

Když se řekne slovo vizionář, nejspíš se většině z vás vybaví jména jako Elon Musk nebo Steve Jobs. Dva lidé, kteří měli vždy obrovské vize a kterým se dařilo tyto vize v životě naplňovat, a ještě k nim strhnout miliony dalších lidí. Jsou to lidé, kteří významně mění chování a návyky lidí ve společnosti.

Vy ale samozřejmě nemusíte mít ambice jako Elon Musk, abyste mohli být dobrým vizionářem, můžete mít třeba jen ambice stát se skvělým lídrem své firmy nebo i firemního týmu. To se odvíjí především od toho vašeho proč, od vašeho záměru a osobní vize, ze které tento záměr plyne. O tom, zda uspějete ve svém záměru, nerozhoduje velikost vaší vize, ale pouze a jen způsob jejího provedení. A tady se klidně můžete učit u velkých vizionářů typu Elona Muska. Tím se dostáváme k základním krokům, které byste jako opravdový vizionář měli dělat.

Prvním krokem je nebát se o svých vizích mluvit na veřejnosti. Sledujte, co Musk dělá – neustále hovoří o tom, jak bude létat do vesmíru, mluví o autonomním řízení, hyperloopu a dalších věcech. Možná ještě před pěti lety by se mu většina lidí vysmívala. Dnes? Někdo ho má stále za blázna, ale miliony lidí už začaly věřit v jeho vizi. A přestože jeho auta vůbec nejsou technicky dokonalá a mají vady, které by evropskou automobilku totálně pohřbily, Muskovi zákazníci jsou ochotní mu je prominout. Protože oni věří v jeho vizi. Myslím, že i to se odrazilo na růstu akcií a hodnoty jeho Tesly. 

Tohle mluvení o vlastních vizích a změnách je setsakra důležité, ještě důležitější je ale způsob, jakým o nich mluvíte. Zmiňoval jsem Stevea Jobse – zkuste si schválně na YouTube najít video, jak představuje myšlenku smartphonu, prvního iPhonu. Jobs hovoří o všech jeho přednostech a přínosu pro naše životy a společnost. Pochopitelně to dává smysl, protože kdyby tehdy řekl, že smartphone se stane stane tak výraznou součástí našeho života, že spousta z nás si bez něho už nedokáže představit život, nebudeme umět osobně komunikovat a naše děti na něm budou schopné trávit i deset hodin denně, myslíte si, že by někoho touto změnou nadchl? Proto je důležité mluvit o tom, co změna přinese a co díky ní získáte. Je určitě dobré uvědomovat si i ztráty, protože nic není jenom černé nebo bílé, ale nemluvte o nich. Mluvením o ztrátách nikoho nenadchnete. 

Dalším krokem je, že nesmíte zůstat jen u řečí. Nestačí o změnách mluvit, vy musíte být tím, kdo jde příkladem a začne změny opravdu dělat a ukazovat lidem ve svém týmu, jaký mají přínos a proč dává smysl je realizovat. Jakmile lidem ukážete, že změna je skutečně možná a že dává smysl, snadněji je získáte na svou stranu.

Na co je také určitě důležité nezapomenout, je dát lidem pocit, že budou součástí té změny. Krásně o tom mluví Martin Hausenblas ve svých rozhovorech v médiích. I on je v ČR považován za vizionáře. Krásný příklad, co si pamatuji z jednoho rozhovoru: Když řeknete lidem, pojďme budovat rychlodráhy na vlaky, za 40 let je tu budeme mít, nikoho tím asi neoslníte. Jakmile jim ale řeknete, hele, tady je plán, jak vybudovat XY km rychlodráhy do sedmi let, je to najednou něco úplně jiného, najednou ti lidé kývou hlavou, protože si dokážou představit, že se jich ta změna týká, a snadněji je tak získáte pro svůj záměr.

Tolik tedy dnešní epizoda a pár jednoduchých principů velkých vizionářů, které možná i vám pomohou realizovat nějaké změny ve vaší firmě nebo jiné organizaci. Možná že i vy už s tím máte nějaké zkušenosti, budu tedy rád, když se o ně se mnou podělíte třeba v rámci komunity našeho webu businessleaders.cz. Zcela záměrně jsem použil slovo komunita, protože tento podcast a web nejsou o mně, ale hlavně o vás, a především o tom, navzájem se podporovat ke společnému růstu. Proto se nebojte se o svou zkušenost podělit. Nikdy nevíte, koho bude inspirovat, komu pomůže stát se třeba vizionářem, komu pomůže změnit život anebo mu jen udělá úspěšný a krásný den.

© Lukáš Eder